رئیس مجلس شورای اسلامی:

وضعیت بیکاری بدتر‌شده است

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی با تشریح برخی آمارها در زمینه وضعیت عمومی اقتصادی کشور، از بهبود نیافتن شاخص‌های اقتصادی در چهار سال اخیر انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۰۵۵۴۱۶

لاریجانی در این همایش گفت: رتبه ایران در منطقه در زمینه رشد ناخالص داخلی از بین 24 کشور دهم است و این رتبه در جهان از بین 191 کشور 84 است. این درحالی است که براساس سند چشم‌انداز باید در منطقه رتبه اول را داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین باید گفت این موضوع در چهار سال اخیر هم تغییرات چشمگیری نداشته است.

لاریجانی ادامه داد: رتبه ایران در سرانه تولید ناخالص داخلی در منطقه از بین 22 کشور چهاردهم است و در جهان از بین 151 کشور 81 است ، بنابراین در این چهار سال هم تغییر محسوسی در این زمینه وجود نداشته است.

رئیس مجلس با اشاره به رتبه ایران در سهم سرمایه‌گذاری خارجی از تولید ناخالص داخلی تاکید کرد: ایران در منطقه از بین 24 کشور در زمینه سهم سرمایه‌گذاری خارجی از تولید ناخالص داخلی دارای رتبه بیست و دوم است، بنابراین ما در جذب سرمایه‌گذاری خارجی که برای کشور ضرورت دارد توفیق چندانی نداشتیم. همچنین باید بگویم رتبه ایران در جهان در این زمینه از بین 181 کشور 162 است. البته این روند در چهار سال اخیر یک مقدار بهتر شده است.

وی با اشاره به رتبه ایران در حمایت از سرمایه‌گذاری گفت: رتبه ایران در منطقه از بین 20 کشور 19 بوده است و در جهان از بین 138 کشور دارای رتبه 117 است. این درحالی که سیاست‌های اصل 44 می‌گوید که ما باید از سرمایه‌گذاری حمایت کنیم، ولی ما مشاهده می‌کنیم که رتبه ما فعلا این ارقام است. از این‌رو این امر نشان می‌دهد که ما در این زمینه مشکلی داریم که این مشکل هم درست است، زیرا باید گفت اصل 44 در کشور درست اجرا نشد.

لاریجانی با بیان این‌که در اجرای اصل 44 واحدهایی را گرفتند و به دستگاه‌های دولتی دادند، تصریح کرد: معتقدم آن چیزی که باید رقابت ایجاد می‌کرد تا بخش خصوصی در آن زمینه با نشاط وارد می‌شد، رعایت نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه ایران در زمان مورد نیاز برای شروع کسب‌و کار گفت: این مساله عامل مهمی در موضوع جذب سرمایه است، بنابراین رتبه ایران در منطقه از بین 20 کشور در این زمینه پانزدهم است.

وی تاکید کرد: در این موضوع مسابقه‌ای وجود دارد که زمان را کوتاه کنند برای این‌که سرمایه‌گذاری بخوبی جذب شود. همچنین ما در جهان از بین 138 کشور در زمینه فوق دارای رتبه هشتاد و هفتم هستیم. البته باید گفت که روند چهار سال گذشته این رتبه را بهتر نکرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه ایران در زمینه رقابت‌پذیری اقتصادی گفت: در این زمینه رتبه ایران در منطقه از بین 20 کشور سیزدهم است و در جهان از 138 کشور هفتاد و ششم. از این‌رو این موضوع هم در چهار سال اخیر تغییرات محسوسی نداشته است.

لاریجانی با اشاره به رتبه ایران در زمینه آزادی اقتصادی گفت: معتقدم نتایج این آمار مقداری تکان‌دهنده است، از این‌رو رتبه ایران در منطقه در زمینه آزادی اقتصادی در بین 22 کشور بیست و دوم است و در جهان هم از 181 کشور صد و هفتاد و چهارم و به این منظور است که هنوز نگاه سوسیالیستی حاکم است و ما را رها نکرده است. بنابراین آن کاری که باعث نشاط در اقتصاد می‌شود مشاهده نمی‌شود و باید گفت که رتبه ایران طی چهار سال اخیر در این زمینه تغییری نداشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه ایران در زمینه نرخ بیکاری گفت: ما در این موضوع از بین ده کشور منطقه در رتبه نهم قرار داریم و در جهان از بین 105 کشور رتبه 90 را به خود اختصاص داده‌ایم، از این‌رو معتقدم این روند حتی از سال گذشته هم بدتر شده است.

لاریجانی با اشاره به رتبه ایران در نرخ تورم تصریح کرد: ایران در موضوع نرخ تورم از بین 24 کشور رتبه 19 را در منطقه به خود اختصاص داده است و در جهان هم از بین 189 کشور رتبه 158 را دارد. البته در موضوع تورم طی چهار سال اخیر حدود 30 رتبه وضعیت بهتری پیدا کرده‌ایم.

تکذیب معامله بر سر وزرا

لاریجانی با اشاره به انتشار اخباری در برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر این‌که معامله‌ای بین دولت و مجلس پیرامون انتخاب وزرا در کابینه دولت دوازدهم صورت گرفته، گفت: در یکی از روزنامه‌ها دیدم که تیتری با عکس بنده و آقای روحانی منتشر کرده بود مبنی بر این‌که وزرا برای این‌که در دولت بعد حضور داشته باشند، به بهارستان می‌آیند و معاملاتی انجام می‌دهند که این خلاف واقع است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزیری را سراغ ندارم که در این مدت به مجلس آمده باشد و بگوید که هر طور شده بنده را در دولت بعدی راه دهید، افزود: البته بعضی از وزرایی که موفق عمل کرده‌اند به مجلس آمده‌اند و گفته‌اند که نمی‌خواهیم در دولت بعدی بمانیم که یکی از همین افراد آقای قاضی‌زاده هاشمی است، اما ما اصرار کردیم و به ایشان گفتیم که شما در دولت بمانید.

رئیس مجلس افزود: هیچ وزیری برای ماندن در کابینه دست به دامن مجلس نشده است، سطح مناسبات بین قوا آنقدر نازل نیست که بخواهد معامله‌ای صورت بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها