این برنامه هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه از شبکه سه پخش می‌شود

«چهل‌چراغ» روشنی شب‌های هنرمندان عاشق

احمدرضا درویش، داوود میرباقری، فریبا کوثری، محمدرضا شریفی‌نیا، بهروز افخمی، مجتبی راعی، مسعود ده‌نمکی، افسانه بایگان، حسام‌الدین سراج، سید مهدی شجاعی و بسیاری دیگر در برنامه «چهل چراغ» درباره امام حسین (ع) و نسبت هنرمند ایرانی با کربلا و عاشورا سخن گفته‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۰۸

چهل چراغ با دعوت از هنرمندانی که در رشته‌های مختلف هنری نگاهی به عاشورا داشته‌اند، نسبت هنر و هنرمند ایرانی را با عاشورا و امام حسین(ع) بررسی می‌کند.

به گزارش جام‌جم، برنامه تلویزیونی چهل‌چراغ در 40 قسمت به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی و با اجرای محمدرضا شهیدی‌فرد، هر شب ساعت 19 و 30 از شبکه سه به نمایش در می‌آید و تا امروز هنرمندان بسیاری در این برنامه در گفتمان هنر عاشورایی شرکت کرده‌اند.

چراغ هدایت

سال گذشته جشنواره‌ای به نام چهل‌چراغ به همت هنرمندان و با پشتکار اهالی رسانه شکل گرفت که از عید قربان تا عید غدیر ادامه داشت. تعداد آثار رسیده به این جشنواره و میزان استقبال مردم سبب شد، دبیرخانه جشنواره راه‌اندازی و دور دوم آن به صورت بین‌المللی برگزار شود.

مجتبی امینی، دبیر جشنواره چهل‌چراغ، برنامه تلویزیونی چهل‌چراغ را اقدامی در جهت اهداف این جشنواره دانست و در این باره به خبرنگار ما گفت: تلاش کردیم دور دوم جشنواره پربارتر از دور اول باشد. به این منظور، برنامه تلویزیونی چهل چراغ را تدارک دیدیم و تلاش‌هایی در جهت برگزاری جشنواره به صورت بین‌المللی داشته‌ایم که شامل یک نشست خبری در پاریس و مذاکره با شیعیان ساکن کشورهای غربی و تشکل‌های مردم نهاد در کشورهای مختلف است. به گفته امینی، برنامه تلویزیونی چهل‌چراغ رابطه بین هنرهای مختلف از جمله سینما، سریال‌سازی، عکاسی و نقاشی با امام حسین (ع) و مقوله عاشورا را در گفت‌وگو با هنرمندان مورد بررسی قرار می‌دهد.

تا امروز هنرمندان متعددی از حوزه‌های مختلف مهمان برنامه چهل چراغ بوده‌اند. امینی درباره این مهمانان می‌گوید: کسانی در این برنامه حضور داشته‌اند که درباره شاخه‌های مختلف هنری و ارتباط این هنرها با مفاهیم عاشورایی صاحبنظر و دست‌اندرکار بوده‌اند؛ افرادی که توانسته‌اند قدمی در خصوص هنرهای عاشورایی بردارند، اثر یا آثاری تولید کرده یا در این باره حرف‌هایی برای گفتن دارند.

دایره‌المعارف هنرهای عاشورایی

برنامه تلویزیونی چهل‌چراغ از نگاه مجتبی امینی، دایره‌المعارف هنرهای عاشورایی است و تا امروز جای چنین برنامه‌ای در تلویزیون خالی بوده است.

تهیه‌کننده این برنامه، بررسی و تحلیل نقش هنرهای مختلف در تبیین قیام امام حسین (ع) را از مهم‌ترین اهداف چهل‌چراغ برشمرد و توضیح داد: در این برنامه نقاط ضعف و قوت هنرهای عاشورایی بررسی می‌شود، کم و کاستی‌ها را از زبان هنرمندان و دست‌اندرکاران می‌شنویم و تلاش داریم به یک مجموعه کامل از موضوعات و مباحث مرتبط با هنرهای مرتبط با فرهنگ عاشورا برسیم.

از نگاه امینی، این برنامه همچنین توانسته در زمینه اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی برای جشنواره بین‌المللی چهل‌چراغ نیز موفق عمل کند. این تهیه‌کننده تاکید کرد: چهل‌چراغ، جشنواره‌ای کاملا مردمی است و حکم یکی از هیات‌های حسینی را دارد که رویکردش هنری است و به تولیدات هنری در این زمینه می‌پردازد.

اجرای یک نقشه راه

محمدرضا شهیدی‌فرد که در طراحی و شکل‌گیری برخی برنامه‌های تلویزیون از جمله «خندوانه» و «شبی با عبدی» مشارکت داشته و عضو اتاق فکر این برنامه‌هاست، مدت‌ها در قاب تلویزیون دیده نشده بود.

مجتبی امینی، تهیه‌کننده چهل‌چراغ می‌گوید: آقای شهیدی‌فرد بعد از پنج سال در مقام مجری ظاهر شده و برنامه را اجرا می‌کند. این برای ما بسیار ارزشمند است، بخصوص این‌که ایشان از جمله مجریانی است که اطلاعات قابل توجهی درباره موضوعات مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی دارند و بخوبی می‌توانند برنامه را به سمت اهداف مورد نظر هدایت کنند.

به گفته امینی، مباحث این برنامه توسط شهیدی‌فرد طراحی می‌شود و این مجری مسیر گفت‌وگو با مهمانان را به سمت اهداف برنامه که رسیدن به یک نقشه راه جامع و کامل است، هدایت می‌کند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها