جانشین فرمانده کل ارتش از نصب سامانه دفاع فعال روی تانک‌های ذوالفقار و شلیک موشک کروز از آسمان ایران به سوی مواضع داعش می‌گوید.
کد خبر: ۱۰۸۹۴۱۳
تست سامانه دفاع فعال روی تانک ذوالفقار / طرح ارتش و سپاه برای مقابله با حملات احتمالی آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان از سال 1359 وارد ارتش جمهوری اسلامی ایران شده و از سال 1362 به عنوان فرمانده گروهان رسما وارد دفاع مقدس می‌شود. پس از پایان دفاع مقدس در سمت‌های مختلفی در ارتش ایفای نقش می‌کند تا اینکه در سال 1387 به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش انتخاب می‌شود.

وی پس از 8 سال فرماندهی نیروی زمینی ارتش و اقدامات شایسته در جهت ارتقای توان رزم این نیرو، سال گذشته با حکم فرمانده کل قوا به عنوان جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

در همین راستا بر آن شدیم تا ضمن دعوت از امیر پوردستان جهت بازدید از خبرگزاری تسنیم، با او درباره مسائل مختلف ارتش جموری اسلامی ایران به گفت‌وگو بپردازیم.

یکسری تاکیداتی حضرت آقا در رابطه با وضعیت معیشت کارکنان ارتش داشتند، هم در جلسات خصوصی و یک بار هم در جلسات عمومی فکر کنم فرمودند و همچنین تاکیداتی که امیر موسوی در این حوزه داشتند و اخیراً هم صحبتی داشتند که برنامه‌ای برای این مسئله دارند. می‌خواستم بدانم که برنامه ارتش در رابطه با ارتقاء وضعیت معیشت کارکنان آن چه خواهد بود؟

خدمت شما عرض کنم یکی از مسائلی که مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا تاکید زیادی روی آن داشتند، بحث معیشت است. این بحث آنقدر مهم بود که در حکم فرمانده کل ارتش این توجه به معیشت آمده و در حکم جانشین ارتش که خود بنده هستم، حضرت آقا مسئله معیشت را ذکر کردند. به حمدالله اقدامات خوبی در حوزه معیشت در ارتش در حال انجام است.

برنامه‌های ویژه ارتش برای ارتقای معیشت کارکنان و بازنشستگان

امیر فرمانده محترم کل ارتش، سه شورای عالی در ارتش تشکیل دادند که یکی از آن شوراها، شورای عالی معیشت است. یکی دیگر از این شوراهای عالی شورای عالی آمادگی رزمی و یکی هم شورای عالی تعالی معنوی و بصیرت است. در این سه شورا نفراتی حضور دارند که هر کدام مسئولیت دارند که کارهای حوزه خود را دنبال کنند.

یعنی من به عنوان جانشین ارتش علاوه بر آنکه وظیفه دارم تمام کارهایی را که در حوزه جانشین ارتش است و بعد از فرمانده به عهده دارم، باید دنبال کنم، کارهای شورای‌ عالی تعالی معنوی و بصیرت را هم من دنبال می‌کنم. ضمن آنکه به معیشت هم نگاه دارم و در جلسات شورای عالی معیشت که در سطح ارتش تشکیل می‌شود، بعد از فرمانده کل، من شرکت می‌کنم. می‌خواهم بگویم یک ریل گذاری و سیاست گذاری شده که بحث معیشت پیگیری شود.

بحث معیشت مولفه‌های زیادی دارد و ما تلاش داریم که همزمان این مولفه‌ها را دنبال کنیم. اصلی ترین مولفه معیشت، محاسبه حقوق و مزایای کارکنان است. ما آن سهمی را که کارکنان ما و کارکنان نیروهای مسلح باید بگیرند، کاملا از دولت نمی‌گیریم. یکسری خلاهایی وجود دارد که انصافا بعد از انتصاب سردار سرلشکر باقری یک اهتمام ویژه‌ای به این مسئله داشتند.

من به سهم خودم از ایشان تشکر می‌کنم. حقیقتا در زمان ایشان تحول ایجاد شد به نوعی که ما سال گذشته دو نوبت برای کارکنان پایور ترمیم حقوق داشتیم یعنی حقوق‌هایشان ارتقا پیدا کرد. بالغ بر چند ده هزار نفر ارتقای حقوقی داشتند و ما امروز حقوق زیر دو میلیون تومان نداریم. این اقدام، کار بسیار بزرگی بود و از هدایت‌ها و تدابیر ایشان بود.

امسال هم برنامه‌هایی داریم که انشاءالله اگر دولت حمایت و پشتیبانی کند هم در حوزه کارکنان وظیفه و هم در حوزه کارکنان پایور، این ارتقاء و ترمیم‌ها را خواهیم داشت، این یکی از مباحث است. یکی دیگر از مباحث مهم، ظرفیت‌های بالقوه است که در ارتش وجود دارد، مقام معظم فرماندهی کل قوا پادگان پاسداران را برای این کار اختصاص دادند که جایگاه بسیار خوبی است و ارزش افزوده خوبی هم خواهد داشت و می‌تواند در خدمت معیشت باشد، خود بنده هم 2 جلسه با وزیر و سه جلسه با معاونین وزیر داشتم.

با وزیر دفاع جلسه داشتید؟

خیر، با وزیر مسکن و شهرسازی جلسه داشتیم که کاربری‌های کمیسیون ماده 5 پادگان را بگیریم و انشاءالله نزدیکش کنیم به آورده و پول که در خدمت کل ارتش باشیم که کمک به تعاونی‌ها و معیشت و سایر اقدامات باشد. یکی دیگر از حوزه‌های معیشت، تعاونی‌های مسکن ما هستند. امروز در ارتش نزدیک 100 تعاونی مسکن فعال داریم که نزدیک به هشتاد و چهار هزار نفر از پرسنل ما عضو این تعاونی‌ها هستند. خوب در این حوزه برنامه‌ریزی کردیم.

بخشی از این تعاونی‌ها از لحاظ حقوقی دچار مشکل هستند و زمین‌هایشان به لحاظ سندی مشکل دارد و بعضی مشکلات تجهیزات و نیروی انسانی دارند بعضی هم مشکلات مالی دارند. به نوبت داریم به آنها کمک می‌کنیم که مشکلات‌شان رفع شود. یکی دیگر از حوزه‌های معیشت بخش خدمات بهداشتی و درمانی است، یکسری کارویژه‌هایی برای بیمارستان‌های ارتش تعریف شده که در این حوزه هم بتوانند به خانواده‌های کارکنان و پرسنل ارتش خدمتگذاری کنند.

فکر کنم با این روش و سیاست‌گذاری که شده، ما در یک برنامه پنج ساله انشاالله بتوانیم به بسیاری از آن اهداف ترسیمی در حوزه معیشت دست پیدا کنیم و به رسالت و مسئولیت‌مان در قبال وظیفه‌ای که مقام معظم فرماندهی کل قوا ترسیم کردند، عمل کنیم.

آیا مشکلات بازنشستگان هم مدنظرتان هست؟

بله یکی از حوزه‌هایی که در بخش معیشت به آن توجه می‌شود حوزه بازنشستگان است. الان اقدامات خوبی هم برای بازنشستگان پیش بینی شده، یعنی تمام امکانات و تجهیزات که برای پایوران ما مثل سالن‌های ورزشی و تالارهایی که کارکنان پایور می‌توانند استفاده کنند، بازنشستگان و خانواده‌های آنان نیز می‌توانند استفاده کنند.

تالارها، استخرها و اماکن ورزشی پایوران، برای بازنشستگان هم فراهم است. در خصوص پیگیری ترمیم حقوق بازنشستگان هم یکسری از بازنشستگان هستند سال 86 بازنشست شدند که حقوق‌هایشان تفاوت زیادی با بقیه دارد و چیز خاصی دریافت نمی‌کنند و مشکلات حقوقی دارند، ما برای حل مشکل بازنشستگان در حال رایزنی با مجلس هستیم. موضوع تعاونی مسکن را هم که عرض کردم، اعضای بسیاری از این تعاونی‌ها باز نشستگان ما هستند.

یکی از موضوعات مهم، همین موضوع رزمایشی باشد که در غرب کشور برگزار شد و اخیرا تمام شد. واضح هست که علت برگزاری‌ آن چه بوده است. تحلیلی داشته باشید درباره برگزاری این رزمایش. یک خبری هم که ما شنیدیم اینکه این رزمایش حالت فی‌البداهه داشته یعنی دستوری که به نیروی زمینی داده شده برای اینکه سریع این رزمایش را برگزار کند، یعنی در کمتر از 24 ساعت نیرو و تجهیزات به منطقه رزمایش انتقال داده شده است. موضوع یگان‌های واکنش سریع هم که شما و امیر حیدری فرموده بودید، بفرمایید که ماهیت و علت تشکیل این یگان‌ها چه بوده است؟

برنامه رزمایش‌ها قبل از سال جدید در ستاد کل نیروهای مسلح بسته می‌شود. یکی از مواردی که در برنامه‌های رزمایش نیروی زمینی دیده می‌شود این است که ابتدا به ساکن بیاید و یک رزمایش را انجام بدهد. یعنی به صورت فی‌البداهه و واکنش سریع ابلاغ می‌شود که مثلا نیروی زمینی ارتش در یکی از مرزها حاضر شده و بوسیله تیپ‌های واکنش سریع که در منطقه هستند رزمایش انجام بدهد.

یکی از کارها و ارزیابی‌هایی که انجام شد، همین بود که قابلیت انعطاف و عکس العمل نیروی زمینی قرار بود سنجیده شود که نزاجا به چه شکلی می‌تواند نیروها را در مرز مستقر کند. آن هم به خاطر فضای جنگ‌های نیابتی هست که ما با آن روبرو هستیم؛ امروز ما علاوه بر آنکه تهدیدهای آمریکا را رصد می‌کنیم و متناسب با تهدید آمریکا خودمان را آماده می‌کنیم عملاً با جنگ‌های نیابتی درگیر هستیم که گروهک‌های تروریستی و تکفیری بازیگران آن هستند.

یکی از قابلیت‌های گروهک‌های تکفیری و تروریستی این است که خیلی سریع جمع می شوند و مأموریت انجام می‌دهند. متفرق هستند اما در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع می‌شوند و اجرای ماموریت می‌کنند. خوب الان استان دیالی عراق یک همچین ظرفیتی دارد.

ما خبر داریم و مناطق استقرار این‌ها را می‌دانیم که در هر قسمت چند نفر هستند و فرمانده شان چه کسی است. بعد از فتح موصل، بخش زیادی از عناصر داعش به سمت سوریه رفته و بخش دیگری از آنها آمدند و در ارتفاعات حمرین یعنی در همین استان دیالی که یکی از نگرانی‌های ما استان دیالی است، مستقر شدند که خوشبختانه با پشتیبانی ارتش و نیروی زمینی، اقدامات خوبی در مرزها انجام شد که هم موانع و هم سیستم‌های تصویری را ایجاد شد که کاملا رصد می‌شود، به خاطر اینکه بتواند مقابله کند.

ماجرای تشکیل 10 تیپ واکنش سریع در ارتش و سپاه

در همین ارتباط و به جهت اینکه ما بتوانیم عکس العمل سریع داشته باشیم، نسبت به گروهک‌های تروریستی و تکفیری، تشکیل 10 تیپ واکنش سریع در ستاد کل نیروهای مسلح تصویب شد. پنج تیپ در سپاه پاسداران 4 تیپ در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و یک تیپ در نیروی دریایی ارتش. البته مجموعه نیروی زمینی ارتش یک تیپ نیرو مخصوص هم دارد که مجموعا می‌شود 5 تیپ.

این تیپ‌ها بحمدالله سازماندهی شدند و آمادگی لازم را دارند. قابلیت انعطاف پذیری و تابندگی دارند یکی از همین تیپ ها بود که در رزمایش شرکت کرد و اجرای ماموریت کرد و ستادکل می‌خواست قابلیت انعطاف آن تیپ را ارزیابی کنند.

آیا هر پنج تیپ الان سازمان پیدا کرده اند؟

درصد سازماندهی شان با هم تفاوت دارد. اما هر 5 تیپ آماده هستند، 3 تا از این تیپ‌ها سازمان‌شان صد در صد شده و امسال بقیه هم تکمیل خواهند شد البته نیاز به تجهیزات جدید و خودرو دارند.

تیپی که در نداجا است، تفنگداران دریایی هستند؟

بله. خدمت شما عرضکنم ما برای دفاع از مرزها، طرح دفاعی داریم. نیروی مسلح وظیفه‌اش این است که برای دفاع از مرز طرح داشته باشد. مثلا برای ما تصویر می‌شود که اگر آمریکایی‌ها بخواهند از بستر عراق حمله کنند به مرزهای خوزستان، طرح ارتش چیست و چگونه می‌خواهد از مرز دفاع کند. طرح ارتش مشخص است، طرح سپاه هم مشخص است.

طرح ارتش و سپاه برای مقابله با حملات احتمالی آمریکا

در این طرح‌ها یگان‌های ما ادغام هستند یعنی در طرح دفاع از خوزستان ارتش، آن بخشی که مربوط به ارتش است که من به آن اشاره نمی‌کنم، یگان‌ها و تیپ‌های سپاه هم هستند یا در آن طرحی که مربوط به سپاه است نیز تیپ‌های ارتش حضور دارند.

در بخش غرب کشور هم طرح‌های دفاعی داریم که باید آنها را تمرین کنیم. یکی از اهداف رزمایش اقتدار هم تمرین همین طرح‌های دفاعی بود که ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح بدانند که این هماهنگی و همکاری نیروی زمینی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مرز حاضر می‌شود و پشتیبانی می‌کند چگونه است. پایگاه‌های همدان و تبریز چگونه می‌آیند این نیروها را پشتیبانی نزدیک هوایی می‌کند، این تمرینی بود که در این حوزه انجام شد.

مشارکت ارتش در طراحی تانک کرار

مسئله خرید تانک تی 90 را آن موقعی که نیروی زمینی بودید، مطرح کردید ولی بعدا گفته شد منصرف شدیم و نمونه‌ای در آن حد و بهترش را خواهیم ساخت. تانک کرار که رونمایی شد به اذعان روس‌ها و کارشناسان که در خارج از کشور هستند، در حدتانک تی 90 بلکه پیشرفته‌تر است. شما چه کاری در زمینه طراحی این تانک انجام دادید و آیا تانک‌های T-72 ارتش قرار است به استاندارد تانک کرار ارتقا پیدا کنند؟

تانک کرار خودش یک پروژه مستقل است که مدیریت این پروژه بر عهده وزارت دفاع بود. عمده کارهای نرم افزاری این پروژه را پیشکسوت‌های نیروی زمینی ارتش انجام دادند. یعنی نیروهایی که دوره‌های آموزشی را در خارج از کشور و در انگلستان و سایر کشورها گذرانده بودند آمدند واقعا و کمک کردند یک ارتباط بسیار نزدیکی با این پروژه داشتند.

این پروژه، کار مشترکی بود که متولی آن وزارت دفاع بود و کارشناسان و دوستان عزیز نیروی زمینی سپاه هم در آن نقش داشتند. مرحله تحقیقاتی آن به پایان رسید و در مرحله عمل یک نمونه از آن ساخته شد و کارشناسان نیروی زمینی آن را در میدان عمل تست کرند.

معمولاً یک چک لیست برای این کار تهیه می‌شود که تهیه این چک لیست‌ها کار بسیار سختی است. در مرحله تیراندازی یا حرکت در زمین‌های ذوعارضه با موفقیت از بوته آزمایش بیرون آمد. امروز وزارت دفاع این محصول را برای تولید انبوه در اختیار دارد.

آن رسالتی که در اختیار ما بود را انجام دادیم. امروز این وظیفه وزارت دفاع است که این تانک را در خط تولید قرار دهد. به نظر می‌رسد که این کار در صنایع درود انجام می‌شود، که به امید خدا تانک کرار در تیراژ بالا تولید شود و در اختیار نیروی زمینی سپاه و نیروی زمینی ارتش قرار بگیرد.

آیا مشخص است که این تانک چه زمانی تحویل می شود؟

من از این موضوع اطلاع ندارم و وزارت دفاع باید پاسخ دهد. در حوزه تانک تی 90، طرف روسی در یک فضایی که باز شده بود و آنها اظهار علاقه کرده بودند که این تانک را در اختیار ما قرار دهند، آن هم زمانی که بحث خرید جنگنده مطرح شده بود این مسئله رسانه‌ای شد اما بعدا با توجه به سیاست‌های ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر استفاده از تجهیزات بومی، بنا بر این شد همه سرمایه‌گذاری‌ها روی تانک کرار انجام شود و انشاءلله این تانک به عنوان تانک بومی که بهتر از تی 90 هم هست، در اختیار نیروهای مسلح قرار بگیرد.

روس‌ها قرار بود تانک تی 90 را به ما بفروشند نه خط تولیدش را

روس‌ها پیشنهاد خط تولید تانک تی 90 را داده بودند، یا اینکه قرار بود تعداد مشخصی به ما بفروشند؟

بنا بود که بفروشند.

تحویل سامانه دفاع فعال تانک‌های ارتش به وزارت دفاع برای تولید انبوه

یک موضوعی که مطرح هست و ما هم با بچه‌های وزارت دفاع صحبت کردیم و گفتند که آن را تولید کرده‌ایم اما روی تانک کرار ندیدیم، موضوع «دفاع فعال» است. موضوع دفاع فعال در دنیا خیلی مهم است و روس‌ها، رژیم صهیونیستی و آمریکا هم هر کدام به نوبه خودشان از این فناوری استفاده می‌کنند. بچه‌های وزارت دفاع گفتند ما یک نمونه تولید کردیم بر روی تانک ذوالفقار تست کردیم و جواب داد، در آینده و با توجه به اطلاعاتی که شما دارید آیا بنا هست که حتی T-72 ها را به دفاع فعال مجهز کنیم؟

یکی از کارهایی که امروز دارد انجام می‌شود در مجموعه جهاد خودکفایی، همین دفاع فعال داشتن نفربرهای زرهی و تانک‌ها است. این کار در مجموعه نیروی زمینی انجام شده، هم زره‌های واکنشی درست شده که قالب‌های TNT روی بدنه تانک نصب می‌شود و اگر موشک اصابت کند، نمی‌تواند به داخل تانک نفوذ کند.

البته یکسری موشک‌های هدایت شونده هستند که به سمت تانک می‌آیند و یک سری تجهیزات دفاعی IR هست که روی تانک نصب می‌شود و رصد می‌کند و با توجه به تابش‌هایی که دارد، موشک‌ها را منحرف می‌کند. این کار الحمدالله در مجموعه ارتش و وزارت دفاع دارد انجام می‌شود. در مجموعه نیروی زمینی هم همین دفاع فعال را داشتیم که تست هم شده فقط باید در مرحله تولید انبوه قرار بگیرد.

تست موفق سامانه دفاع فعال نزاجا روی تانک ذوالفقار

آیا دفاع فعالی که شما ساختید، موفق بوده و روی چه تانکی تست شده است؟

روی تانک ذوالفقار تست شده و موفق هم بوده است.

آیا این سامانه برای تولید انبوه، تحویل وزارت دفاع شده است؟

روش کار به این صورت است که نمونه در نیروها درست می‌شود. مثلا یک کاری را هوافضای سپاه در حوزه موشکی انجام می‌دهد نمونه وقتی به تایید رسید، به وزارت دفاع برای تولید انبوه داده می‌شود. سازمان‌ها مجاز به تولید انبوه نیستند و ظرفیتش را هم ندارند؛ ما هم همین رادار IR را در مجموعه نیروی زمینی تولید کردیم و به وزارت دفاع برای تولید انبوه تحویل دادیم.

اشراف اطلاعاتی ارتش در خارج از مرزها

در حوزه اشراف اطلاعاتی اخیرا صحبت‌هایی داشتید. دشمنان ما در بیرون از مرزها و در حوزه جنگ‌های نیابتی فعال هستند و حتماً باید رصد شوند که بتوان در مقابل آنها واکنش نشان داد. فرمودید در استان ننگرهار افغانستان، ارتش هم در کنار نیروی قدس سپاه در حوزه اشراف اطلاعاتی همکاری دارد. هماهنگی این اشراف اطلاعاتی چگونه است و آیا از یگان‌ پهپادی ولیعصر(عج) هم در آنجا استفاده می‌کنید یا نه؟

پهپاد فقط می‌توانند اجتماعات و اماکن دشمن را شناسایی کند، اما در حوزه اشراف اطلاعاتی ناچاریم از عوامل انسانی استفاده یا از سیستم‌های جمع آوری الکترونیکی استفاده کنیم. این کار در حال انجام است. مجموعه اطلاعات نیروهای مسلح امروز یک مجموعه منسجم هستند. یکی از مجموعه‌هایی که جلسات مستمری دارند، مجموعه‌های اطلاعات هستند و حرکت‌هایی که انجام می‌شود یک حرکتی منسجم و هماهنگ است.

وقتی من می‌گویم در بخش اطلاعات در کنار نیروی قدس هستیم، این نیست که نفر ارتشی ما آنجا حضور دارد. ما یکسری عواملی را استخدام می‌کنیم گروه‌های اطلاعات رزمی یعنی گپارهای ما یکی از وظایفشان همین است که افراد را استخدام و بکارگیرند و با استفاده از شگردهایی که دارند، عوامل خبری ما می‌آیند و به ما خبرمی‌دهند و ما اطلاعات خودمان را با اطلاعات سپاه، ناجا و وزارت اطلاعات چک می‌کنیم تا مستند باشد.

امروز یک اشراف اطلاعاتی خوبی وجود دارد. بولتنی را می‌خواندم که در افغانستان در کدام استان‌ها چند نفر از عوامل دشمن حضور دارند و فرمانده‌شان چه کسی است، یعنی بسیار ریز این اطلاعات وجود دارد. مثلا داعش در استان ننگرهار که تمرکزشان در این استان است و آنجا را به عنوان پایتخت خودشان قرار داده‌اند و همچنین در استان جوزجان که هدفش آسیای میانه است، تا بتواند برای این کار زمینه سازی کند در بقیه قسمت‌ها در استان هرات چند نفر هستند و مسئولیت شان با چه کسی است. این اشراف اطلاعاتی وجود دارد و یکی از قابلیت‌های ارتش و نیروهای مسلح است.

شلیک موشک کروز از جنگنده‌های روسی با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح بود

ماجرای حضور جنگنده‌های روسی در پایگاه همدان چه بود؟ یا اینکه چرا پایگاه شهید نوژه همدان انتخابات شد و پایگاه دزفول که به اهداف روس‌ها نزدیک تر بود انتخاب نشد. در آن زمان رسانه‌های غربی موضوعی را مطرح کردند که جنگنده‌های روسیه از آسمان ایران موشک‌های کروز به سمت مواضع داعش شلیک کرده‌اند، همچنین تصاویر محلی منتشر شد که بعضی از این موشک‌ها در خاک ایران سقوط کرده بودند، موضوع چه بود؟

در بحث مقابله با داعش، یک پیمانی بین جمهوری اسلامی ایران روسیه و سوریه منعقد شده بود که شاید پیمان نانوشته هم بود اما بنا بود از سوریه حمایت و پشتیبانی شود. مسیر پروازی هواپیماهای روسی به گونه‌ای است که باید از آسمان ما بگذرند تا بتوانند به سوریه رفته و داعش را هدف قرار دهند. یکی از پایگاه‌های نزدیک که می‌تواند سرویس دهی کند به جنگنده‌های دوربرد روسی، همین پایگاه همدان است.

جنگنده‌های دوربرد یکسری ظرفیت‌هایی لازم دارند، مانند باندی که می‌خواهد بنشیند و امکاناتی که می‌خواهد از آن استفاده کند. پایگاه دزفول که شما می‌فرمایید خیلی دور است اما پایگاه همدان در مسیر این هواپیماهاست. البته این پایگاه به هیچ عنوان در اختیار هواپیماهای جنگنده روسی گذاشته نشد بلکه جنگنده‌های روسی فقط برای سرویس‌دهی می آمدند آنجا می نشستند. این به این خاطر بود که ما همکاری مشترکی با روس‌ها داشتیم و اگر هم موشک شلیک شده با نظر ستاد کل نیروهای مسلح بوده است. بعضی مواقع هم بوده است که هواپیماهای روسی آمدند و به آنها مجوز داده نشده و برگشتند چون قبلاً کسب مجوز نکرده بودند.

یعنی وقتی هواپیماهای روسی می‌خواهند بیایند باید هماهنگ کنند و ما به آنها مجوز می‌دهیم. همینطور نیست که سرشان را پایین یباندازند و بیایند و بخواهد از آسمان ایران رد بشوند. اول باید کسب مجوز کنند که این تعداد فروند هواپیما با سقف و مسیر پروازی مشخص و تمام مشخصات را به ما می‌دهند و ما به او مجوز می‌دهیم و به سایت‌های پدافند هوایی‌مان اطلاع می‌دهیم. اگر سایت پدافند هوایی ما هواپیما را شناسایی نکند، می‌زند و با کسی هم شوخی ندارد.

برای شلیک موشک کروز هم مسیرش را حتما به ما می‌دهند و مجوز می‌گیرند و با مجوز قرارگاه پدافندهوایی و ستادکل، این پروازها و تیراندازی‌ها انجام می‌شود.

آیا موشک کروز شلیک شده بود؟

بله

این موضوع سقوط موشک‌ها هم درست بوده؟

من این موضوع را تایید نمی‌کنم.

در حوزه سرویس‌دهی به جنگنده‌های روسی آیا ما هم در حوزه سوخت به آنها کمکی کردیم یا اینکه کار برعهده روس ها بود؟

یکسری تعاملاتی هست. ببینید وقتی هواپیما می‌خواهد بیاید اگر کروی آن را نداشته باشیم، مثلا سوخو 35 می‌خواهد بیاید ما کروی آن را نداریم که سرویس دهی کنیم. ممکن است یک کرو بیاید و سرویس دهی کند و برگردد. اینها با هواپیماهای ترابری می‌آیند، سرویس دهی را انجام می‌دهند و بر می‌گردند و مدت توفق‌شان هم طولانی نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها