ترامپ در انزوا

تصمیم عجیب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، در شرایطی که بیشتر صاحبنظران و حتی دولتمردان آمریکایی با آن مخالف بودند، واکنش‌های گسترده‌ای در جهان برانگیخته است.
کد خبر: ۱۱۰۳۷۵۸

رهبران بیشتر کشورها به این تصمیم واکنش نشان دادند و مخالفت خود را با این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کردند. نگاهی گذرا به بخشی از این واکنش‌ها، نشانی از انزوای رئیس‌جمهور آمریکا در اجرای سیاست‌هایش است.

مشوقان اصلی ترامپ

نیویورک تایمز: از نظر دونالد ترامپ موضوع بیت‌المقدس یک موضوع سیاسی است تا یک معضل دیپلماسی. در واقع تصمیم رئیس‌جمهور، پاسخ به تعهدش به حامیان مالی و ثروتمندش در کارزار انتخاباتی بوده است. دو مشوق اصلی ترامپ در این زمینه مایک پنس، معاون او و شلدون ادلسون، میلیاردر مشهور یهودی و از متحدان قدرتمند او بوده‌اند.

بی‌توجهی به روند صلح

واشنگتن پست: به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور کنونی آمریکا درک کاملی از سیاست‌های خاورمیانه و تاثیرات بالقوه چنین تصمیمی ندارد.

به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید تصمیم ترامپ با نگاه به روند صلح اتخاذ نشده، بلکه با توجه به تعهد انتخاباتی ترامپ گرفته شده است. شلدون ادلسون طی ماه‌های گذشته در دیدار با مشاوران ترامپ بارها از این‌که سفارت آمریکا هنوز به بیت‌المقدس منتقل نشده، ابراز ناامیدی کرده است.

اختلاف‌افکنی بین اعضای اتحادیه اروپا

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل: تصمیم بحث‌برانگیز ترامپ درباره قدس عامل شعله‌ور شدن مجدد آتش اختلاف و جدایی در اتحادیه اروپاست. این اتحادیه بر سر چگونگی واکنش به تصمیم جنجال‌برانگیز ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس در معرض و تهدید دعوایی آشکار میان برخی اعضای خود است.

بالفوری دیگر

محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین: به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل یک جنایت بزرگ به شمار می‌رود. تصمیم ترامپ وعده بالفور دیگری در فلسطین است. بریتانیا صدسال پیش به کسانی که حقی نداشتند تعهداتی داد. شریک اصلی این اقدام، آمریکا بود. این کشور در سازمان ملل از تمام اقدامات اسرائیل حمایت کرده است. حالا در تعهد دوم پس از صدسال دونالد ترامپ قدس را تقدیم اسرائیل کرد. حالا آمریکا نقش میانجیگری خود در مذاکرات صلح را از دست داده است. دیگر اجازه نخواهیم داد به عنوان میانجی‌ در این مذاکرات حضور یابد.

تصمیم ترامپ، عامل تنش

روزنامه واشنگتن‌تایمز: تنش و خشونتی که در دنیای عرب، به‌خاطر تصمیم دونالد ترامپ برای به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌وجود آمده برای تهران، یک نعمت الهی است.

اشتباه بزرگ آمریکا

جان مرشایمر/ بنیانگذار نظریه رئالیسم تهاجمی: اقدام دولت کنونی آمریکا درباره پایتخت خواندن قدس، اشتباه بزرگی در سیاست خارجی واشنگتن بود.

طرحی خطرناک و حیرت‌آور

گاردین: سخنان نمایشی و ناشی از خودشیفتگی دونالد ترامپ در شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و طرح او برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر، نه‌تنها خطرناک بلکه حیرت‌آور است.

فرو کردن دشنه در زخم عدالت

سی ان ان: احساس می‌شود اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرو کردن بیشتر دشنه در زخم عدالت بود. این درحالی است که وزرای خارجه و دفاع و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با تصمیم ترامپ مخالف بودند. افزون بر این، اکنون فلسطینی‌ها احساس می‌کنند سعودی‌ها به آنها خیانت کرده‌اند.

حجت بر همه تمام شد

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌‌الله: تصمیم ترامپ در راستای پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی برای تخریب کشورها، ملت‌ها و ارتش‌هایمان و با حمایت برخی از کشورهای منطقه‌‌ای صورت گرفته است. ترامپ تصور می ‌کرد که بعد از به ‌رسمیت شناختن قدس توسط او کشورهای دنیا به او خواهند پیوست، اما او با مخالفت کشورهای دنیا روبه‌رو شد و در نتیجه تنها ماند و منزوی شد. پس از این تصمیم ترامپ، بر همه کسانی که به دخالت‌‌های آمریکا به نفع فلسطین در برابر اسرائیل چشم دوخته بودند و به مذاکرات بی‌‌نتیجه ادامه می‌‌دادند، حجت تمام شد.

 اشتباهی فاحش

آمریکن کنسرواتیو: انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس آخرین بخت رسیدن به صلح را هم نابود خواهد کرد. درصورتی که ترامپ این تصمیم خود را به مرحله عمل دربیاورد، این اشتباهی فاحش با پیامدهای سنگینی برای همه طرفین درگیر خواهد بود. واکنش‌ها به این تصمیم، خطرناک‌تر از خود آن خواهد بود.

انزوای آمریکا

لوموند: پنج کشور اروپایی با اقدام ترامپ مخالفت کرده و تأکید کردند هیچ‌گونه حاکمیتی را بر بیت‌المقدس به رسمیت نمی‌شناسند. آنها دولت آمریکا را بشدت ترغیب کردند تا پیشنهادهای دقیقی برای حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین ارائه دهد.

مهر تائید بر روایت داعش

ورود افیرز: جابه‌جایی سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس می‌تواند مزیت بزرگی برای افراط‌گرایان مذهبی در خاورمیانه باشد و مهر تائیدی بر روایت تند گروه‌هایی مانند داعش و القاعده خواهد بود که معتقدند آمریکا و اسرائیل علیه اسلام در حال جنگ‌اند.

طرح مسأله قدس در مجمع عمومی سازمان ملل

سازمان همکاری کشورهای اسلامی: تصمیم ایالات متحده آمریکا را مبنی بر شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل بشدت محکوم می‌کنیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم قدس شرقی را به عنوان پایتخت دولت فلسطین به رسمیت بشناسد.

در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل وارد عمل نشود این سازمان آماده طرح مسأله در مجمع عمومی سازمان ملل است.

تهدیدی برای صلح

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا: به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل تهدیدی برای صلح است و دولت بریتانیا باید این اقدام خطرناک را محکوم کند.

نگرانی عمیق پاپ از تصمیم ترامپ

پاپ فرانسیس، رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان: نمی‌توانم نگرانی عمیقم را در مورد بیت‌المقدس پنهان کنم. قدس یک شهر ویژه و مقدس برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است که در اماکن مذهبی آن عبادت می‌کنند. از خدا می‌خواهم تا این هویت برای حفظ سرزمین مقدس، خاورمیانه و جهان تقویت شده و امیدوارم از افزایش تنش جلوگیری شود و به جای درگیری‌های بیرحمانه، حکمت بر افراد حاکم شود.

مخالفت با تصمیم‌های یکجانبه

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل: موضوع بیت‌المقدس امری بسیار مهم و حساس است و باید بین فلسطینی‌ها و اسرائیل حل و فصل شود. من با هر تصمیم یکجانبه که احتمال صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را تهدید کند مخالفم. هیچ جایگزینی برای راه‌حل دو دولت وجود ندارد و من همه تلاشم را خواهم کرد که رهبران اسرائیل و فلسطین را به مذاکرات برگردانم.

تصمیمی به نفع ایران

بلومبرگ: تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، ابزار قدرتمندی تقدیم ایران می‌کند که به نفع این کشور تمام می‌شود.

ریختن نفت بر آتش بحران‌های خاورمیانه

روزنامه الاهرام مصر: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده با به رسمیت شناختن بیت‌المقدس اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به آنجا، بر آتش بحران‌های مشتعل خاورمیانه نفت بیشتری ریخت.

تصمیم ترامپ تحریک‌آمیز است

رائد جرار، مدیر بخش خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل: به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اقدامی بی‌ملاحظه و تحریک‌آمیز از سوی دولت ترامپ است که حقوق مردم فلسطین را تضعیف کرده و احتمال دارد تنش‌ها را در سراسر منطقه ملتهب کند.

واقعیت‌های تاریخی و جغرافیایی تغییر نمی‌کند

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس: تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، تصمیمی ظالمانه و خصمانه است. ترامپ با این تصمیم، احساسات مردم فلسطین را نادیده گرفت. این تصمیم واقعیت‌های تاریخی و جغرافیایی را تغییر نخواهد داد. مردم فلسطین می‌دانند که چگونه به نادیده گرفتن احساسات و مکان‌های مقدسشان به طور شایسته پاسخ دهند. ما امروز در برابر نقطه عطف تاریخی قرار داریم و فلسطین و قدس از این نقطه عطف تاریخی عبور می‌کنند. روند صلح و سازش مُرد و برای همیشه کنار رفت و دیگر چیزی به نام قرارداد قرن وجود ندارد و همه اینها برای همیشه دفن شدند.

هشدار درباره انتفاضه‌ای دیگر

نیکولای ملادینوف، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در روند صلح: نسبت به افزایش تنش‌ها بعد از تصمیم اخیر دونالد ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل هشدار می‌دهم. ممکن است این تصمیم به انتفاضه جدید منجر شود. او خواستار مشخص شدن مساله قدس در چارچوب راه حل فراگیر و طبق قطعنامه‌های بین المللی شد.

تصمیم ترامپ عاقلانه نبود

پیرباتیستا پیزابالا، اسقف اعظم کلیسای کاتولیک قدس: تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس، تصمیم عاقلانه‌ای نبود و موجب بروز مشکل بزرگی خواهد شد و آن انفجار ناشی از خشم در همه کشورهای عربی و مسلمان است. در مذاکرات صلح در خاورمیانه، موضوع قدس باید در مرحله آخر مورد بحث قرار می‌گرفت نه در آغاز. بنابراین هر گونه تصمیم یکجانبه منجر به سرخوردگی خواهد شد و این روند خشم و نگرانی و خشونت را تشدید می‌کند.

نگرانی عمیق پاپ از تصمیم ترامپ

پاپ فرانسیس، رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان: نمی‌توانم نگرانی عمیقم را در مورد بیت‌المقدس پنهان کنم. قدس یک شهر ویژه و مقدس برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است که در اماکن مذهبی آن عبادت می‌کنند. از خدا می‌خواهم تا این هویت برای حفظ سرزمین مقدس، خاورمیانه و جهان تقویت شده و امیدوارم از افزایش تنش جلوگیری شود و به جای درگیری‌های بیرحمانه، حکمت بر افراد حاکم شود.

کمیل انتظاری/ روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها