قطار رسوایی‌های ترامپ در ایستگاه روسیه

تحلیلگران سیاسی و تاریخی آمریکا اگر حدود یک دهه بعد بخواهند چهار ماه ابتدایی دولت دونالد ترامپ در آمریکا را توصیف کنند، بی‌شک در بیشترین سطور نوشته‌های خود به واژه «روسیه» اشاره می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۳۱۴۴۹

تنها چند روز پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، رسانه‌های این کشور ادعا کردند که مسکو در جریان انتخابات دخالت کرده و شرایط را به نفع ترامپ تغییر داده است. بعد از آن هر از گاهی خبر ارتباط یکی از نزدیکان و مشاوران ترامپ با روس‌ها در رسانه‌ها منتشر می‌شد. مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ به همین دلیل استعفا داد. جیمز کومی، مدیر اف.بی.آی به دلیل بررسی نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط شخص ترامپ اخراج شد. حالا تازه‌ترین اخبار حکایت از این دارد که دامنه این اتهامات و ادعا به خود شخص ترامپ نیز رسیده است.

از اصرار رسانه‌ها تا انکار ترامپ و روس‌ها

روزنامه واشنگتن‌پست روز گذشته مدعی شد که ترامپ هفته گذشته در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و سرگئی کیسلیاک سفیر این کشور در واشنگتن، اطلاعاتی «فوق‌محرمانه» را در اختیار آنها قرار داده است. این رسانه مدعی است که این اطلاعات در ارتباط با گروه تروریستی داعش بوده و توسط یکی از شرکای آمریکا در اختیار کاخ سفید قرار گرفته بود. واشنگتن پست به نقل از یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود، می‌نویسد: با این‌که کاخ سفید اجازه نداشته این اطلاعات را با مسکو به اشتراک بگذارد، اما ترامپ بیشتر از آنچه که به شرکای آمریکایی گفته بود، در اختیار سفیر روسیه گذاشت.

بر اساس این گزارش، این اطلاعات دارای یکی از بالاترین درجه‌های طبقه‌بندی بوده است. واشنگتن پست می‌افزاید: ترامپ در دیدار با وزیر خارجه و سفیر روسیه از متن بحث خارج شد و به توصیف جزئیات تهدیدهای تروریستی مرتبط با استفاده از لپ‌تاپ‌ها در هواپیما پرداخت. این روزنامه می‌نویسد: رئیس‌جمهور آمریکا به تشریح جزئیاتی از یک توطئه فاش شده پرداخت که با استفاده از توانمندی‌های جاسوسی یکی از شرکای آمریکا به دست آمده بود؛ از همه مهم‌تر این‌که او نام شهری را در منطقه تحت کنترل داعش فاش کرد که هم‌پیمان اطلاعاتی آمریکا در آنجا متوجه این تهدید شده بود. واشنگتن پست در ادامه آورده است که به درخواست مقام‌های دولتی و احتمال در خطر قرار گرفتن منابع و ظرفیت‌های اطلاعاتی، نمی‌تواند جزئیات بیشتری را در این رابطه منتشر کند. این در حالی است که دیگر رسانه‌ها همچون نیویورک تایمز و رویترز نیز در گزارش‌هایی روز گذشته به بررسی ابعاد این مساله پرداختند.

اعلام این خبر روز گذشته با واکنش سریع مقامات آمریکا و روسیه روبه‌رو شد. در همین راستا، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: در جریان دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با وزیر امور خارجه روسیه، طیف گسترده‌ای از موضوعات به بحث گذاشته شد که شامل تلاش‌ها و تهدیدات مشترک مرتبط با مقابله با تروریسم هم می‌شد. حین این تبادل نظر، ماهیت کلی تهدیدات مورد بحث قرار گرفت و درباره منابع، روش‌ها و عملیات‌ نظامی صحبتی به میان نیامد. هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز به خبرنگاران گفت: این مطلب خبر نادرستی است. مقام‌های آمریکا و روسیه در آن جلسه، تنها تهدیدات مشترک را مورد بررسی قرار دادند. هرگز منابع اطلاعاتی یا شیوه‌ها به بحث گذاشته نشد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گزارش‌های منتشر شده در این زمینه در رسانه‌های آمریکایی را بشدت تکذیب کرد.

چالش حزبی ترامپ

انتشار این اخبار تازه در مورد ترامپ موجب شد سناتورها و شخصیت‌های حزب دموکرات فرصت تازه‌ای برای انتقادات شدید از ترامپ پیدا کنند. در همین رابطه، متیو لیتمن که از او به عنوان استراتژیست حزب دموکرات یاد می‌شود، با حضور در برنامه کارشناسی شبکه سی.ان.ان در این زمینه اظهار کرد: علت این‌که ترامپ دست به این اقدام زده، این است که چون او یک «کودک خردسال» است و (رفتارش) به یک بچه پنجساله می‌ماند، خواسته است در این ملاقات نشان دهد که فرد «باحالی» است و اطلاعات دست اولی دارد. لیتمن با اعلام این‌که «ترامپ یک فاجعه است» ادامه داد: حال سوال این است که جمهوریخواهان چه اقدامی در این باره انجام خواهند داد و کنگره چه خواهد کرد. حزب جمهوریخواه باید پیگیر قضیه وی شود و به او بگویند که باید کنار رود. مشاور ارشد سابق باراک اوباما افزود: ما اکنون چهار ماه است این وضع را شاهدیم. چطور می‌توان این وضع را برای چهار سال آینده متصور شد. به نظر من حزب جمهوریخواه باید دست به کاری بزند و مداخله کند.

مایکل هایدن، مدیر قبلی سازمان سیا نیز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: این مساله درباره قدرت و اختیار رئیس‌جمهور نیست. وی قدرت و اختیار انجام این کار را دارد. بلکه این مساله درباره شخص رئیس‌جمهور و عملکرد وی است. هایدن افزود: شاهد نتایج عملکرد ترامپ هستیم که غیرنظام‌مند، ‌یکباره، غریزی و شهودی بوده و همچنین صبر اندک او برای آماده‌سازی در فرآیندها را می‌بینیم. جیمز کلپر، رئیس پیشین آژانس اطلاعات ملی آمریکا نیز پیشتر ترامپ را مخرب توصیف کرده بود. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان هم با رد موضوع استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ‏هنوز باید به وی برای پیشبرد برنامه‌هایش وقت داد.‏ وی در عین حال دونالد ترامپ را به بی‌دقتی درخصوص مدیریت اطلاعات حساس امنیتی متهم کرد.‏

این مساله حتی صدای جمهوریخواهان را نیز درآورده است. در همین زمینه، جان مک کین، سناتور جمهوریخواه از ایالت آریزونا ساعاتی پس از اطلاع از گزارش واشنگتن‌پست گفت: خبر صحت دارد و مساله بسیار نگران‌کننده‌ای است. پیش از هر اظهارنظر بیشتری باید اطلاعات و خبرهای بیشتری درباره خبر جدید ترامپ کسب کرد، اما این واقعا چیز خوبی نیست.

ادامه کاهش محبوبیت ترامپ

همزمان با این تحولات، تازه‌ترین نتایج نظرسنجی روزانه موسسه گالوپ نشان می‌دهد که میزان محبوبیت ترامپ به 38‌درصد کاهش یافته است. طبق گزارش نشریه آمریکایی هیل، این نتایج پایین‌ترین میزان محبوبیت رئیس جمهور آمریکا را از اول آوریل (12 فروردین) تاکنون نشان می‌دهد.

بنا بر گزارش‌ها، میزان محبوبیت ترامپ در صد‌ و پانزدهمین روز ریاست جمهوری‌اش پایین‌تر از روسای جمهور قبلی خود در همین مقطع زمانی است. آمار مرکز تائید شغلی ریاست جمهوری در موسسه گالوپ حکایت از آن دارد که محبوبیت اوباما 64 درصد، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون به ترتیب 56 و 45 درصد در همین مقطع زمانی از دوران ریاست جمهوری شان بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها