نتایج مطالعات جدید نشان داده ترکیب جمعیت باکتری‌های دستگاه گوارش در میل به غذا نقش دارد

میکروب‌های دستگاه گوارش و اشتهای ما

دانشمندان از دهه‌ها پیش دریافته بودند نوع غذایی که می‌خوریم به دلیل تحریک رشد برخی باکتری‌ها و نابودی گروهی دیگر در تغییر تعادل میکروبی دستگاه گوارش‌ مؤثر است. برهم خوردن میکروبیوم دستگاه گوارش علاوه بر این که روی فعال‌سازی ژن‌ها و جذب مواد مغذی اثر می‌گذارد، در مواردی به اختلالات جسمی و روانی مانند فشار خون و افسردگی نیز منجر می‌شود. مدت‌ها بود دانشمندان سعی داشتند بدانند این جمعیت تریلیونی موجودات ریز که ساکن دستگاه گوارش هستند، چگونه به میل غذایی انسان شکل می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۳۲۳۹۶
میکروب‌های دستگاه گوارش و اشتهای ما

بتازگی پژوهشگران علوم اعصاب با آزمایش روی جانوران آزمایشگاهی دریافته‌اند گروه خاصی از باکتری‌ها در فلور روده در بدن جانور میزبان قادرند مواد مغذی موجود در غذای خورده شده را شناسایی کرده و میزان مورد نیاز این مواد را نیز بسنجند. در این پژوهش، تصمیمات تغذیه‌ای مگس سرکه بررسی شد. پژوهشگران به گروهی از این حشرات یک محلول حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری خوراندند و برای دو گروه دیگر ترکیباتی را در نظر گرفتند که برخی اسید آمینه‌های ضروری را نداشت. پس از 72 ساعت به تمام گروه‌ها چند پیشنهاد غذایی داده شد که شامل محلول قندی و مخمر غنی شده با پروتئین بود.

مشاهده شد دو گروهی که اسید آمینه‌های ضروری از رژیم غذایی آنها حذف شده بود، تمایل بیشتری به مصرف مخمر غنی شده نشان دادند تا کمبود پروتئینی خود را جبران کنند.

پژوهشگران پس از افزایش جمعیت پنج گروه خاص از باکتری‌های دستگاه گوارش مگس سرکه متوجه شدند این حشرات دیگر میلی به مصرف پروتئین اضافی ندارند و همان محلول قندی را ترجیح می‌دهند. رشد جمعیت این گروه خاص از باکتری‌ها موجب پدید آمدن متابولیت‌هایی شد که ادامه‌ بقا و تولید نسل حشره میزبان را با وجود کمبود موجود امکان‌پذیر کردند. پژوهشگران معتقدند این متابولیت‌هایی که در اثر تغییر میکروبیوم دستگاه گوارش ایجاد ‌شدند، توانستند با ارسال اطلاعات از روده به مغز به تصمیمات غذایی میزبان شکل ‌بدهند. این متابولیت‌ها در واقع به منزله راه گریزی هستند که میزبان بتواند مستقل از اسیدآمینه‌های ضروری از کارکردهای طبیعی بدن خود بازنماند.

منبع: Scientific American

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها