انفجار شدیدی صبح روز گذشته، مرکز شهر کابل در نزدیکی محل سفارتخانه‌های خارجی را لرزاند. به گزارش رویترز، آنجا محل استقرار کاخ ریاست‌جمهوری و شماری از سفارتخانه‌های خارجی است. طبق اعلام وزارت بهداشت افغانستان، در این انفجار که ساعت 8 و 25 دقیقه صبح به وقت محلی رخ داد، 80 نفر کشته و 350 نفر دیگر زخمی شدند.
کد خبر: ۱۰۳۷۱۶۹

براساس گزارش‌ها، شدت انفجار به حدی زیاد بود که چند دستگاه خودرو منهدم شدند و همچنین به ساختمان‌هایی که در ده‌ها متری محل انفجار قرار داشتند، خسارت‌هایی وارد شد. پس از انفجار دود غلیظی به هوا برخاست. برخی منابع خبری، محل انفجار را نقطه‌ای در نزدیکی سفارت آلمان و علت انفجار را عملیات انتحاری گزارش کردند. در همین حال، مقام‌های امنیتی به خبرنگاران گفتند مواد منفجره در یک تانکر آب جاسازی شده بود و حدود هفت متر گودالی عمیق در محل انفجار ایجاد کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، انفجار در منطقه‌ای روی داده که سفارتخانه‌های فرانسه، آلمان، ژاپن، چین، ترکیه، هند، جمهوری اسلامی ایران، انگلیس، کاخ ریاست جمهوری و وزارت‌خارجه افغانستان در آن واقع شده‌‌اند. در همین ارتباط، وزیر امور اروپایی فرانسه اعلام کرد این انفجار ساختمان سفارت‌های آلمان و فرانسه را دچار خسارت‌ کرد، اما اطلاعاتی مبنی بر آسیب دیدن اتباع فرانسوی و آلمانی در این حمله وجود ندارد. سفارت ژاپن نیز از خسارت‌هایی در ساختمان این سفارتخانه و زخمی شدن دو کارمندش خبر داد. سفارت هند هم گفت شیشه‌های ساختمان این سفارتخانه شکسته شده است.

در این عملیات به ساختمان سفارت ایران نیز آسیب وارد شد اما به دیپلمات‌های کشورمان آسیبی نرسید. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکوم کردن این حمله، تاکید کرد که ایران در کنار مردم و دولت افغانستان ایستاده است. در حالی که هنوز گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان طی بیانیه‌ای اعلام کرد این انفجار هیچ ارتباطی با اعضای گروه طالبان ندارد. وی گفت: اعضای ما نه در این رویداد دست دارند و نه اجازه دارند چنین انفجارهای بی‌هدفی انجام دهند. ما هرگونه تخریب و انفجاری را که هدف مشروعی در قبال آن وجود نداشته باشد و منجر به متضرر شدن مردم بی گناه شود، محکوم می‌کنیم.

به‌دنبال این حادثه، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در بیانیه‌ای این حمله را بشدت محکوم کرد و به مسئولان دولتی دستور داد به زخمی‌های حادثه رسیدگی کنند. عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز اعلام کرد آنها که مردم را در ماه مبارک رمضان می‌کشند، ارزش مصالحه ندارند و باید از ریشه نابود شوند.

این حمله هولناک، محکومیت‌های بین‌المللی نیز به همراه داشت. در همین ارتباط، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمله روز گذشته کابل را محکوم و با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرد. دولت پاکستان نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حادثه گفت پاکستان به عنوان یکی از قربانیان تروریسم، درد و اندوه مردم و جامعه را از چنین رخدادهایی درک می‌کند.

در ادامه نا آرامی‌ها در افغانستان، مقامات محلی در این کشور از حمله گروهی طالبان به پاسگاه‌های نیروهای پلیس محلی در شهرستان جلریز ولایت میدان وردک خبر دادند. گفته می‌شود در نتیجه این درگیری بزرگراه کابل ـ بامیان نیز مسدود شده است.

شکست آمریکا در ماموریت افغانستان

برخی، حضور نظامی آمریکا در افغانستان را یکی از دلایل ناامنی در این کشور می‌دانند. گروه‌های تروریستی یکی از دلایل خود را در مورد گسترش خشونت مبارزه با حضور نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند. حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان در این باره می‌گوید: آمریکا در محافظت از افغانستان شکست خورده است.

کرزای در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی تاکید کرد: آمریکا از ما تقاضای یک پایگاه نظامی دائمی کرد و دو چیز را در ازای آن به ما وعده داد، ‌اول حمایت از افغانستان در مقابل تهدیدهای خارجی مثل پاکستان و دومین مساله هم کمک به کشور ما برای بهبود وضعیت امنیت و اقتصاد. رئیس‌جمهور سابق افغانستان اظهار کرد: آمریکا به رغم حضورش از سال 2002 تاکنون در افغانستان نتوانسته با تروریسم در این کشور مقابله کند.

حضور نظامی آمریکا در افغانستان در حقیقت باعث کمک به گروه‌های تروریستی شد و آنها را قدرتمندتر کرد. او تاکید کرد: این غیرقابل قبول بود که آمریکا اقدام به انداختن مادر همه بمب‌ها روی یک پایگاه داعش در استان ننگرهار افغانستان کرد و حضور نیروهای خارجی در افغانستان هیچ کمکی به این کشور نمی‌کند. او گفت: آمریکا یا از وعده‌هایش به ما عدول کرده یا در انجامشان شکست خورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها