تجدید چاپ کتاب‌های تئوریک و مرجع، همیشه باعث خوشحالی منتقدان ادبی می‌شود. از آنجا که محتوای این‌گونه کتاب‌ها سنگین است و برای گروه خاصی از اهالی کتابخوان منتشر می‌شود، استقبال بالا از آن به معنای آن است که تعداد بیشتری از اهل کتاب آن را خریده و مطالعه کرده‌اند. کتاب «لاکان ـ هیچکاک» از انتشارات ققنوس یکی از این کتاب‌هاست. نکته جالب، چاپ پنجم این کتاب تئوریک است که با قیمت 22 هزار تومان روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است. البته تیراژ کتاب‌های سینمایی در ایران چندان بالا نیست و این کتاب هم در 990 نسخه به بازار ارائه شده است. با این حال، تجدید چاپ چندباره کتاب خبر از موفقیت آن میان دوستداران نوشتاری سینما می‌دهد. ویراستار انگلیسی کتاب اسلاوی ژیژک و ویراستار فارسی آن، مازیار اسلامی نویسنده سرشناس سینمایی کشورمان است. عنوان انگلیسی کتاب «آنچه می‌خواستید درباره لاکان بدانید (اما جرات پرسیدنش از هیچکاک را نداشتید)» است که در ترجمه فارسی کاملا خلاصه شده است. برعکس نام گوشنواز و موزون کتاب، محتوای آن خواننده را به چالشی سخت می‌کشد و او را در دایره‌ای از پرسش‌های مختلف رها می‌کند.
کد خبر: ۱۱۰۳۴۹۵

ترجمه خوب و روان مترجمان کتاب، به درک و فهم بحث‌های مقالات آن کمک بسیار می‌کند. بجز خود اسلامی که مقدمه کتاب و دو مطلب دیگر آن را ترجمه کرده، مترجمانی مثل لیلا ارجمند، فتاح محمدی، کامبیز کاهه، امید نیک فرجام و... کار ترجمه بقیه مقالات و مطالب را انجام داده‌اند. کتاب لاکان ـ هیچکاک مجموعه‌ای غافلگیر کننده و نامتعارف از تحلیل‌ها و تفسیرهایی در باب فیلمسازی است که به نظر می‌رسد حرف تازه‌ای در باره‌شان نمی‌توان زد. در این کتاب، گروهی از متفکران و نظریه پردازان مکتب اسلوونی (که طرفداران و منتقداتی پیرامون خودش دارد) همراه نسل سوم نویسندگان نشریه معروف کایه دو سینما (که گرایش لاکانی را در زمینه نقد فیلم دنبال می‌کنند)، یکی از درخشان‌ترین و معتبرترین متون نظری در باب سینما را رقم می‌زنند.

این کتاب 384 صفحه‌ای، مطالب خود را در سه بخش عرضه می‌کند. هر سه بخش کتاب مباحث و مطالب خود را با نگاهی به فیلم‌های مختلف آلفرد هیچکاک، مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. به‌صورت طبیعی، خواننده کتاب باید فیلم‌های این استاد دلهره تاریخ سینما را دیده باشد تا بتواند راحت‌تر مطالب کتاب را دنبال کند. کتاب لاکان ـ هیچکاک اولین بار در دهه 80 میلادی در فرانسه چاپ شد و از اولین دستاوردهای مکتوب مکتب روانکاوی اسلوونی به‌حساب می‌آید. مکتب روانکاوی اسلوونی که می‌توان به شکلی فشرده آرای آن را در این کتاب دید، واجد مختصاتی است که آن را از دیگر سنت‌های لاکانی مجزا می‌کند. ویژگی مکتب اسلوونی، البته سیاسی و فلسفی بودن آن است. خوانندگان کتاب بعد از مطالعه آن به احتمال زیاد فیلم‌های هیچکاک را با نگاه تازه‌ای تماشا خواهند کرد و آثارش را از زاویه جدید و نامتعارفی، مورد قضاوت قرار خواهند داد.

کیکاوس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها