گفت‌وگو با امین شاکری، رئیس مجمع عالی کارآفرینان

کارآفرینی، موتور محرک رشد اقتصادی جوامع

مجمع عالی کارآفرینان به همت تعدادی از کارآفرینان، مدیران و فعالان حوزه اقتصاد و کسب و کار در تیر 1392 به عنوان موسسه‌ای غیردولتی و غیرانتفاعی تشکیل شد. ماموریت اصلی مجمع عالی کارآفرینان، رشد و توسعه کارآفرینی در کشور و ترویج فرهنگ کارآفرینی و کسب و کار در جامعه بویژه برای جوانان به عنوان نیروهای کارآمد، اثربخش و کوشش برای افزایش توانمندی آنان در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و گسترش مشارکت فعال آنان در توسعه همه‌جانبه کشور و کادرسازی آنها برای ورود به صحنه‌های مدیریتی کلان است. با امین شاکری، رئیس مجمع عالی کارآفرینان و مسئول پیشین امور کارآفرینی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وضعیت کارآفرینی در کشور و مجمع کارآفرینی گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۱۰۶۵۰۲۱

در سال‌های اخیر اصطلاح کارآفرینی کاربرد زیادی پیدا کرده. چرا این اصطلاح توجه‌ها را به خود جلب کرده است؟

کارآفرینی در جامعه امروز به عنوان یک ضرورت اساسی به‌شمار می‌آید. در واقع کارآفرینی یکی از مولفه‌های توسعه‌یافتگی در هر کشوری است و کارآفرینان موتور محرک رشد اقتصادی جوامع محسوب می‌شوند. بر این اساس در کشور ما ضرورت دارد بیش از گذشته به این مقوله توجه شود. با توجه به نامگذاری سال‌های اخیر توسط رهبر معظم انقلاب که به نحوی نام‌های اقتصادی هستند، ضرورت دارد توسعه کارآفرینی و کسب و کار در همه نهادهای ذی‌ربط پیگیری شود و با رشد کارآفرینی در کشورمان، شاهد کاهش بیکاری باشیم.

کارآفرینی به چه معناست؟

کارآفرینی از یک ایده خلاقانه شروع می‌شود وبا مخاطره و ریسکی از جانب کارآفرین به وقوع می‌پیوندد و به ایجاد یک ارزش افزوده اجتماعی یا اقتصادی منجر می‌شود. کارآفرین‌ها ویژگی‌های شخصیتی شاخصی دارند. به عنوان مثال، کار آنها محدود به زمان خاصی نیست. برخی از آنها‌در طول شبانه‌روز بیش از 18 ساعت فعالیت مستمر انجام می‌دهند، چه از نظر اجرایی چه از نظر مدیریتی. آنها از نظر اجتماعی فضایی را ایجاد می‌کنند تا افراد جامعه به یک اشتغال پایدار دست پیدا کنند؛ امری که اهمیت شایانی دارد.

چرا اشتغال پایدار تا این اندازه اهمیت دارد؟

اگر افراد جامعه به یک اشتغال پایدار دست یابند و از این طریق امرار معاش کنند، بسیاری از معضلات و مسائل اجتماعی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، خود به خود برطرف خواهد شد و بحران و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

چگونه می‌توان به اشتغال پایدار رسید؟

اشتغال پایدار نیازمند زیرساخت‌هایی است که با هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادها و ایجاد بستری مناسب به‌وجود می‌آید. یکی از مشکلاتی که کشور ما در امر کارآفرینی با آن مواجه است، فقدان هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادها و اقدامات جزیره‌ای آنها در این زمینه است. ما فاصله چندانی با سند 1404 نداریم و برای دستیابی به اهداف این سند، چاره‌ای جز هم‌افزایی دستگاه‌‌ها و نهادها نیست. در واقع، اشتغال یکی از مطالبات اصلی مردم ماست و آمار رسمی که در این زمینه منتشر می‌شود، نگران‌کننده است. ما شش میلیون بیکار داریم و طبق برنامه‌های بالادستی باید سالانه یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود. این در حالی است که 70 درصد جامعه بیکاران ما را دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند.

به نظر شما چرا این دانش‌آموختگان نمی‌توانند شغلی پیدا کنند؟

مهم‌ترین دلیلش فقدان مهارت و تخصص است. متاسفانه دوره‌ها و رشته‌های دانشگاهی ما مهارت‌محور نیست و کمتر توجهی به آموزش مهارت و تخصص دارند. بازار کار افرادی را جذب می‌کند که مهارت و تخصص لازم را داشته باشند. بسیاری از مراجعه‌کنندگان به دوره‌های مهارت‌آموزی، فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌ها هستند. متاسفانه ترویج فرهنگ غلط مدرک‌گرایی سبب شده، شاهد چنین وضعیتی باشیم. در واقع نیازمند یک بازتعریف در نظام آموزشی‌مان هستیم و اگر می‌خواهیم خروجی دانشگاه، تولید ثروت باشد باید ارتباط تنگاتنگی بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود.

کارآفرینان در این میان چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟

هنوز مفهوم کارآفرینی در کشور ما جا نیفتاده است. بسیاری آن را صرفا به معنای اشتغال‌زایی می‌دانند در حالی که فقط یکی از پیامدهای کارآفرینی می‌تواند اشتغال باشد. به نظر می‌رسد باید درخصوص معنای کارآفرینی آموزش‌هایی داده شود تا بدانیم کارآفرینی به چه معناست.

اکنون مدیران به این نتیجه رسیده‌اند که برای بهبود وضع اقتصادی کشور و افزایش میزان رضایتمندی افراد جامعه از زندگی باید برنامه‌ریزی اساسی داشته باشند که ضرورت مهم در این برنامه‌ریزی، نهادینه کردن معنای کارآفرینی در جامعه و ترویج آن است. اهمیت این امر را در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، می‌توانید شاهد باشید. برای توسعه کارآفرینی و عمل به دستورات رهبری، هم اکنون اقداماتی انجام شده است اما از دیدگاه من این اقدامات، گرچه مثبت است، اما کافی نیست.

وزارت کار مدتی برای حرفه آموزی به کسانی که نتوانسته‌اند جذب بازار کار شوند، برنامه‌هایی داشت. نظرتان درباره چنین طرح‌هایی چیست؟

اتفاقا به چنین طرح‌هایی نیاز داریم اما توجه داشته باشید که باید بتوانیم چنین طرح‌هایی را مستمر اجرا کنیم. ما در کشورمان برنامه‌های خوب و تخصصی زیاد داریم اما معمولا پای عمل و اجرا می‌لنگد. در حقیقت ما به مجریانی قوی برای اجرایی کردن این طرح‌ها نیاز داریم. یکی از برنامه‌های مجمع کارآفرینان نیز برگزاری کارگاه‌هایی برای آموزش شیوه‌های کارآفرینی و کسب و کار موفق برای علاقه‌مندان است. این کارگاه‌ها هم در بهبود فعالیت‌های اقتصادی شاغلان موثر است و هم به کسانی که بیکار مانده اند کمک می‌کند با قدرت و آگاهی وارد بازار کار شوند.

به مجمع عالی کارآفرینان اشاره کردید. هدف از تشکیل این مجمع چه بوده است؟

فلسفه ایجاد مجمع، مبتنی بر این باور است که کارآفرینی خصیصه‌ای ذاتی نیست، بلکه از طریق آموزش‌هایی مناسب در زمینه‌های چگونگی حصول فراست و تیزبینی در کسب و کار، مهارت‌های خاص و تغییر نگرش و ایجاد انگیزه در افراد، می‌توان به تربیت افراد کارآفرین و کارآمد مبادرت کرد.

مجمع عالی کارآفرینان دو نقش اساسی را برای خود تعریف کرده است: نخست ظرفیت سازی به منظور ترویج روحیه و فرهنگ کارآفرینی و ارتقای شناخت جامعه نسبت به کارآفرینی، کارآفرینان و نقش آنها در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی و دوم شبکه سازی که طیفی از کارآفرینان، فعالان اقتصادی، صاحبان صنایع و مشاغل، خیرین کارآفرین و عموم علاقه‌مندان این حوزه را در خود جای می‌دهد.

مجمع عالی کارآفرینان چه خدماتی ارائه می‌کند؟

این مجمع خدماتش را در چهار قالب آموزشی، پژوهشی، مشاوره‌های کارآفرینی و برنامه‌های ترویجی کارآفرینی ارائه می‌کند.

برگزاری انواع دوره‌های آموزشی برای مدیران، کارکنان و... در زمینه‌های کارآفرینی، مدیریت، خلاقیت و نوآوری در شرکت‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی و برگزاری انواع کارگاه‌های خلاقیت، تدوین طرح کسب وکار و امکان سنجی و کارآفرینی از جمله خدمات آموزشی این مجمع است.

مشاوره در زمینه شروع، ایجاد و رشد کسب وکار، طراحی و راه‌اندازی وبسایت، مشاوره‌های خدماتی در زمینه‌های مدیریت تحول، مهندسی صنایع، برنامه‌ریزی استراتژیک، مطالعات بهره‌وری، بازاریابی، تولید، خدمات، خرید و امور مالی... و همچنین برنامه‌های ترویجی کارآفرینی در قالب برگزاری جلسات هم‌اندیشی ماهانه کارآفرینان، برگزاری همایش، سمینار و گردهمایی، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با حضور کارآفرینان، استادان و صاحب نظران، ارائه خدمات تبلیغاتی در سایت کارآفرینی و تهیه و تولید برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی با موضوع کارآفرینی و کسب و کار از دیگر خدمات این مجمع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها