تغییرات آب و هوایی بر سلامت بشر تاثیر دارد

تداوم گرمایش زمین؛ مرگ میلیون ها نفر

جزایر حرارتی شهری یا جزایری که پدیده گرمایش جهانی در حال تبدیل شهرهای ما به آن است، عبارت از مناطق پرجمعیت شهری است که سرعت گرم شدن آنها به دلیل فعالیت‌های انسانی از محیط‌های روستایی بسیار بیشتر است.
کد خبر: ۱۰۴۱۵۹۲
گرم شدن شهرها خسارت اقتصادی گرمایش جهانی

ارزیابی‌های تازه نشان می‌دهد این شرایط، هم از نظر زیست‌محیطی و هم از نظر اقتصادی بسیار پرهزینه خواهد بود. یک مطالعه تازه در مورد تاثیر تغییرات آب و هوایی بر شهرها که در نشریه Nature Climate Change منتشرشده نشان می‌دهد 25 درصد از شهرهای جهان تا پایان قرن حاضر ممکن است تا هفت درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شوند. به این ترتیب، این شهرها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی نسبت به سایر شهرهای جهان با هزینه دو برابری مواجه خواهند بود.

شهرها به دلیل تمرکز عوامل آزادکننده انرژی مانند ترافیک، عایق‌بندی ساختمان‌ها و تولید صنعتی، در کنار گرمایی که در ساختمان‌های تیره بتونی، جاده‌های آسفالتی و ساختمان‌های نزدیک به هم به دام می‌افتد، سریع‌تر از سایر مناطق گرم می‌شوند.

تیمی بین‌المللی از اقتصاددانان با امید کمک به کاهش اثر تغییرات آب و هوایی، سیاست‌های 1692 شهر را مورد بررسی قرار دادند. نویسندگان این تحقیق اشاره می‌کنند در بسیاری از مطالعات، به بالا آمدن آب دریاها یا آسیب‌هایی که متوجه سلامت و منابع آب است به عنوان تهدیدهایی که متوجه شهرهاست پرداخته می‌شود، اما در این تحقیقات، اثرات تهدیدکننده جزایر حرارتی شهری به عنوان تهدید در نظر گرفته نمی‌شوند. پروفسور ریچارد تول، استاد اقتصاد دانشگاه ساسکس انگلستان در اظهارنظری در‌این‌باره می‌گوید هر گونه دستاورد ارزشمند در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی در مقیاس جهانی، می‌تواند با تاثیرات کنترل نشده جزایر حرارتی شهری ازبین برود. پروفسور تول می‌افزاید: ما نشان می‌دهیم رویکردهای تطابق شهری برای کاهش گرمای محلی، تقریبا برای همه شهرهای جهان منافع اقتصادی مهمی به همراه خواهد داشت.

براساس این مطالعه، شهرها که فقط یک درصد سطح زمین را می‌پوشانند، نیمی از جمعیت جهان را در خود جای می‌دهند، 78 درصد انرژی جهان را مصرف می‌کنند و 80 درصد تولید ناخالص جهانی (GWP) را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین اقداماتی که بتواند اثرات افزایش دمایی را محدود کند از اولویت بالایی برخوردار خواهد بود.

محققان، راه‌حل‌های مختلفی شامل ایده‌های ساده‌ای نظیر نصب بازتاب‌دهنده‌های حرارت در خیابان‌ها، پیاده‌روها و سقف‌های منازل ارائه کردند. آنها همچنین نشان دادند تغییر فقط 20 درصد سقف‌ها و پیاده‌روها می‌تواند درجه حرارت را تا 0/8 درجه سانتی‌گراد کاهش دهد. این میزان کاهش دما، 12 برابر هزینه‌ای را که صرف نصب و نگهداری این بازتاب‌دهنده‌ها می‌شود، صرفه جویی خواهد کرد.

در بدترین مدل مشاهده شده در این سناریو، شهرهایی مانند توکیو، نیویورک، لندن و پکن، به علت افزایش هزینه انرژی مصرفی لازم به منظور تامین محیط‌های سرد برای شهروندان و همچنین افزایش هزینه پایین نگه داشتن سطح آلودگی، 10/9 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را از دست دادند. شاید اثرات تغییرات آب و هوایی از نظر خسارت‌های اقتصادی بتواند راه موثرتری برای ترغیب رهبران جهان به انجام اقدامات موثر در زمینه کنترل گرمایش جهانی باشد.

منبع: iflscience.com

مترجم: یاسمین مشرف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها