موج بارشی که در روزهای پایانی هفته گذشته در شمال کشور فعال بود و موجب بارش گسترده باران ( و تا حدودی برف) و کاهش دمای هوا در بسیاری از استان‌های واقع در نیمه شمالی کشور شد، معابر و خیابان‌های بسیاری از شهرهای شمالی را به چنان دریاچه‌هایی پرآب و گل‌آلود تبدیل کردکه برخی شهروندان درخیابان‌های این شهرها مانند شهر ونیز ایتالیا با قایق تردد می‌کردند!
کد خبر: ۱۰۸۰۲۰۴
ونیز در شمال ایران....

وِنیز جزیرهای در شمال ایتالیاست و بصورت جزیرههای کوچک است که جزیرهها بهوسیله کانالهایی از هم جدا شدهاند و تردد در شهر به وسیله قایق صورت میگیرد. اما حالا ظاهرا برخی شهرهای شمالی آنقدر دچار آبگرفتگی شدهاند که تردد در این شهرها مانند ونیز ایتالیا با قایق انجام شده و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی با واکنش طنز تلخ بسیاری از شهروندان مواجه شده است.

جالب اینجاست که مردم با انتشار تصاویری در فضای مجازی و در اعتراض به دیر جنبیدن مسئولان حتی اقدام به ماهیگیری نمادین در خیابانهای پر از آب کردند! همچنین تصاویر بسیاری از آبگرفتگی منازل مردم منتشر شد و این پرسش همیشگی را مطرح کرد که تدابیر جلوگیری از بحران مسئولان کجاست.

این در حالی است که در برخی استانهای شمالی کشور کشت و کار و همچنین برخی تاسیسات دامداری نظیر مرغداریها آسیب دید و باعث تلف شدن مرغها و خسارت دیدن شهروندان شد.

به گزارش جامجم، استانهایی چون آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، قم، مرکزی، همدان، خراسان شمالی و خراسان رضوی در چند روز پایانی هفته گذشته تحتتاثیر بارشهایی بودند که اغلب بهصورت باران و در برخی مناطق و بعضی ساعات به صورت برف بود. در گیلان و مازندران و بویژه گیلان باران بسیار شدید رخ داد که باعث آبگرفتگی شدید خیابانها و جاری شدن سیل شد. شدت بارشها در گیلان به حدی بود که در بندرانزلی در کمتر از چهار روز بیش از 400 میلیمتر باران بارید و با توجه به نفوذ سرما و کاهش شدید دما، بارش اولین برف پاییزی را در استانهای شمالی و شمال غربی کشور داشتیم. اگرچه دمای هوا تقریبا در تمام 31 استان کشور کاهش یافت، اما هوای خیلی سرد در شمال کشور، هوای سرد در مرکز و هوای خنک در جنوب کشور حاکم شد. سرما در مناطق شمالی تا حدی شدید بود که صبح روز گذشته (جمعه) 25منطقه کشور دمای زیر صفر را تجربه کرد و پوشش برف خوبی نیز بر ارتفاعات شمالغرب و ارتفاعات البرز فرونشست.

سیلاب در شهرهای گیلان

استان گیلان شاید بیشترین تاثیر را از بارشهای روز گذشته گرفت و طغیان رودخانهها و آبگرفتگی معابر و خیابانها در اکثر شهرهای استان که در برخی موارد به منازل شهروندان نیز راه یافت، مشکلاتی را برای هموطنان گیلانی و زیرساختهای این استان ایجاد کرد. این شرایط در روستاها به مراتب ناگوارتر بود، زیرا علاوه بر آبگرفتگی منازل، تخریب پلهای ارتباطی ناشی از طغیان رودخانهها در برخی نقاط روستایی، موجب مسدودشدن راهها و ایجاد مشکلات بسیار برای روستاییان شد.

لنگرود، رودسر، فومن، لاهیجان، رضوانشهر، شفت، انزلی و صومعهسرا بیش از سایر مناطق گیلان تحتتاثیر بارشهای روزهای گذشته قرار گرفته و روستاییان را حسابی به دردسر انداخت. هزار هکتار از اراضی کشت راتون نیز در صومعهسرا به زیر آب رفت و به گفته احمد پادیاب، رئیس جهادکشاورزی این شهرستان اراضی کشت صیفیجات، باقلا و کدو خسارت زیادی دید.

اقدام دیرهنگام مسئولان و خسارت دیدن مردم

البته علی فتح اللهی، فرماندار صومعهسرا با برگزاری جلسه فوقالعاده مدیریت بحران درصدد اتخاذ تصمیمهای مناسب برای پیشگیری از مشکلات و خسارات بیشتر برآمد، که به نظر اقدام دیرهنگامی بود.

در شهرستان فومن نیز آبگرفتگی حدود 40 میلیارد ریال خسارت وارد کرد و در لنگرود که هنوز آسیبهای سیلاب چند هفته پیشش، التیام نیافته بود، جاری شدن سیل خسارتهایی به بار آورد.

بارش شدید باران و طغیان رودخانه جوکندان در شهرستان تالش اما به حیوانات هم رحم نکرد و به تلف شدن بیش از 32 هزار مرغ گوشتی در دو واحد مرغداری روستای خواجه کری انجامید. آبگرفتگی 250 خانه، اسطبل و جایگاه نگهداری دام و علوفه در روستاهای بخش اسالم و لیسار در تالش نیز از خسارات دیگر سیلاب در گیلان بود. همچنین آب شرب 200 خانوار روستای لمر بخش اسالم تالش به علت شکسته شدن لوله اصلی در اثر طغیان رودخانه اسالم قطع شد که تلاش برای وصل آن همچنان ادامه دارد.

60 میلیارد ریال خسارت فقط در آستارا

یونس رنجکش کیسمی، فرماندار بندر مرزی آستارا برآورد اولیه خسارت وارده به تأسیسات دولتی و زیرساختهای این شهرستان را در پی بارش شدید باران و طغیان رودخانهها، حدود 60 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: همه ساله به واسطه نبود برخی زیرساختها در آستارا شاهد وارد شدن خسارتهای بسیاری در پی بحرانهای پس از باران، باد و... هستیم.

به گفته وی، بیشترین میزان خسارت سیل به ماشین آلات شهرداری و مبلمان شهرهای آستارا و لوندویل، تصفیهخانه آب شرب بهارستان، خطوط انتقال آب، راه روستایی، انسداد مرز بینالمللی جمهوری اسلانی ایران و جمهوری آذربایجان، تأسیسات برق و سایر بخشها وارد شده است.

عباس صابر، سرپرست ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان نیز از اسکان موقت 150 خانوار استان بر اثر بارش شدید باران و آبگرفتگی واحدهای مسکونی در شهرهای آستارا، انزلی و لنگرود خبر داد.

مصطفی سالاری، استاندار گیلان نیز در حاشیه بازدید از مناطق خسارتدیده ناشی از طغیان رودخانه شلمانرود شهرستان لنگرود، گفت: تلاش میکنیم ضمن خدمترسانی به مردم خسارت دیده و جبران خسارات آنان، با اقدامات پیشگیرانه جدی، در بارشهای آتی شاهد کاهش مشکلات و خسارات احتمالی باشیم. این وعده البته بارها در بارشها و سیلابهای پیشین نیز به مردم این استان داده شده، هرچند استاندار وقت برای وعده خود برنامه دارد و ساخت سدهای لاستیکی چون پهلوان بست را چاره کار میداند، زیرا معتقد است این سدها علاوه بر تامین آب کشاورزان، میتواند در جلوگیری و کنترل سیلاب نیز بسیار موثر واقع شود.

مازندران هم خسارت دید

بارشهای بیامان و سیلاب شهرستانهای مازندران را نیز که زیرساختهای مناسبی برای چنین شرایطی ندارد، غرق در آب کرد، طوری که فقط در تنکابن و به گفته سید امیر حسینی، فرماندار این شهرستان، بیش از 35 میلیارد ریال خسارت به تنکابن وارد شد و این جدای از مشکلات آبگرفتگی در شهرها یا تخریب و رانش زمین در برخی روستاها بود.

در شهرستان آمل اما بارش برف دامداران و باغداران و زنبورداران منطقه را با مشکل مواجه و آنان را غافلگیر کرد. در رامسر اما تمام کوچهها و خیابانهای برای ساعاتی طولانی زیر آب رفت.

بارش برف و باران در شهرهای استان اردبیل همچون مشگینشهر و بیلهسوار و گرمی هم خساراتی برجای گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها