به این دلیل که قبل از راهاندازی کامل خطوط مونتاژ طبیعی است که تعدادی از خودروهای ساخته شده همان مدل از سوی کارخانههای داخلی وارد شود.
معمولا چند 10 دستگاه از این خودروها برای امور مختلف مثل آموزش، تست، کنترل تولیدات داخلی متناسب با آنها و دیگر موارد فنی وارد میشود که پس از آن هم به تناسب قطعات موردنیاز وارد خواهد شد و خطوط تولید شروع به تولید میکند.
براساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید ابتدا 40 درصد از قطعات خودروهای جدید با استفاده از تولیدات قطعهسازان داخلی صورت پذیرد که اکنون هم براساس تائید شرکت خارجی این اتفاق افتاده است، اما نباید فراموش کنیم تولید یا مونتاژ یک خودرو امری نیست که در کوتاهمدت محقق شود و انتظار داشته باشیم میتوانیم سریع محصولات جدید را روانه جادهها کنیم.
این رویه به دلیل این است که دولتها خرج دارند و باید از این فعالیت اقتصادی بهنوعی هزینههای خود را نیز تأمین کنند، به عنوان مثال درباره خودروهای جدیدی که قرار است در داخل تولید شود میتوان به 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 3 درصد شمارهگذاری، عوارض گمرکی و از همه مهمتر هزینه تأمین منابع مالی که در ایران بسیار بالاست، اشاره کرد. به همین دلیل با یک حساب سرانگشتی تقریبا 40 درصد بر قیمت تمامشده خودرو افزوده میشود.
تولیدات داخلی ایران بخصوص در دو مدل جدید پژو هنگام صادرات هزینههای مالیاتی نخواهد داشت و تقریبا نزدیک به قیمت بازارهای جهانی خواهد بود، به همین دلیل در بازارهای بینالمللی میتوانند رقابت مناسبی داشته باشند. به عنوان مثال درباره پراید، این خودرو به قیمت 6000 دلار به عراق صادر میشود، ولی مصرفکننده عراقی این خودرو را به قیمت 13 هزار دلار خریداری میکند؛ چون آن کشور هم برخی عوارض و مالیاتهایی برای مصرفکننده در نظر خواهد گرفت.
محمدرضا نجفیمنش - کارشناس خودرو
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین هشدار داد
روایتی از انقلاب اسلامی در گفتوگو با قاسم تبریزی، استاد تاریخ معاصر
چند کلام با بهادر زمانی، بازیگر نقش سهراب