درباره قرارداد اخیر با شرکت توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، ایرادها و نگرانی‌هایی از جانب کارشناسان مطرح شده و مسئولان وزارت نفت هم پاسخ‌هایی داده‌اند.
کد خبر: ۱۰۵۲۱۲۱
7 نکته درباره قراردادهای نفتی

با این حال، چند نکته درباره رویکرد وزارت نفت مطرح است:

1ـ درباره نیاز صنعت نفت به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، باید گفت همه این رقم مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی نیست و فقط 37 درصد آن به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد. به گفته شخص وزیر نفت، 67 درصد این 200 میلیارد دلار باید از طریق صندوق توسعه ملی، منابع داخلی شرکت‌ها، بازار سرمایه و... تامین شود. نباید به این بخش بی‌توجه بود و به‌صورت کلی آن را فراموش کرد.

2ـ یکی از نگرانی‌های ما تعلل دوباره توتال در اجرای قرارداد بود که وزیر نفت در جلسه کمیسیون انرژی گفتند اگر تا دو سال این شرکت کار را در یک سطح مشخصی به پیش نبرد، امکان فسخ قرارداد از سوی ایران وجود دارد که توضیحات ایشان تا حدودی خیال ما را راحت کرد.

3ـ بابت اصلاح بخش اعظمی از اشکالات قراردادهای جدید نفتی از دولت و وزارت نفت تشکر می‌کنیم و اگر موارد دیگر هم با تعامل بیشتر برطرف می‌شد امروز شاهد حاشیه‌های اینچنینی نبودیم.

4 ـ بزرگنمایی یک قرارداد کار درستی نیست. این که بگوییم ما بلد نیستیم، منطقی نیست هرچند باید اذعان داشت شرکت‌های خارجی در برخی پروژه‌ها عملکرد خوبی داشتند بویژه در پارس جنوبی ولی این بدان معنا نیست که عملکرد بد نداشته باشند؛ کما این که در مورد تاخیر و هزینه شاهد آن بودیم که انی ایتالیا در فاز دوم دارخوین با دو برابر زمان و سه برابر هزینه، پروژه را اجرا کرد.

5ـ بخشی از فشارهایی که روی آقای زنگنه است به دلیل نبود گروه مذاکره‌کننده حرفه‌ای است. دلیلی ندارد کسانی که نه کارمند نفت هستند و نه کارمند دولت پیگیر امضای این قرارداد باشند. خب در چنین شرایطی حاشیه‌ها به وجود می‌آید. با وجود زحماتی که آقای وزیر بابت قراردادها می‌کشد، ولی حاشیه‌ها به دلیل کنار گذاشتن متخصصان نفتی خود به خود به وجود می‌آید.

6ـ در فلات قاره روزانه 800 هزار بشکه نفت تولید می‌کردیم،ولی امروز به 390 هزار بشکه در روز رسیده است. این شرکت به حال خود رها شده است و نباید این گونه باشد. باید بیشتر سرمایه‌گذاری جذب کنیم تا فاصله ما با عراق بیشتر نشود. ما مخالف سرمایه‌گذاری خارجی نیستیم و فقط خواستار شفافیت هستیم، قرارداد با توتال باید تجربه خوبی باشد تا وزارت نفت با برطرف کردن اشکالات، بتواند در مسیر خود موفق باشد.

7ـ این که دانش و مدیریت پروژه شرکت‌های ایرانی را با شرکت‌های خارجی و آمریکایی در یک طبقه قرار دهیم، ادعای درستی نیست.

هدایت الله خادمی

نایب رئیس کمیسیون انرژی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها