گیلان همین حالا هم گردشگر کم‌ندارد، اما مسئولان این استان در تلاشند تا با معرفی یکی از ظرفیت‌های غنی این استان؛ یعنی خوراک محلی گیلان، هم به معرفی بیشتر این ظرفیت بومی، فرهنگی و تاریخی مبادرت ورزند و هم در عصر کنونی که گردشگری خوراک، مورد توجه جهانیان قرار گرفته، از طریق غذاهای متنوع و لذیذ این خطه، به افزایش گردشگران ورودی و درآمدزایی بیشتر از این طریق همت گمارند.
کد خبر: ۱۰۵۹۰۶۷
عطر سفره گیلانی ها، راهی برای جذب گردشگر

به گزارش جام‌جم، صنعت گردشگری، امروزه یکی از سودآورترین صنایع دنیاست که مبنای فعالیت و توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است. معمولا وقتی صحبت از صنعت گردشگری به میان می‌آید، آنچه بیشتر به ذهن متبادر می‌شود، سفر به کشورها و مناطق مختلف برای بازدید از آثار و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آنهاست، اما حقیقت این است که امروزه تمرکز کارشناسان حوزه گردشگری بر روی حوزه‌های کمتر معرفی شده، همچون خوراک است. درواقع با توجه روزافزون مردم جهان بر سلامت غذا و تهیه غذاهای ارگانیک و سالم و همچنین توجه به این مهم که خوراک یکی از اولین نیازهای بشر است که همه انسان‌ها به آن توجه دارند، کارشناسان و مسئولان حوزه گردشگری نیز تمرکز خود را روی این بخش بیشتر کرده و درصدد جذب یا افزایش گردشگران ورودی خود از این طریق برآمده‌اند.

متاسفانه توجه به خوراک به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم جاذب گردشگر هنوز در کشور ما که از فرهنگ غذایی متنوع، غنی و لذیذی هم برخوردار است، جا نیفتاده و به طور مثال در بیشتر رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها حتی در استان‌های گردشگرپذیر، منوی ساده و تکراری با اقلام غذایی چون چلوکباب و جوجه کباب عرضه می‌شود که صدای گردشگران خارجی را نیز درآورده است. با این همه خوشبختانه یکی از استان‌های کشورمان یعنی استان گیلان که اتفاقا از تنوع و کثرت زیادی در خوراک و چاشنی‌ها برخوردار است، گام‌های مثبتی را در زمینه گردشگری خوراک برداشته است.

توجه به گردشگری خوراک در گیلان

کار و تمرکز جدی بر روی گردشگری خوراک و هموار کردن راه‌های معرفی خوراک گیلان و جذب گردشگر از این راه و به تبع آن معرفی این استان و هویت و فرهنگ آن، شاید از زمانی آغاز و مورد توجه جدی مسئولان گیلان قرار گرفت که شهر رشت؛ مرکز گیلان به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو به ثبت رسید. از آن زمان تاکنون مسئولان میراث فرهنگی گیلان به همراه برخی دیگر از نهادهای استان، تلاش گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده و برنامه‌های متعددی را به اجرا درآورده‌اند.

دایره‌المعارف غذاهای گیلانی

حمیدرضا آذرپور، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان گیلان دراین باره به جام‌جم می‌گوید: یکی از این برنامه‌ها تدوین و تهیه دایره المعارف غذاهای گیلانی است که اکنون کار تحقیقاتی آن به پایان رسیده و آماده چاپ و ارسال به یونسکو برای ثبت در این سازمان است.

آذرپور درخصوص این دائره‌المعارف توضیح می‌دهد که طی چند سال گذشته و براساس تحقیقاتی که توسط چند نفر از اساتید برجسته دانشگاه گیلان با همکاری میراث فرهنگی صورت گرفت، 475 نوع غذا در گیلان شناسایی شد که نام این غذاها به همراه ریشه پیدایش، مواد تشکیل‌دهنده، نحوه طبخ و طعم آنها شناسایی و تبدیل به دایره المعارفی شد که بزودی به چاپ رسیده و به عنوان یک گزارش مستند به سازمان جهانی یونسکو ارسال خواهد شد.

الزام‌آور بودن استفاده از مواد غذایی سنتی و خوراک سنتی در منوی غذایی تمام تاسیسات اقامتی که دارای فضای رستورانی هستند، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی، برنامه دیگری است که معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی گیلان به آن اشاره کرده و می‌افزاید: این برنامه نیز از زمان نامگذاری رشت، به‌عنوان شهر خلاق خوراک یعنی سال 94 تاکنون، در تمام استان گیلان به اجرا گذاشته شده و همه این رستوران‌ها باید در کنار منوی غذایی معمول خود، غذاهای سنتی گیلان را هم بگنجانند.

آذرپور همچنین به برگزاری دوره‌های آموزش آشپزی خاص برای تمام سرآشپزهای واحدهای اقامتی و پذیرایی و سفره خانه‌ها در مناطق مختلف استان اشاره و با بیان این‌که این برنامه سال گذشته به منظور یکدست شدن شیوه طبخ غذاهای سنتی گیلان به اجرا درآمد، تاکید می‌کند: این برنامه‌ها در کنار اجرای برنامه‌هایی برای رعایت آداب معاشرت، پوشش مناسب، نظافت و...، تلاشی است برای جا انداختن این مساله که در استان گیلان، غذا هم به خودی خود می‌تواند یک جاذبه برای جذب مسافران و گردشگران باشد، کمااین‌که ما هم اکنون نیز مسافرانی داریم که در روزهای جمعه و تعطیل و صرفا برای سرو یک وعده غذا از مناطق اطراف بویژه تهران وارد گیلان می‌شوند که نشان‌دهنده جا افتادن جاذبه خوراک به‌عنوان یکی از اهداف اصلی سفر است.

این مسئول گردشگری در استان گیلان یادآور می‌شود: طبق مطالعات صورت گرفته در اسپانیا از 16/6 میلیون نفر گردشگر ورودی این کشور، شش میلیون نفر استفاده از غذاهای متنوع اسپانیا را عامل اصلی سفر خود به این کشور عنوان کرده‌اند که خوشبختانه این امر در کشور ما نیز بتدریج در حال جا افتادن است.

آذرپور می‌گوید: ما باید با برگزاری جشنواره‌ها خصوصا جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی کاری کنیم که غذاهای‌مان که عمدتا غذا دارو هستند (به‌خاطر منشا گیاهی که دارند) نه‌تنها به عاملی برای جذب گردشگر تبدیل شوند، بلکه حتی به منوی غذاهای خارجی هم راه پیدا کنند، همان‌طور که پیتزا و ماکارونی اروپایی‌ها وارد منوی غذایی کشور ما شد.

لزوم نظارت بر رستوران‌های گیلان

رضا علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان توسعه گردشگری خوراک در گیلان را تلاشی هنرمندانه در مسیر توسعه اقتصادی و نیز اشاعه فرهنگ بومی محلی این استان قلمداد کرده و می‌گوید: گیلان می‌تواند از مهم‌ترین پایگاه‌های توریسم خوراک در ایران باشد.

علیزاده با بیان این‌که گردشگری غذا امروز می‌تواند در شناساندن و انتقال فرهنگ جامعه و کشور نیز تاثیرگذار باشد، بازگشت به طبیعت و اصالت فردی و اجتماعی در دنیای مدرن امروز را امری مهم برشمرده و می‌افزاید: گردشگری خوراک در واقع تلاشی برای احیای فرهنگ نیاکان است.

وی ضمن تشریح رویدادهای فرهنگی صورت گرفته در گیلان از جمله جشنواره‌های مختلف برای توسعه گردشگری خوراک، بر سرمایه‌گذاری روی «گردشگری غذا» تاکید و خاطرنشان می‌کند: گیلان در این زمینه توفیقات زیادی دارد، زیرا گردشگرانی که این استان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، به‌دلیل ظاهر زیبا، طعم متفاوت و مواد اولیه طبیعی نسبت به سفارش غذاهای محلی گیلان اقدام می‌‌کنند و علاوه بر لذت از سفر برای خود، رونق اقتصادی و اشتغال را برای استان به ارمغان می‌آورند‌.

به اعتقاد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، دست‌اندرکاران گردشگری کشورمان نیز برای افزایش شمار گردشگران ورودی و حفظ آنان که مهم‌ترین هدف صنعت گردشگری هر کشوری است، باید به مقوله حفظ اصالت خوراک‌های ملل توجه کرده و در این زمینه نظارت بیشتری بر عملکرد رستوران‌های عرضه‌کننده این نوع غذاها اعمال کنند تا از این طریق شاهد فعالیت هرچه بیشتر رستوران‌هایی با طعم واقعی و اصیل خوراک‌های ملل باشیم.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها