جام جم آنلاین گزارش میدهد
به گزارش جام جم آنلاین، آنچه مرسوم است، پس از اجرای کمپینهای برندینگ، سنجش میزان موفقیت آن کمپین توسط میزان آگاهی از برند ارزیابی میشود. اما بهراحتی میتوان اثبات نمود معیار مناسبی برای سنجش نیست.
دلیل این ادعا این است که اگر یک مشتری از برند شما آگاه باشد، آیا الزامی برای ایجاد شدن تقاضا و اقدام خرید محصول یا خدمات شما خواهد بود؟ مشخصاً خیر!
بیایید یک مثال خام را بررسی کنیم. در حال حاضر ما همگی از حضور رهبر کره شمالی آگاهی داریم، آیا الزام این است که تقاضا به خرید او داریم؟! شاید شما بگویید: بدیهی است که نمیشود یک نفر را خرید! و انکار این موضوع نیز از عقل دور است. هدف از ارائه این مثال، این است که آگاهی داشتن از برند، تنها قدم اول در مسیر طولانی برندینگ است و صرف آگاهی از برند، نمیتواند تضمینکننده خرید و یا ایجاد تقاضا باشد! هرچند که بهعنوان قدم اول، افزایش هرچه بیشتر آگاهی، نکته قابلتأملی است.
درواقع مشتریان شما، از منظر کلی، چه با محصول شما ناآشنا باشند، چه خریدار همیشگی آن باشند و چه آماده خرید، در یکی از این 3 دسته جای میگیرند!
کل کاری که میبایست انجام دهید این است که ناآشنا را به آشنا تبدیل کنید، آشنا را مجبور به بررسی مجدد کنید و آنهایی را که با برند شما درگیر شدهاند را به خرید وادار کنید.
تعریف شاخصهای ارزیابی برندینگ
فارغ از اینکه مشتری شما الان در کدامیک از این مراحل قرار دارد، شما میبایست پیامهای متنوعی را سازماندهی کنید و از شاخصهای مناسبی برای ارزیابی وضعیت عملکردی برندسازی خود استفاده کنید.
در کسبوکارهای آنلاین که میتوانند از ابزار اینترنتی گوگل آنالیتیکس استفاده کنند، میتوان معیارهای مناسبی را برای ارزیابی برند در نظر گرفت که به شرح زیر است:
اندازهگیری اهداف برندسازی با شاخصها |
|||
اهداف برندسازی |
آگاهسازی از برند |
درگیر کردن با برند |
خرید کردن |
شاخصهای اندازهگیری اهداف در برندینگ |
تعداد بازدید |
نسبت کلیک به نمایش CTR |
تعداد کلیکها |
تعداد دیده شدن در جستجوی گوگل |
مدتزمان درگیر بودن کاربر با محتوا |
تعداد تماسها |
|
تعداد کاربر جدید در سایت |
درصد پسندیدن محتوا توسط کاربر |
تعداد ثبتنامها |
|
درصد افرادی که پس از 2 روز تبلیغ شما را به یاد دارند |
درصد درگیر شدن کاربران با آنچه ارائه کردهاید. محصول/خدمت |
تعداد فروش |
|
درصد افرادی که نام برند شما را پس از 2 روز به یاد دارند |
درصد افزایش جستجوی مستقیم (علاقه کاربران به محتوای برندتان) |
تعداد افرادی که مشتاق به خرید میشوند (قیمت گرفتن، درخواست پیشفاکتور) |
این عوامل در فرایند برندینگ، شمارش میشوند. در حقیقت میخواهیم بدانیم تأثیر تبلیغ روی ادراکات کاربران از برند، به چه میزان است و بر روی رفتار یک کاربر در مسیر افزایش آگاهی چه تأثیری میگذارد.
اما ابزارهای بررسی چیست؟
در بسیاری از این موارد، ابزارهای آنالیزی شرکت گوگل، امکان ارزیابی کسبوکار را به کاربران میدهد. بهعنوانمثال شمردن تعداد بازدیدها، تعداد جستجوی نام و بسیاری دیگر، یکی از پیشپاافتادهترین موارد در نرمافزار آنالیزور گوگل است.
بخشهایی که ماهیت شمارشی دقیق ندارند نیز از 2 راه قابلمحاسبه هستند. میتوان کمی از اعداد و ارقام و مقایسه تعداد جستجوی مستقیم برند و تبدیل به مشتریان و کمی هم از نسبت هزینه به ازای هر مشتری به این اطلاعات دستیافت. مهمترین کار این است که اطلاعات هر بازه زمانی در یک داشبورد ذخیره شود، تا بتوانیم تغییرات کلی در بازههای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم.
از طرفی ارزیابی از کاربرانی که خرید نکردهاند و مشتریان خرید کرده، یکی از مهمترین و مؤثرترین روشها در بهبود کسبوکارهاست.
پس، تلاش نکنیم تا کاربر را با برند آشنا کنیم، سعی کنیم بهترین تأثیر را در فرایند معرفی بگذاریم و عادات کاربران را نسبت به مشاهده تبلیغ، ارزیابی کنیم، نه آنکه فقط تعداد نمایش را ارزیابی کنیم.
جام جم آنلاین گزارش میدهد
جام جم آنلاین گزارش میدهد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک فعال سیاسی:
یک نماینده مجلس:
در گفتوگوی «جامجم» با استاد حوزه و مبلغ بینالملل بررسی شد
گفتوگو با موسی اکبری،درخصوص تشکیل کمپین«سرزمین من»وساخت و مرمت۵۰خانه در منطقه زنده جان