شاید اوج افتخار محمدخانی پس از قهرمانی در فرمول بارک رنو، دعوتشدن به عنوان یکی از 20راننده خوب دنیا در رقابتهای پشتوانهسازی هند بود که پیش از رقابتهای اصلی فرمول یک برگزار میشد و او توانست در این مسابقات نیز عنوان سومی را به خود اختصاص دهد.
محمدخانی در آستانه حضور در مسابقات اصلی فرمول یک است. با او گفتوگویی انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
در جایی خواندم شما به خاطر کار پدرتان از همان کودکی علاقه شدیدی به ورزش اتومبیلرانی پیدا کردید. شغل پدرتان چه بود؟
پدرم در زمان کودکی من، در یک مقطع کوتاه دبیر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی مشهد بود. خودشان هم فعالیت داشتند. عموی من هم پیست کارتینگ در مشهد زده بود. خانواده من در ورزشهای موتوری بودند.
در این سالها تصادف سنگین هم داشتید؟
در مسابقات بله، یکبار در انگلستان و یکبار هم در بلژیک. در بلژیک با 265 تا سرعت به دیواره لاستیکی برخورد کردم و لاستیکم ترکید. این آمادگی جسمانی من بود که نجات پیدا کردم. در انگلستان هم پیست بارانی بود و دید نداشتم و به ماشین جلویی برخورد کردم.
در سطح شهر چطور؟ تصادف داشتید؟
نه آنچنانی، در حد تصادف مختصر.
موقع رانندگی لایی میکشید؟
کلا مخالف این کار هستم. هر چیزی جای خودش را دارد. تند رفتن و لایی کشیدن را بیاحترامی به شهروندان دیگر میدانم. هم جان خود و هم دیگران را به خطر میاندازد. ممکن است وقتی شما لایی میکشید یا با سرعت غیرمجاز میرانید، کمی جلوتر مادری با کودکش در حال عبور باشد.
موقع رانندگی راهنما میزنید یا این کار را سوسول بازی میدانید؟
رانندگی الفبا دارد. راهنما برای همین است که دیگران را از مسیرتان آگاه کنید. اگر قوانین را رعایت کنید خیلی مشکل پیش نمیآید. به همه میگویم مسیرتان را زودتر مشخص کنید و راهنما بزنید. باور نمیکنید اگر همه، این موارد را رعایت کنند، چقدر به آرامش در خیابانها کمک میکند. به هر حال راهنما زدن، الفبا و زبان رانندگی است.
جز اتومبیلرانی ورزش دیگری هم میکنید؟
اتومبیلرانی چون به آمادگی جسمی و ذهنی نیاز دارد، ورزشهای دیگر هم انجام میدهم. رانندگی از فیزیکیترین ورزشهای دنیاست. خودم یکسری ورزشهای رزمی مثل جودو و بوکس کار میکنم. تنیس و اسکیت هم بازی میکنم.
اوقات فراغت چه میکنید؟
اوقات فراغت شاید خیلی نمیماند. من سفیر امنیت در جادهها هم شده ام و برنامههایی با راهنمایی رانندگی و ناجا دارم. با فدراسیون اتومبیلرانی کشور و هیات اتومبیلرانی مشهد هم همکاری دارم. کارهایی میکنیم که برای ارتقای این ورزش است تا به شکل حرفهای برگزار شود. به فرهنگسازی برای کاهش ترافیک و تصادف هم کمک میکنم. وقت دیگری نمیماند چون در کنارش خانواده هم هست.
شما یک جوان ورزشکار موفق هستید. خیلی از جوانها از صبح تا شب وقت خود را در شبکههای اجتماعی به بطالت میگذرانند. شما چطور از فضای مجازی استفاده میکنید و چه صحبتی با آن عده دارید؟
ما در دنیای ارتباطات زندگی میکنیم و شبکههای اجتماعی عامل مهمی در زندگی ماست. اگر از این فضا درست استفاده شود درگاهی به جهان است.من کاربرد آموزشی را در اینترنت میپسندم. خودم هم بیشتر به همین منظور از آن استفاده میکنم. حضور در شبکههای اجتماعی را مثبت میدانم بهشرطی که درست از آن استفاده شود و افراد علم و دانش خود را در آن ارتقا دهند.
برای جوانهایی که علاقهمند به فعالیت در این رشته هستند چه پیامی دارید؟
افراد زیادی به ورزش سرعت و اتومبیلرانی علاقهمندند و از من میپرسند چطور ورود کنند. خواهش میکنم ضمن رسیدگی به این جوانها بستری برایشان فراهم شود تا آنها به شکل حرفهای کار کنند. امکانات وارد کشور شود. اگر جوانها به طور حرفهای فعالیت کنند و ماشینهای مسابقه وارد کشور شود، خیلی از جوانهایی که عشق سرعت خود را در خیابانها نمایش میدهند، هیجان خود را در پیست تخلیه میکنند و این گونه به آرامش خیابانها کمک میشود.
سجاد روشنی - دبیر صفحه آخر جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: