با پرطرفدارترین خودروهای مناسب برای طبیعت‌گردی آشنا شوید

10 رخش‌ صحرانورد +عکس

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز

رفع چالشهای بیابان زایی به کمک علم و تجربه در البرز

تلفیق علم و تجربه برای رفع چالشهای بیابانزایی در استان البرز مهمترین هدف برگزاری همایش بیابان زایی بود که با حضور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در البرز برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۷۰۱۳۲

به گزارش جام جم آنلاین البرز:

مسعود منصور در این همایش با اشاره به اینکه از وسعت ۱۶۴ میلیون هکتاری کشور حدود ۳۰ میلیون هکتار درمعرض پدیده بیابانی شدن قرار گرفته است گفت: ۱۴ میلیون از این وسعت در کانون‌های فرسایش بادی هستند که نیمی از آن  نیز  محل خیزش  گرد وغبار وهجوم شن‌های روان هستند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده  برای استفاده از فرصت بیابان، کاهش اثرات خشکسالی  وپدیده‌های بیابانی  افزود: با تلاش شرکت‌های دانش بنیان در به کارگیری روش‌های نوین طرح‌هایی  برای  تثبیت عرصه‌های بیابانی مثل مالچ‌ها و خاکپوش‌های جایگزین غیرنفتی درحال اجراست.

منصور با بیان اینکه  بیش از ۷ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی تثبیت شده افزود: نتیجه این اقدام حفظ بیش از ۶۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی، مکان‌های نظامی، بنادر صیادی، راه و راه آهن و فرودگاه‌ها بوده است.

اجرای طرح‌های تحقیقاتی وعلمی برای مقابله با بیابان زایی در البرز

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز با بیان اینکه  از ۴۵ هزار هکتار عرصه بیابانی استان البرز  ۲۴هزار و۵۰۰ هکتار آن جز کانون‌های ریزگرد محسوب می‌شود، گفت: برای تثبیت بیابان زایی در وسعت ۱۲هزار هکتار  طرح‌های تحقیقاتی وعلمی اجراشده است.

حامد فرضی با اشاره به اینکه  کانون ریزگرد‌های استان البرز در ۲ شهرستان اشتهارد و نظراباد قرار دارد، افزود: پارسال ۳۰ میلیارد تومان و امسال نیز۳۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بیابانزایی استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه مسئولان راهکار مقابله با این معضل را در اجرای طرح‌های بیابان زدایی دیده اند، گفت: کرج  یکی از آلوده‌ترین کلانشهر کشور است، بیابان زایی، فعال شدن کانون‌های گرد و غبارو فعالیت واحد‌های صنعتی از مهمترین دلایل آلودگی آن به شمار می‌رود.

فرضی تصریح کرد: بیابان زایی، گرد و غبار و انتشار ریزگرد‌ها از جمله پدیده‌های مخرب و دردسرساز استان البرز به شمار می‌رود که بیش از یکی دو دهه مشکلات عدیده‌ای برای این منطقه ایجاد کرده است.

وی در پایان گفت: همه ساله به منظور مقابله با پدیده بیابان زایی و کاهش خطر و تمهدید شن‌های روان، فعالیت‌هایی در مناطق کویری و بیابانی می‌شود، که از مهمترین نتایج آن می‌توان حفاظت از تاسیسات اقتصادی، صنعتی، کشاورزی حفاظت از مراکز سکونتگاهی، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ناشی از ایجاد گرد و غبار و نیز ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی، عمرانی و زیر بنایی  را نام برد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها