نوشتن یک طرح کسب‌وکار یا به‌اصطلاح بیزنس پلن، در دو راه و روش امکان‌پذیر است. راه اول حرکات عجولانه و راه دوم حساب‌شده!
کد خبر: ۱۰۹۱۱۳۸
بیزنس پلن قوی را می‌تواند با این 3 ابزار تولید کنید

به گزارش جام جم آنلاین، نوشتن یک طرح کسب‌وکار یا به‌اصطلاح بیزنس پلن، در دو راه و روش امکان‌پذیر است. راه اول حرکات عجولانه و راه دوم حساب‌شده!

غالباً روش حساب‌شده و منطقی، بیش از 48 ساعت کاری را برای نگارش طرح کسب‌وکار می‌طلبد و روش عجولانه می‌تواند تا 24 ساعت، کار نگارش را تمام کند.

باوجوداینکه که هر دو روش، با موردتوجه قرار دادن 3 شاخص زمان، منابع و نیازها راهبری می‌شوند، 2 تفاوت قابل‌توجه مشخص می‌کند می‌بایست از کدام روش بهره برد:

میزان کشاکش بر سر تقاضا که توسط رقبا ایجاد می‌شود

دقت اطلاعاتی که بر اساس آن می‌بایست برنامه‌ریزی نمود

دارندگان کسب‌وکارها دوست دارند راهکار عجولانه را انتخاب کنند، به‌عنوان‌مثال مانند شرکت پپسی که شعار "در لحظه زندگی کن" را باب کرده است، از شعاری مشابه استفاده کنند و فروششان با شتاب فراوان زیاد شود. ولی ما در دنیای واقعی زندگی می‌کنیم، و اینجا، این اتفاق نخواهد افتاد! لااقل نه تا زمانی که با تأمل و بررسی دقیق، به مدل کسب‌وکاری بدون ایراد دست‌یابیم.

تا می‌توانید، برای دستیابی به یک آنالیز دقیق و جامع زمان در صنعتتان تلاش کنید. مطمئن باشید اطلاعات بسیار زیادی را می‌توانید با ابزارهای حتی رایگان به دست آورید.

در این بخش به 3 ابزار اشاره می‌کنیم که متمایزکننده برندتان از سایرین خواهد بود:

  1. مدل PEST

ما نمی‌خواهیم با افراد یا رویدادهای کوچک در ابتدا خود را گیج کنیم. در استفاده از این ابزار، می‌خواهیم با یک دید وسیع، رویدادهای عمده در صنعت و فرصت‌های رشد آن را شناسایی کنیم.

مدل PEST شامل این موارد است:

  1. تغییرات سیاسی
  2. تغییرات اقتصادی
  3. تغییرات اجتماعی
  4. تغییراتی فناوری

البته این مدل به PESTE هم شهرت دارد که تغییرات محیطی را نیز مدنظر قرار می‌دهد که در این بخش به آن اشاره نشد.

اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، هر یک از این بخش‌ها را در سؤالات مشهور 5W بگذارید و خروجی را بسنجید.

  1. مدل بهبودیافته SWOT

هرچقدر مدل PEST مدل گسترده و کلی بینی است، مدل SWOT تمرکز بر داده‌ها و رویدادهای خاص یک کسب‌وکار دارد.

قدرت کسب‌وکار: مهارت‌های خاص، منابع، سرمایه، شبکه و مواردی این‌چنینی شامل بخش S این ماتریس می‌شوند.

ضعف کسب‌وکار: بروکراسی اضافی، ضعف در بازار، ضعف فناوری و یا ضعف‌های مالی می‌تواند در بخش E این ماتریس جای بگیرد.

فرصت کسب‌وکار: زمان‌هایی که شما می‌توانید از قیمت‌های کم رقبا، کم بودن نرخ بازگشت سرمایه، تغییرات فصلی، رویکردهای مشتری و بسیاری دیگر بهره ببرید که شامل بخش O ماتریس می‌شود.

تهدید کسب‌وکار: همه معنی و مفهوم تهدید برای کسب‌وکار را می‌دانیم! این بخش و اطلاعاتی که در آن جای می‌گیرد غالباً به دلیل اشتیاق زیاد بنیان‌گذاران کسب‌وکارها نادیده گرفته می‌شود. درصورتی‌که همین موارد هرچند کوچک، می‌توانند آینده یک کسب‌وکار را به‌طورکلی عوض کنند. این موارد شامل بخش T ماتریس می‌شود که خطرناک‌ترین بخش آن نیز نامیده می‌شود.

و اما در این بخش به راز ساده افزایش ارزش SWOT توجه کنید:

قدرت کسب‌وکارتان را در برابر فرصت‌ها قرار دهید و از نتایج حاصله، به‌عنوان یک اهرم برای ساخت ارزش‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. از طرفی نیز تهدیدها و نقاط ضعف را در مقابل یکدیگر بگذارید و نقاط مشترک ایجادشده را به‌عنوان یک نقطه دفاعی در نظر بگیرید تا بتوانند در برابر آن استراتژی طراحی کنید. البته بدیهی است که بخش مهمی از برنامه‌ریزی این ماتریس، مربوط به بازاریابی و برندینگ می‌شود و گاهاً اجرای دستورالعمل‌ها و هزینه‌های مربوط به مشاور تبلیغات، حجم زیادی از بودجه را از آن خود می کند. زیرا تبلیغات همیشه یک عامل رشد‌دهنده برای افزایش توانایی نیست و گاهاً برای حفظ وضعیت فعلی کسب‌و‌کار استفاده می‌شود.

با این کار ضعف خود را نشان نخواهد داد و قدرت کنترل‌شده باعث می‌شود اثربخشی فرصت‌ها چند برابر شود.

مدل 7S:

برخلاف ابزارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد و کاربرد آن‌ها برای آنالیزهای خارجی بود، مدل 7S، به کسب‌وکار شما تمرکز می‌کند.

این مدل که توسط McKinsey & Company پایه‌گذاری شد، شامل این 7 مورد می‌شود:

استراتژی

ساختار

سبک کار

ارزش‌های اعلامی

نیروها

مهارت‌ها

بررسی دقیق و آنالیز موفقیت‌ها یا عدم موفقیت‌های این عوامل مشخص می‌کند که چرا سازمان‌ها به‌جای همکاری کردن به‌عنوان گروه‌های مرتبط با یکدیگر، به‌عنوان گروه‌های مستقل فعالیت می‌کنند.

بررسی عارضه‌های داخلی می‌تواند زمان بسیار زیادی از یک کسب‌وکار را به خود اختصاص دهد. اما افزایش سطح همکاری مؤثر در گروه‌های سازمان‌ها، می‌تواند حاصل 1+ 1 را به 10 تبدیل کند. درواقع هم‌افزایی حاصل از همکاری گروهی، می‌تواند عامل بارزی در موفقیت یک کسب‌وکار باشد.

درمجموع نوشتن یک طرح کسب‌وکار، می‌تواند علاوه بر روشن شدن مسیر برای گروه اجرایی، یک دید کلی نسبت به وضعیت پیش روی کسب‌وکار ارائه دهد.

منصور کیارش – کارشناس بازاریابی و برندینگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها