شرایط و اوضاع داخلی یمن در اثر جنگ تحمیلی دو سال و هشت ماه ائتلاف متجاوز به‌سرکردگی عربستان به قدری وخیم و نامساعد است که جامعه جهانی و رسانه‌های بزرگ دنیا مجبور به بروز واکنش شده‌اند. ازجمله نهاد‌های وابسته به سازمان ملل از جمله سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و... به طور مکرر نسبت به شرایط بحرانی غیرنظامیان و بویژه کودکان و زنان هشدار داده‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۱۵
انسجام داخلی و قدرت دفاعی رمز ایستادگی مردم یمن

شیوع بیماری‌ها ازجمله وبا و دیفتری، تاکنون قربانیان بسیاری گرفته و همه این مصائب در کنار کمبود دارو، کادر پزشکی و غذا، وضعیت ناخوشایندی را به مردم فقیر یمن تحمیل کرده است. البته رسانه‌های مستقل و وابسته به کشورهای دوست یمن در انعکاس جنایت‌های ائتلاف متجاوز عربستان و محاصره شدید یمن و همچنین تحریک افکار عمومی جهان نقش‌آفرینی کرده‌اند. اکنون پارلمان اروپا با صدور رای، صادرات سلاح به عربستان را ممنوع اعلام کرده است که در این راستا نقش احزاب سبز و سوسیالیست که نسبت به مسائل انسانی حساسیت بیشتری دارند، پررنگ‌تر است. از سوی دیگر، وضعیت نامساعد اقتصادی و سیاسی عربستان مانع از آن شده که بتواند با خرج دلار‌های نفتی و انجام لابی‌های گسترده نقش خود را در جنایات یمن مخفی نگه دارد. در واقع امر، چند عامل باعث شده است که شرایط کنونی یمن در صدر مسائل جهانی قرار بگیرد. اول، مشکلات و وخامت اوضاع داخلی این کشور، دوم، صبر، مقاومت و ایستادگی یمنی‌ها، سوم، نقش‌آفرینی رسانه‌های مستقل در انعکاس اخبار و چهارم، شرایط نامساعد عربستان به لحاظ اقتصادی.

لازم به ذکر است از جنبه دیگر هم می‌توان اوضاع یمن را مورد ارزیابی قرار داد؛ همان‌طور که در اخبار هم انعکاس یافت «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در سفر به اردن ادعا کرده است که وضعیت دردناک در یمن باید پایان یابد. این درحالی است که انگلیس، کشوری است که در گذشته به طور مرتب به صادرات سلاح بویژه بمب‌های خوشه‌ای به عربستان اقدام کرده است که مناطق غیرنظامی در یمن مورد هدف با این نوع بمب‌ها قرار گرفته است. تحلیل این کنش سیاسی و بین‌المللی اروپایی‌ها و بویژه بریتانیا را باید در نارضایتی از فروش‌های گسترده سلاح‌‌های آمریکایی به عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه جست‌وجو کرد. همان‌طور که در سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان در خردادماه گذشته شاهد بوده‌ایم قرارداد‌های سنگین اقتصادی با سعودی‌ها تنظیم شده است و همچنین باید به فروش چند میلیارد دلاری سلاح‌های آمریکایی به بحرین اشاره کرد.

این موارد حکایت از آن دارد که دیگر پول چندانی برای برخی کشورهای عربی منطقه برای خرید تسلیحات از اروپایی‌ها باقی نمانده است و قاره سبز و بخصوص انگلیس خود را در این راستا متضرر می‌دانند. شاید این تعبیر به واقعیت نزدیک باشد که در پشت این موضعگیری‌های انسان‌دوستانه اروپایی‌ها نسبت به شرایط وخیم انسانی در یمن،‌ نوعی نارضایتی از عملکرد آمریکا در زمینه فروش سلاح به برخی کشورهای عربی منطقه نهفته است که نمونه آن را می‌توان در دور شدن قطر از عربستان و اکنون اردن جست‌وجو کرد، اما در بخش پایانی یادداشت باید به استقامت یمنی‌ها هم اشاره داشت. مردم یمن با وجود تمام این مشکلات در این چند سال، به هیچ عنوان چشمداشتی به کمک‌های کشورهای اروپایی، نهاد و سازمان‌های بین‌المللی نداشته‌اند، به طوری‌که اکنون پنج کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه در نزدیک بندر الحدیده هستند، اما هنوز محموله‌های خود را تخلیه نکرده‌اند و حتی حملاتی به این بندر انجام شده است. یمنی‌ها با تکیه بر دو عامل؛ اول،‌ حفظ اتحاد، انسجام و یکپارچگی داخلی که نمونه آن را در تجمع اخیر صنعا به مناسبت تولد پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) شاهد بوده‌ایم و دوم، ارتقای توان دفاعی و نظامی؛ به نحوی که با هدف قرار دادن فرودگاه بین‌المللی ملک خالد، ریاض توسط موشک‌های ساخت داخل یمن، این نیروی رزمی را به همه جهانیان نشان دادند. مردم یمن با تکیه بر دو عامل پیش‌گفته،‌ نوعی مصونیت برای خود ایجاد کرده‌اند که می‌توانند سال‌های سال در مقابل این‌گونه تجاوزات نظامی ایستادگی کرده و تسلیم نشوند.

جعفر قنادباشی

کارشناس ارشد مسائل یمن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها