زندگی ابوالحسن تهامی در «نقاش صدا»

سلطان آنونس ایران تجلیل شد

امکان ندارد در دهه 50 و 60 تماشاگر تلویزیون بوده باشید و صدای ابوالحسن تهامی‌نژاد و آنونس‌های خاص او را برای فیلم‌های سینمایی به یاد نیاورید؛ همان صدای پرشوری که از حال و احوال قهرمانان فیلم‌ها و سرنوشت آنها حرف می‌زد و مشتاقمان می‌کرد، به تماشای فیلم‌های روز سینما برویم.
کد خبر: ۱۰۹۹۷۰۸
سلطان آنونس ایران تجلیل شد

به گزارش جام‌جم، ابوالحسن تهامی‌نژاد که با اجرای انبوه آنونس‌های متنوع، سلطان آنونس لقب گرفته، پس از 60 سال فعالیت در عرصه دوبله، گویندگی، ترجمه و نویسندگی، مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت. شبکه مستند در ادامه برنامه‌های تقدیر از هنرمندان دوبله ایران، عصر روز شنبه ضمن رونمایی از مستند نقاش صدا به کارگردانی ابوالفضل توکلی درباره زندگی ابوالحسن تهامی‌نژاد، از این هنرمند تجلیل کرد و میزبان جمع قابل توجهی از دوبلورهای جوان و هنرمندان پیشکسوت دوبله ازجمله اکبر منانی، غلامعلی افشاریه، افشین زی‌نوری، مهرداد ارمغان، علی همت مومیوند، ابراهیم شفیعی، بیژن علیمحمدی و شهراد بانکی بود. همچنین هوشنگ گلمکانی منتقد و سردبیر ماهنامه فیلم به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت.

از برکت دوبله

ابوالحسن تهامی‌نژاد هنوز بسیار جوان بود و تازه قدم در مسیر دوبله گذاشته بود که متوجه شد، تقریبا ماهی هزار تومان درآمد دارد. این رقم برای یک جوان تقریبا 20 ساله در نیمه دوم دهه 30 یک درآمد فوق‌العاده محسوب می‌شد. در مراسم تجلیل از این هنرمند که به میزبانی فرهنگسرای ابن‌سینا با حضور مدیران شبکه مستند برگزار شد، تهامی‌نژاد درباره نقش دوبله در زندگی‌اش گفت: من فرزند خانواده فقیری بودم و با کمترین امکانات مالی، تحصیلاتم را سپری کردم. ورود به دوبلاژ زندگی مرا متحول کرد. هر آنچه در زندگی به دست آورده‌ام از دوبله است؛ از برکت این حرفه بود که صاحب اتومبیل، خانه، استودیو، سینما، خانواده و بالاتر از همه صاحب شهرت شدم و توانستم به سراسر جهان سفر کنم. تهامی‌نژاد ضمن سپاس ویژه از شبکه مستند و مدیر این شبکه، ابراز امیدواری کرد که تولید مستندهایی درباره زندگی پیشکسوتان عرصه دوبله، وسعت بگیرد و درباره دیگر هنرمندان این عرصه هم فیلم‌های مستند ساخته شود.

صدای خوب و دانش کلام

هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه فیلم، معتقد است که ابوالحسن تهامی‌نژاد علاوه بر صدای زیبا از دانش کلام برخوردار است و این ویژگی، او را از دیگر همکارانشان متمایز می‌کند. گلمکانی در مراسم بزرگداشت تهامی‌نژاد و رونمایی از مستند نقاش صدا، درباره هنر دوبله گفت: برای نسل من علاقه به سینما از جایی شروع شد که هنر دوبله وجود داشت و برای ما حکم آب و درخت و هوا را داشت؛ یعنی امری کاملا عادی و بدیهی بود و برای همین،‌ گاهی از دیدن جمله دوبله به فارسی بر سر در سینماها تعجب می‌کردم.

وی افزود: دوبله آن وقت‌ها به قدری برای نسل ما عادی بود که با ناسپاسی با آن برخورد کردیم، اما حالا شاید بهتر بدانیم که این حرفه چقدر ارزشمند بوده و چه اتفاقات مهمی در این زمینه رخ داده است. گلمکانی به صدای فاخر تهامی اشاره کرد و گفت: به‌طور خاص، آنچه درباره ابوالحسن تهامی اهمیت دارد، مطالبی است که در نقد دوبله منتشر کرد، او سال‌ها به ما در مجله فیلم افتخار داد و درباره دوبله مطلب نوشت. او علاوه بر این که صدای خوبی دارد، از دانش کلام برخوردار است.

یادآور تاریخ سینما

مدیر شبکه مستند برخلاف تمام برنامه‌های تقدیر و تشکر نتوانست در مراسم بزرگداشت ابوالحسن تهامی‌نژاد حضور داشته باشد و مدیر تولید این شبکه به نمایندگی از سلیم غفوری در این مراسم سخن گفت.

ابوالقاسم ناصری درباره استاد تهامی‌نژاد متذکر شد: برای من و هم نسلانم، صدای ابوالحسن تهامی مساوی با سینماست. ما سینما را با صدای ایشان شنیدیم.

وی از راه‌یابی مستند دوران افشاریه درباره زندگی غلامعلی افشاریه دیگر پیشکسوت عرصه دوبله به بخش مسابقه جشنواره سینماحقیقت خبر داد و افزود: این موضوع باعث خوشحالی است و امیدواریم ساخت فیلم‌هایی راجع به شخصیت‌های دوبله ادامه پیدا کند و این کارها به جایگاه خوبی در جشنواره‌ها برسد. به گفته مدیر تولید شبکه مستند، ساخت فیلمی درباره زندگی اکبر منانی هم در دست انجام است و بزودی آماده نمایش خواهد بود.

در پایان این مراسم، هدایایی به ابوالحسن تهامی تقدیم شد و مستند نقاش صدا به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی به نمایش درآمد.

قدردانی از یک دوست

ابوالحسن تهامی‌نژاد متولد 1317 علاوه بر دوبله در زمینه ترجمه فیلم‌ و کتاب فعالیت دارد و داماد سیمین بهبهانی است. او با همکاری همسرش دکترامید بهبهانی چند کتاب تالیف و ترجمه کرده که در کنار انبوه آثاری که در سینما و تلویزیون دوبله و گویندگی کرده، ماندگار شده‌اند. در مراسم تقدیر و تحلیل از تهامی‌نژاد، دوست و همکار قدیمی‌اش اکبر منانی که از گویندگان پیشکسوت و دوبلور نقش‌های جاودانی مانند هرکول پوآرو است، با اهدای یک لوح سپاس از سال‌ها فعالیت دوست و همکارش ابوالحسن تهامی‌نژاد قدردانی کرد.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها