هر جنبش انقلابی و سیاسی در طول حیات خود با فراز و نشیب‌هایی همراه می‌شود و جنبش فلسطینی حماس نیز از این قاعده مستثنی نیست.
کد خبر: ۱۰۹۰۱۳۱
آزادی فلسطین در گرو مقاومت

با آغاز بحران سوریه برخی از اعضای این جنبش مواضعی اختیار کردند که سبب دور شدن حماس از موضوع مقاومت شد. هرچند با پافشاری رهبران جهادی حماس و گردان‌های عزالدین قسام در کرانه باختری این تغییر دیدگاه در داخل حماس چندان محسوس نبود، اما در بعد بیرونی نمای بیشتری داشت. به گونه‌ای که همه احساس کردند با بحران سوریه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و حماس تیره شده است.

انتخابات جدید جنبش حماس نشان داد که اعضای این جنبش تنها راه آزادسازی فلسطین را تمسک به حبل محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران می‌دانند. یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی این جنبش در غزه به صراحت و رورشنی بیان می‌کند بزرگ‌ترین حامی مقاومت ضدصیهونیستی جمهوری اسلامی ایران است. بسیاری تصور می‌کردند حماس آماده خلع سلاح است و می‌خواهد روابط خود با ایران را قطع کند. اما موضع رهبران این جنبش و سفر هیات بلندپایه حماس به تهران آب پاکی را روی دست خیالبافان ریخت.

حضور افرادی چون السنوار و العارودی این جنبش را به مسیر اصلی خود بازگرداند. در دیداری که با اعضای این جنبش در تهران داشتم آنها عنوان کردند همان‌گونه که در ایران دیدگاه‌های متفاوتی در حمایت از سوریه و فلسطین وجود دارد، در میان اعضای حماس هم تکثر دیدگاه وجود دارد، اما رهبران این جنبش تاکید کرده‌اند که هیچ‌گاه از تکفیری‌ها و فتنه سوریه حمایت نکرده‌اند. حتی زمانی ایمن الظواهری رهبر القاعده به دلیل رابطه رهبران حماس با جمهوری اسلامی ایران، حکم تکفیر رهبران این جنبش را صادر کرد. آنها این موضوع را نپذیرفتند.

امروز آنها عنوان می‌کنند که قدس همچنان مسأله نخست‌شان است و به هیچ وجه از آن نخواهند گذشت و هرگز سلاح مقاومت را زمین نخواهند گذاشت. در این میان، انتخاب اسماعیل هنیه به جای خالد مشعل به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس و صالح العارودی به عنوان معاون این دفتر اهمیت شایانی دارد. العارودی از پایه‌گذاران حرکت نظامی حماس و موسس گردان‌های قسام در کرانه باختری است و بیش از 18 سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی در اسارت بوده است. این افراد که در فرآیندی مردم‌سالارانه برگزیده شده‌اند بر ضرورت ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مقاومت مانند حزب‌الله لبنان وقوف دارند. آنها آرمان فلسطین را هیچ‌گاه رها نکرده‌اند و امروز در کنار توافق با جنبش فتح و محمود عباس، با وجود شروط رژیم صیهونیستی، همچنان درصدد حفظ سلاح و بنیه دفاعی مقاومت هستند. به گونه‌ای که السنوار به روشنی تصریح کرده که در صورت درگیری نظامی با ارتش اسرائیل کمر این ارتش را خواهیم شکست.

تغییر و تحولات حماس در راستای آرمان‌های اولیه و اصلی این گروه صورت گرفته است و تاکید بر روابط با جمهوری اسلامی نیز در همین راستاست. هم‌اکنون آنها شروط رژیم غاصب صیهونیستی را قویا رد می‌کنند و تنها گزینه برای دستیابی به آرمان مردم فلسطین، آزادی قدس و سرزمین‌های اشغالی را در گرو مقاومت می‌دانند.

دکتر مجید صفاتاج

کارشناس مسائل فلسطین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها