نیسان پاترول
پاترول از آن خودروهای بسیار محبوب و مشهور بازار ایران است که در دهه 60 شمسی از سوی شرکت پارس خودرو که ید طولایی در عرضه محصولات نیسان به بازار کشورمان دارد راهی خیابانهای ایران شد. این خودرو در انواع سه و پنج در و وانت بار با دو نوع پیشرانه چهار و شش سیلندر (که هر کدام نسخههای متفاوتی دارند) در ایران حضور دارد. اگر قصد خرید یک خودروی آفرود خوش فروش، خوش لوازم و نه چندان قدیمی و مستهلک را داشته باشید، نیسان پاترول گزینه خوبی به شمار میرود. پاترول در بازار فعلی کشور از حدود ده میلیون تومان برای نمونههای مربوط به اوایل دهه 60 تا بیش از 35 میلیون تومان برای نمونههای مدل بالا (1382) قیمتگذاری میشود که در این میان هر دو نمونه چهار و شش سیلندر آن عملکرد خوبی دارند. اما مدل شش سیلندر به لطف بهرهگیری از توان و گشتاور بالاتر، قابلیتهای دینامیک بهتری را به نمایش میگذارد. بخصوص نمونه سه در شش سیلندر آن که تنها در دهه 60 به بازار عرضه شد و در حال حاضر نمونهای کمیاب است.
نیسان پیکآپ
پیکآپ زمانی وارد بازار کشورمان شد که پارس خودرو قصد داشت نیسان پاترول را از خط تولیدش خارج کند و با توجه به تجربه خوب مردم از برند نیسان (به لطف پاترول)، پیکآپ و مشتقاتش هم خیلی زود محبوب شدند. البته این خودرو در واقع نخستین نسل از نیسان ناوارا (فرانتیر) محسوب میشود که از سال 1997 تا 2004 روی خط تولید نیسان در ژاپن قرار داشت و در خلال همین سالها نیز به بازار ایران نیز راه یافت. نیسان پیکآپ که این روزها تحت برند دانگ فنگ چین و با نام ریچ در بازار حضور دارد، از یک پیشرانه 2/4 لیتری چهار سیلندر مشترک با رونیز و سرانزا بهره میبرد و در دو مدل تک کابین و دو کابین قابل خریداری است. این خودرو با توجه به بهرهگیری از گیربکس کمک و جعبه دنده دستی پنج سرعته عملکرد خوبی برای بیراههگردان دارد و تنها باید با خشک بودن سیستم تعلیق آن کنار بیایید. در حال حاضر این خودرو از حدود 28 تا 70 میلیون تومان قیمتگذاری میشود.
نیسان رونیز
یکی دیگر از خودروهایی که اوایل دهه 80 از سوی پارس خودرو به بازار ایران عرضه شد، برادر استیشن همان نیسان پیکآپی است که بالاتر در موردش صحبت کردیم. رونیز در واقع یک نمونه ساده شده از نسل نخست نیسان اکستراست که از نظر پلتفرم با نیسان فرانتیر یکسان بوده و به همین علت از پیشرانه مشابهی با پیکآپ بهره میبرد. این خودرو در سالهای ابتدایی ورودش به دلیل خالی بودن گود رقابت به وسیله نقلیه نسبتا لوکسی میان مردم مشهور شده بود. اما با گذر زمان و بازگشایی واردات خودرو در اواسط دهه 80 شمسی، رونیز به یک خودروی محبوب برای گشت و گذار در طبیعت تبدیل شد. این خودرو که از اوایل تا اواخر دهه 80 شمسی به بازار کشور عرضه شد، از نظر امکانات وضع چندان پر و پیمانی ندارد. اما در عوض به لطف بهرهگیری از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ متحرک به همراه گیربکس کمکی، یک آفرود خوب با سیستم تعلیقی نرمتر از برادرش پیکآپ است. در شرایط فعلی بازار شما میتوانید یک رونیز با قیمتی در حدود 40 تا 75 میلیون تومان بخرید؛ البته در مواردی که به ابزار آلات مخصوص آفرود مجهز شده باشد، طبیعتا قیمت آن نیز با نمونههای ساده و فابریک تفاوت خواهد داشت.
جیپ آهو
شرکت پارس خودرو سال 1335 با هدف تولید و عرضه محصولات جیپ در ایران پا به عرصه خودروسازی گذاشت و طی آن سالها محصولات متفاوتی را از این برند آفرودساز آمریکایی به تولید رساند. جیپ آهو نیز یکی از محصولات بسیار پرطرفدار و محبوب این خودروساز بود که بر پایه جیپ اتاق SJ تولید میشد و با جیپ سیمرغ (وانت بار) و جیپ چروکی چیف (که به صورت وارداتی به بازار ایران راه مییافت) در یک خانواده قرار میگیرد. اما آهو را میتوان به دو نمونه آمریکایی و کانادایی دسته بندیکرد که هر کدام از مشخصات فنی و ظاهری متفاوت بهره میبرند. با این حال این خودرو با پیشرانه شش سیلندر 2/4 لیتری مشهور به 258 (به خاطر بهره گیری از حجم 258 اینچ مکعبی)، جعبه دنده سه سرعته و گیربکس کمک در کشور حضور دارد که قدرت متناسب و عملکردی بسیار خوب بخصوص در بیابان به شما ارائه میکند. آهو در حال حاضر حدود هفت تا 16 میلیون تومان قیمت دارد و با وجود قدیمی بودنش، هنوز هم قطعات یدکی آن نسبت به دیگر خودروهای مسن وضع بهتری دارد.
تویوتا لندکروزر سری 40
لندکروزر سری 40 نیز یکی دیگر از آن دسته خودروهاست که در بین اهالی آفرود و طبیعتگرد طرفداران فراوانی دارد. تیپهای مختلف این خودرو با عناوینی مثل وانت دو در، کالسکه دو در و استیشن آمبولانسی دو در در بازار حضور دارد که البته بسیاری از آنها در هشت سال جنگ تحمیلی در خدمت نیروهای ایرانی بودند و برخی از آنها نیز در نهادها و سازمانهای دولتی به کار گرفته میشدند. تقریبا پیشرانههای تمامی سری40های موجود در ایران از نوع 2اف یعنی شش سیلندر 4/2 لیتری بهره میبرند که به لطف بهره گیری از این پیشرانه ساده این خودرو نیز از نظر عملکرد فنی، وضعیت خوبی دارد و همچنین استهلاک پایین آن میتواند برای بسیاری از افراد امتیازی مثبت باشد. این روزها انواع تویوتا سری40 را میتوان با بودجهای در حدود ده تا 25 میلیون تومان خرید که البته این نرخ نسبت به میزان سلامت خودرو میتواند کمتر یا بیشتر باشد.
پاژن
حتما بسیاری از شما با عملکرد بسیار عالی محصولات لندروور در فضای خارج از جاده آشنا هستید. این محصول بریتانیایی با اتکا به ساختار مهندسی شده دقیق و مناسبش برای حرکت در مسیرهای صعبالعبور، یکی از اصلیترین خودروهای آفرودی تاریخ صنعت خودروسازی دنیا به شمار میرود. هرچند انواع لندروور (سریها و مدلهای مختلف) زمانی در بازار ایران حضور داشت، اما در دو سه دهه اخیر، پاژن به عنوان یک کپی بسیار مشابه از لندروور در بازار ایران قابل خریداری است. پاژن نیز در انواع استیشن و وانت در بازار خرید و فروش میشود که نمونه استیشن آن دو نسخه سه و پنج در دارد. قدیمیترین مدل این خودرو به اواخر دهه 60 میلادی بازمی گردد و تولید آن تا اوایل دهه شمسی فعلی نیز ادامه داشت، اما بعد از آن هِرور با ظاهری شبیهتر به لندروور دیفندر ولی با ساختاری کاملا مشابه پاژن جایگزین این خودرو شد که البته به دلیل قیمت بالا (بیش از 80 میلیون تومان) استقبال چندانی از آن نشد. در حال حاضر نسخههای متفاوت پاژن از حدود ده تا 60میلیون تومان قیمتگذاری میشوند.
سانگ یانگ موسو
موسو برای نخستین بار سال 1993 روی خط تولید این خودروساز کرهای قرار گرفت و این خودرو با عناوینی مثل دوو موسو، سانگیانگ امجِی، سانگ یانگ کوراندو فامیلی و... در کشورهایی مثل ویتنام، چین، ایران و روسیه نیز تولید میشد. اما شرکت مرتبخودرو، این محصول را سال 1382/ 2003 روی خط تولید خود قرار داد و دو تیپ چهار سیلندر 2300 سیسی و شش سیلندر 3200 سیسی با دو نوع گیربکس پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک را برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفت. اما مسأله اینجا است که وقتی شرکت مرتب خودرو مسئولیت عرضه محصولات سانگ یانگ در بازار ایران را به عهده داشت، در زمینه تامین قطعات یدکی کوراندو و موسو اندکی ضعیف عمل میکرد. اما در حال حاضر بسیاری از قطعات مصرفی و مورد نیاز این خودرو در بازار به آسانی یافت میشود.
موسو علاوه بر بهرهگیری از عملکرد خارج از جادهای بسیار خوب، سیستم تعلیق نرم و مبلمان راحتی دارد که شما را در سفر خسته نمیکند. همچنین در درهای نمونه شش سیلندر این خودرو از سه میله فولادی استفاده شده تا در صورت تصادف، کمترین آسیب به سرنشینان انتقال یابد. این خودرو نیز در بازار این روزها از حیث قیمت شرایطی مشابه کوراندو دارد، اما میتوان نمونههای چهار سیلندر مزایدهای آن را با قیمتی کمتر از 35 میلیون تومان نیز خرید.
شورولت بلیزر
اگر غیر از طبیعت گردی به دنیای خودروهای کلاسیک دهه 70 میلادی آمریکا نیز علاقه دارید، به شما پیشنهاد میکنیم سراغ یک شورولت بلیزر سرحال و مناسب بروید. این خودرو عمدتا از سال 1975 تا 1979 به بازار ایران وارد شد که نمونههای 75 عمدتا از نوع شکاری با سقف قابل برداشتن هستند، اما نمونههای مدل بالاتر با سقف فایبرگلاس ساده و درهای کلاف فلزی به بازار عرضه شده بودند. بلیزر یک خودروی آمریکایی عضلانی بزرگ است که فضای داخلی جادار و راحتی دارد، اما با توجه به این که عمدتا از پیشرانههای هشت سیلندر حجیم بهره میبرد، مصرف سوخت نسبتا بالایی داشته و برای استفاده درون شهری و روزمره چندان مناسب نیست. برای مثال، بیشتر بلیزرهای موجود در ایران از موتور 350 اینچ مکعبی یا به بیان دیگر 5/7 لیتری با قدرتی در حدود 165 اسب بخار بهره میبرند و با توجه به برخورداری از جثهای با وزن بیش از دو تن، مصرف سوخت آن در شهر بیش از 20 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. اما وجود امکانات رفاهی کافی در این خودرو و همچنین مبلمان راحتش، طبیعتگردی شما را کاملا لذت بخش خواهد کرد؛ بخصوص اگر نمونه اتوماتیک آن را انتخاب کنید! هرچند عملکرد آفرودی بلیزر اتوماتیک به لطف سیستم چهارچرخ متحرک پیشرفته با کمک زنجیری چندان بد نیست ولی در قیاس با نمونه دندهای اندکی ضعیفتر است. نمونههای متفاوت این خودرو در بازار کشور از حدود 20 تا50 میلیون تومان قیمت دارند.
سانگ یانگ کوراندو
شرکت خودرسازی سانگ یانگ کره جنوبی که این روزها با تیوولی، فروش خوبی را در بازار کشورمان تجربه میکند برای نخستین بار در اواسط دهه 80 شمسی با دو محصول کوراندو و موسو وارد بازار ایران شد. کوراندو که برادر کوچکتر و چابکتر موسو محسوب میشود و اهل فن آن را در رده اس.یو.ویهای کوچک دسته بندی میکنند، در ایران مونتاژ میشد و به لطف بهرهگیری از پلتفرمی مشابه موسو، از پیشرانههای مرسدس بنز بهره میبرد. در واقع مهندسان سانگیانگ برای طراحی این مدل، شاسی موسو را کوتاه کردند که کمتر شدن فاصله بین دو محور، موجب بهتر شدن عملکرد کوراندو در مسیرهای پرفراز و نشیب خواهد شد و همچنین وزن کمتر این خودرو نیز یکی دیگر از امتیازهای مثبت کوراندوست. این محصول با دو پیشرانه چهار سیلندر 2300 و شش سیلندر 3200 در بازار ایران حضور دارد که هر دو موتور از جمله موتورهای دهه 90 میلادی مرسدسبنز هستند. همچنین نمونه نیمکروک این خودرو نیز در بازار قابل خریداری است که این گزینه برای طبیعتگردان امتیازی خوب محسوب میشود. کوراندو به دلیل کمیاب بودن در بازار قیمت خاصی ندارد اما اصولا با بودجهای بین 40 تا 70 میلیون تومان قابل خریداری است.
جیپ صحرا
حضور برند جیپ در بازار کشورمان به بیش از نیمقرن پیش یعنی دهه 30 شمسی و فعالیت شرکت سهامی چیپ بازمیگردد. در این سالها محصولات بسیاری مثل خانواده CJ-5 از این شرکت روانه خیابانهای کشور شد و به این ترتیب با توجه به کاربردی که مردم از محصولات جیپ میدیدند، نام این خودروساز سر زبانها افتاد. اما در بین خودروهایی که از این برند در داخل کشور مونتاژ شد، جیپ صحرا در واقع یک نمونه CJ-5 (همان شهباز) به روز رسانی شده با پنلهای بدنهای شبیه جیپهای مدرنتر (مثل YJ) بود که به دلیل بهرهگیری از قطعات فنی مربوط به میتسوبیشی و ظاهری مرکب از چند مدل جیپ، یکی از عجیبترین خودروهای ساخته شده تحت این برند در دنیاست. اما جدا از این داستانها، صحرا یک خودروی آفرود بسیار خوب برای بیراهه نوردان و البته ایدهآل برای استفاده روزمره است. پیشرانه این خودرو استهلاک چندان بالایی ندارد و در صورت سلامت کامل بخش فنی، قابلیتهای آفرودی خوبی نیز از آن خواهید داشت. صحرا با موتور چهار سیلندر 2/4 لیتری از اوایل تا اواخر دهه 70 تولید شد و با حدود قیمتی از هشت تا 20 میلیون تومان در بازار به فروش میرسد.
معید حمیدی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد