توییت‌های تهدیدآمیز ترامپ علیه پاکستان جواب نداد

جانبداری چین و روسیه از اسلام آباد در برابر آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با توییتی که روز دوشنبه در آستانه سال نوی میلادی کرد، بار دیگر تنش‌ها بین پاکستان و کشورش را به اوج رساند.
کد خبر: ۱۱۰۹۶۱۲

ترامپ ضمن متهم کردن پاکستان به پناه دادن به افراطیون خشونت‌طلب و دروغگویی در این زمینه، تهدید کرد کمک‌های خارجی به اسلام‌آباد را قطع می‌کند. ترامپ در این توییت نوشت: آمریکا از روی بی‌فکری، ظرف 15 سال گذشته بیش از 33 میلیارد دلار در قالب کمک در اختیار پاکستان قرار داده و آنها با احمق پنداشتن رهبران ما، هیچ چیز جز دروغ و فریب تحویل‌مان نداده‌اند. آنها با اندکی کمک، مامنی را در اختیار تروریست‌هایی که ما در افغانستان شکار می‌کنیم، قرار می‌دهند.

این موضوع باعث رنجش اسلام‌آباد و سبب شد پاکستان سفیر ایالات متحده در اسلام‌آباد را احضار و اعتراض خود را نسبت به تردید ترامپ نسبت به نقش پاکستان در مبارزه با تروریسم ابراز کند.

اما از دیروز این تنش‌ها ابعاد تازه‌تری به خود گرفته که در نتیجه آن چین و روسیه نیز وارد این تنش‌ها شده و حمایت دیپلماتیک خود را از اسلام‌آباد اعلام کردند. سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن رد اتهامات ترامپ علیه پاکستان گفت: پاکستان برای مبارزه با تروریسم فداکاری زیادی انجام داده که نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش روزنامه داون، وی افزود: پاکستان براساس احترام متقابل با دیگر کشورها برای برقراری امنیت در منطقه همچنین دیگر موارد از جمله شکوفایی اقتصادی همکاری می‌کند. ژوانگ تأکید کرد: پاکستان و چین دوستان استراتژیک هستند که همکاری در تمام زمینه‌ها را گسترش می‌دهند.

روسیه از دیگر کشورهایی بود که حمایت خود را از پاکستان دراین برهه اعلام کرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه پاکستان دراین باره گفت: تماس روس‌ها پس از اظهارات ترامپ برای ما دلگرم‌کننده بود. وی افزود: مسکو از دیدگاه پاکستان حمایت و اعلام کرد در برابر اتهامات بی‌اساس ترامپ در کنار این کشور ایستاده است.

این مقام پاکستانی گفت: همزمان با تقلای واشنگتن برای اعمال فشار بر پاکستان، ما چین و روسیه، دو قدرت بزرگ را در کنار خودمان داریم. کارشناسان بر این باورند که حمایت پکن و مسکو از پاکستان آن هم در این برهه از زمان می‌تواند نشانگر یک قطب‌بندی جدید در این منطقه از آسیا و در نگاه کلان‌تر در قالب پیمان همکاری‌های شانگهای باشد. این جبهه‌بندی‌ها درحالی است که هنوز انزوای آمریکا درخصوص اعلام موضع رئیس‌جمهور این کشور درخصوص قدس پایان نیافته و بحران آمریکا با کره شمالی فروکش نکرده و ترامپ در آخرین اظهارنظر دراین باره گفته است که «دکمه آغاز حمله هسته‌ای به کره شمالی در دستان اوست»!

همکاری واشنگتن و اسلام‌آباد تقریبا به پایان رسیده است

در حالی که رسانه‌های پاکستان از تظاهرات مردم این کشور علیه توییت توهین‌آمیز ترامپ خبر می‌دهند، «خرم‌دستگیر‌خان» وزیر دفاع پاکستان گفت: همکاری بین واشنگتن و اسلام‌آباد تقریبا به اتمام رسیده و نمی‌توان امکان عملیات نظامی آمریکا در داخل خاک کشور را پذیرفت. وی نسبت به عملیات نظامی یکجانبه آمریکا برای سرکوبی گروه‌های مسلح در پاکستان هشدار داد.

به گزارش دیلی اکسپرس، دستگیرخان تأکید کرد: همکاری دو کشور تقریبا پایان یافته اما هنوز آمریکا ده میلیارد دلار به پاکستان بدهکار است. خرم دستگیر خان اظهار کرد: آمریکا نمی‌تواند با متوقف کردن کمک‌های مالی بر پاکستان مسلط شود.

دستگیرخان تصریح کرد اگر آمریکا اطلاعاتی درباره مخفیگاه تروریست‌ها در پاکستان دارد در اختیار ما قرار دهد تا علیه آنها وارد عمل شویم، اما عملیات یکجانبه نظامی غیر قابل پذیرش است.

وی با شرکت در برنامه سیاسی شاه زیب خانزاده که از شبکه خبری جئو پخش می‌شود، بیان کرد: هدف ما پاسخ دادن به ادعاهای ترامپ نیست و آمریکا باید برای مبارزه با تروریسم از تجربیات پاکستان استفاده کند.

دستگیرخان گفت: در حال حاضر همکاری با پاکستان به نفع آمریکاست که نتایج مثبت آن برای واشنگتن مشخص خواهد شد.

از سوی دیگر ملیحه لودی، سفیر پاکستان در سازمان ملل در پاسخ به اظهارات سران آمریکا علیه این کشور گفت که اگر واشنگتن کمک مالی 225 میلیون دلاری خود به اسلام‌آباد را قطع کند مانیز متقابلا همکاری خود را با این کشور قطع خواهیم کرد.

وی در پاسخ به نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: همکاری اسلام‌آباد با واشنگتن صرفا بر پایه منافع پاکستان صورت گرفته و نه به خاطر کمک‌های مالی که این کشور به اسلام‌آباد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها