معاون توسعه و فناوری رسانه رسانه ملی از تلاش های جدی برای بهره گیری از فضای مجازی در تبادل اطلاعات خبرداد.
کد خبر: ۱۱۰۲۸۴۶
آماده‌سازی سازمان در برابر تحولات نوین فناوری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی ، دکتر رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه در سازمان صدا و سیما ، با اشاره به تحولات ایجاد شده در حوزه رسانه گفت: امروز شاهد تحولات عظیمی در عرصه رسانه‌ها هستیم و فقط نمایش تصویری و بیان شنیداری، مخاطب را کفایت نمی‌کند.

دکتر علیدادی در مراسم اختتامیه چهاردهمین اجلاس سراسری رسانه گفت: انگیزش و فعال‌سازی و رضایت، جزئی از فضایی است که با ورود فرد، جریان جدیدی در محتوا شکل می‌گیرد. وی تصریح کرد: اکنون محتوا، نه فقط از زاویه دوربین رسانه تصویری و صدای رسانه صوتی، بلکه از تصویر کاربر حاضر در صحنه رسانه‌ای، با صدای مدعی ماجرا بسط می‌یابد و از زاویه و وجوه گوناگون، مورد توجه قرار می‌گیرد و محتوایی چندوجهی تولید می‌کند. از سویی، دیگر رسانه‌ها، تحت تأثیر جریان‌های دیگری به پیش می‌روند.

وی با بیان توضیحاتی درباره وضعیت اقتصاد در رسانه افزود: اکنون اقتصاد رسانه از تجارت مستقیم به غیرمستقیم بدل شده است؛ کاربری‌های برخط، در حال حذف هزینه‌ها هستند و توزیع محتوا، کم‌کم به اندازه تولید محتوا اهمیت می‌یابد.

معاون توسعه وفناوری رسانه تأکید کرد: سرمایه اجتماعی، خود سرمایه اقتصادی بسیار ارزشمندی شده است و اقتصاد شناور در رسانه ظهور یافته است و در نهایت رسانه‌ها به بازاری در حال رشد دائمی تبدیل شده‌اند.

وی در خصوص فناوری‌های نوین نیز گفت: در روند فناوری‌ها، اینترنت اهمیت زیادی دارد، فناوری تلفن همراه همچنان در حال تحول و گسترش است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترافیک داده‌های جهانی تلفن همراه که در سال 2016 هفت اگزابایت در ماه است، در سال 2021 به 49 اگزابایت در ماه افزایش خواهد یافت که در این میان ویدئوهای موبایلی بزرگ‌ترین میزان رشد را دارند.

علیدادی تصریح کرد: افزایش ترافیک جهانی دیتا کاملاً مشخص است. این میزان در سال 2017، 777/99 پتابایت بوده که انتظار می‌رود با رشد سالیانه 24 درصد در سال 2021 به عدد 655/232 پتابایت در ماه برسد. همچنین همگرایی در ارسال محتوا و تجزیه در دریافت محتوا، روندی رو به رشد داشته است و اکنون محتوای کاربران، هم با تلویزیون 50 اینچ و همزمان با گوشی هشت اینچ دریافت می‌شود.

معاون توسعه و فناوری رسانه با بیان اینکه مصرف رسانه‌ای به طور دائم در حال افزایش است، گفت: اتصال دائم، جوّ متصل، عامل‌ها، فضای متصل و ایمپل نت‌ها، در کنار سایر فناوری‌ها همانند ماشین‌های یادگیرنده، نسل پنجم تلفن همراه (5G)، رایانش ابری را پیشرانی می‌کند.

وی افزود: ثمره این روندها و پیشران‌ها، انطباق کامل انسان با رسانه‌ها و دنیای مجازی است که انسان را در فضای رسانه‌ای کاملی قرار می‌دهد. اکنون این تغییرات، نویددهنده رسانه هوشمند است که از مراحل زیرساختی، آغاز شده و لایحه‌های منطقی و نحوی (محتوایی) رسانه را در بر می‌گیرد.

علیدادی تأکید کرد: معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما با توجه به این تطورات، با هدف‌گذاری‌های انجام شده توسط رئیس محترم سازمان، به استقبال آینده پیش‌رفته‌تری رفته است و با پروژه‌هایی مانند توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی، بازار محتوای دیجیتال، پیام‌رسان‌ها، تلویزیون‌های اجتماعی، مراکز داده، آرشیو دیجیتال، چرخه‌های اتوماسیون صدا و تصویر، افزایش کیفیت صدا و تصویر تولیدی و پخش، سیستم‌های رادیو نما، مانیتورینگ جامع شنیداری و دیداری، از چرخه پخش تا دریافت، توسعه تلویزیون دیجیتال، مطالعه و تحقیق در استفاده از فرصت‌های جدید فشرده‌سازی و گذر از SD به کیفیت‌های بالاتر و استفاده از زیرساخت‌های جدید برای توزیع و توجه به سبد کامل زیرساخت رسانه‌ای، اعم از زمینی، ماهواره‌ای و مجازی، خود به استقبال تغییرات رفته است.

معاون توسعه و فناوری رسانه با بیان اینکه تمام این اقدامات و فعالیت‌ها به همت همکاران حوزه فنی سازمان اعم از ستادهای تهران و مراکز به انجام رسیده است، افزود: از همه همکارانم تشکر و قدردانی می‌کنم که زینت‌بخش این تلاش‌ها و اقداماتشان، استفاده از قابلیت‌های داخلی و شرکت‌های توانمند ایرانی است.

وی در ادامه درباره برگزاری این اجلاس گفت: این اجلاس که با شعار “رسانه هوشمند، رسانه آینده” برگزار شده است، اقدام مثبتی در جهت نوآوری‌ها و آماده‌سازی سازمان صداوسیما در مواجهه با تغییرات فناوری‌های نوین، تلقی می‌شود.

قرار گرفتن اجلاس بین‌المللی فناوری رسانه در تقویم ABU

قائم‌مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه نیز در این مراسم از قرار گرفتن اجلاس سراسری فناوری رسانه در تقویم اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه خبر داد.

محمد فهمی‌حشیانی در چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه گفت: با تلاش‌های دکتر علیدادی و همکاران حوزه بین‌الملل، اجلاس بین‌المللی فناوری رسانه از سال 2018 در تقویم اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه ABU به‌عنوان اجلاس دوره‌ای قرار خواهد گرفت. فهمی با تأکید به اینکه این اجلاس بر سه محور مهم «پژوهش، تحقیق، نوآوری و خلاقیت در رسانه»، «صنعت رسانه و محصولات حرفه‌ای و تخصصی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری» و «ارزیابی عملکرد حوزه فناوری رسانه در سراسر کشور» متمرکز بوده است، تصریح کرد: در این اجلاس، 27 نشست تخصصی با بیش از 50 سخنرانی برگزار شد که 39 سخنران از شرکت‌ها و نهادهای داخلی و 11 سخنران نیز از شرکت‌های بین‌المللی بودند.
قائم‌مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه در پایان با بیان اینکه ارزیابی، عملکرد و تحلیل نقاط ضعف و قوت رسانه، از مهم‌ترین کارکردهای چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه است، تصریح کرد: نتایج ارزیابی‌های مستمر و دوره‌ای با تقویت حوزه مونیتورینگ سازمانی، خروجی شبکه‌های استانی بین‌المللی و ملی دائم رصد می‌شوند و بر همین اساس از بین 430 واحد سازمانی موجود در کشور، 43 واحد برگزیده شدند و از 17 واحد برتر قدردانی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها