جنگل‌های زاگرس از دو منظر تهدید می‌شود؛ اول خطرات طبیعی است مثل بحث ریزگردها و خشکسالی که باعث ضعیف شدن درختان و در نتیجه از دست دادن مقاومت در مقابل هجوم آفاتی چون بیماری زغالی و سوسک چوبخوار و خشکیدگی درختان شده، طوری که براساس آمار سازمان جنگل‌ها بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار از شش‌میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس بین 10 تا 100 درصد دچار خشکیدگی و نابودی حاصل از این عوامل طبیعی شده است.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۷۶
مجازات مخربان جنگل را تشدید کنید

البته امسال به دلیل بارندگی‌های خوب در استان لرستان، فعلا روند خشکیدگی متوقف شده و دست‌کم می‌توان گفت که اگر روند خشکیدگی و نابودی درختان کاهش پیدا نکرده، روبه افزایش هم نبوده است. اما خطرات و آسیب‌های دومی که جنگل‌های زاگرس را تهدید می‌کند، عوامل انسانی همچون چرای بی‌رویه دام، آتش‌سوزی، تغییر کاربری و «کشت زیراشکوب» (شخم وبهره‌برداری از اراضی حاشیه جنگل) است که البته با توجه به کمک و همکاری خوب سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی، امسال تعداد آتش‌سوزی‌ها در لرستان به نسبت سال گذشته، کمتر شده است. اما بحث زغال‌گیری (قطع درختان به خاطر سوزاندن و تبدیل آنها به زغال) همچنان ادامه دارد و تغییر کاربری توسط کشاورزانی که در حاشیه جنگل زندگی می‌کنند، نیز به عنوان یک تهدید اصلی هنوز اتفاق می‌افتد. چرای بی رویه دام و نبود تعادل بین تعداد دام‌ها و مراتع موجود نیز همچنان باعث تخریب بخش زیادی از جنگل‌ها می‌شود. در سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی طرحی درخصوص برقراری تعادل بین دام و مرتع داشت که چندسالی است دیگر دنبال نمی‌شود، درحالی که نظارت بر مجوزهای اعطا شده به دامداران و همچنین نظارت بر میزان و نحوه بهره‌برداری از مراتع ضروری است.

جنگل‌ها از آن روی در کشور ما اهمیت پیدا می‌کنند که ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک زمین قرار داریم و وجود این جنگل‌ها و ویژگی‌هایی که دارند، مثل تامین 40 درصد از آب شیرین کشور توسط جنگل‌های زاگرس و وابستگی اغلب مردمان غرب کشور به این جنگل‌ها و ارزش افزوده بالایی که دارند، ضرورت حفاظت از آنها را بیش از پیش روشن می‌کند. این درحالی است که نه‌تنها هم‌اکنون حفاظت درستی از این جنگل‌ها صورت نمی‌گیرد، بلکه برخورد شدیدی هم با مخربان جنگل نمی‌شود. قانونی که درخصوص برخورد با مخربان جنگل درکشور ما وجود دارد، مربوط به 40 سال پیش است و بجد نیازمند اصلاح و بازنگری است.

بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته، ارزش اکولوژیکی یک درخت بلوط (یعنی منافعی که یک درخت بلوط می‌تواند به ما بدهد)، حدود 200 هزار دلار (حدود 700 تا 800‌میلیون تومان) است، درحالی که جریمه قطع یک درخت در کشور ما اکنون 20 هزار تومان است، این جریمه هم درصورتی نقد می‌شود که اولا قطع‌کننده درخت به چنگ قانون بیفتد و ثانیا جرم وی ثابت شود. با این شرایط مشاهده می‌کنید که ما درحق جنگل‌هایمان و حفاظت از آنها چه قصورات بزرگی داریم؛ کوتاهی‌هایی که پیامدهای جبران‌ناپذیرش بزودی به خود ما بازخواهد گشت؛ بنابراین ضروری است هرچه سریع‌تر، مجلس، دولت و قوه قضاییه در این خصوص وارد عمل شده و طرح تشدید برخورد با متخلفان و مخربان جنگل را در دستور کار قرار دهند.

مهرداد فتحی بیرانوند

مدیرکل محیط زیست لرستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها