آخرین خسارات بارش‌های سهمگین در آذربایجان غربی و شرقی و کردستان:35 کشته و 10 مفقود

شمال‌غرب در محاصره بارش‌های خشمگین

در پی جاری شدن سیل ویرانگر در استان‌های شمال غربی، رئیس‌جمهور، هیاتی را مامور کرد که با حضور و سرکشی در ‏استان‌های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل به روند امدادرسانی به سیل‌زدگان و مصدومان رسیدگی و اقدامات انجام شده را گزارش دهند. ‏
کد خبر: ۱۰۱۹۶۶۸
شمال‌غرب در محاصره بارش‌های خشمگین

به گزارش جام‌جم، همه چیز از وزش توفانی شدید به سرعت حدود 150 کیلومتر در برخی شهرهای استان اردبیل همچون مشگین‌شهر در روز جمعه آغاز شد. توفان گرچه خساراتی همچون شکسته شدن درختان و خساراتی جزئی به تاسیسات شهری را به دنبال داشت، اما به سهمگینی بارش‌های سیل‌آسایی نبود که در همان زمان موجب طغیان رودخانه‌های گدار و باراندوز در مسیر اشنویه و پیرانشهر و ترکیدگی پل گلستانه و سوسن‌آباد در منطقه مرگور بخش سیلوانای ارومیه و تخریب بسیاری از تاسیسات راهداری در استان آذربایجان غربی شد.

بارش‌های سنگین آذربایجان غربی که به جاری شدن سیلی ویرانگر در این استان منجر شد، ساعاتی بعد به آذربایجان‌شرقی و پس از آن به کردستان رسید و فاجعه سیاه و تلخی را رقم زد؛ فاجعه‌ای که پا را از تخریب پل‌ها و جاده‌ها فراتر گذاشت و براساس آخرین آمار به جان باختن حدود 30 نفر و مفقود شدن بیش از ده نفر در آذربایجان شرقی و فوت پنج نفر در کردستان منجر شد.

هولناکی این حادثه طبیعی (که متاسفانه با بی‌احتیاطی برخی هموطنانی که برای تماشا کنار رودخانه‌های طغیان‌زده و جاده‌های سیلاب گرفته ایستاده بودند و همین امر به غرق و مفقود شدن شماری از آنها منجر شد، همراه بود) را می‌شد در تصاویر و کلیپ‌های کوتاهی که بسرعت در فضای مجازی منتشر شد، مشاهده کرد.

عمق فاجعه به حدی بود که نیروهای ارتش، سپاه و هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده این استان‌ها در تلاش برای پیدا کردن اجساد جان‌باختگان و مفقودان این حادثه و کمک به سیل‌زدگان هستند.

دستور رئیس‌جمهور

به‌دنبال این رخداد، رئیس‌جمهور روز گذشته هیاتی را به ریاست حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو مامور کرد که با حضور و سرکشی در ‏استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل (با همراهی معاونت‌های وزارت کشور و بهداشت و درمان و جمعیت هلال‌احمر)، به روند امدادرسانی به سیل‌زدگان رسیدگی و اقدامات انجام شده را گزارش دهند.

‏البته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در تماس تلفنی با استانداران مناطق یاد شده در جریان ابعاد خسارات جانی و مالی ناشی از سیل و همچنین روند اقدامات امدادی و کمک‌رسانی قرار گرفته و بر بسیج همه امکانات برای کمک فوری و رسیدگی کامل به سیل‌زدگان در این استان تاکید کرد.

افزایش آمار جان‌باختگان در آذربایجان‌شرقی

در این باره ،‌ اداره کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی تا ساعت حدود 14 دیروز تعداد جان‌باختگان این حادثه طبیعی را 30 نفر اعلام کرد.

البته سازمان پزشکی قانونی نیز ظهر دیروز از شناسایی و تعیین هویت 30 قربانی سیل استان‌های آذربایجان‌شرقی و کردستان در پزشکی قانونی این دو استان خبر داد. براساس گزارش منتشر شده سازمان پزشکی قانونی در سایت سازمان مذکور، به‌دنبال وقوع سیل در استان‌های آذربایجان‌شرقی و کردستان، 25 جسد در پزشکی قانونی آذربایجان شرقی (متعلق به دو شهر عجب‌شیر و آذرشهر) و پنج جسد در پزشکی قانونی کردستان (چهار جسد از سقز و یک جسد از بانه) معاینه و تعیین هویت شدند. گذشته از جانباختگان این حادثه در آذربایجان شرقی 10 نفر نیز مفقود شده‌اند که تلاش برای یافتن آنها ادامه دارد.

بیشترین خسارت در عجب‌شیر

عجب‌شیر در بین تمام مناطق مذکور در چهار استان، بیشترین خسارت جانی و مالی را تاکنون داشته است. شهرستان عجب‌شیر با حدود 85 هزار نفر جمعیت در 98 کیلومتری جنوب غربی تبریز در آذربایجان‌شرقی است. در مجموع خساراتی که سیل به روستاهای این شهرستان وارد کرد، شامل 980 رأس دام تلف شده، تخریب صددرصدی 15 خانه و تخریب 50 درصدی 15 خانه مسکونی است.

خسارت به ابنیه فنی و راه‌ها

سیل آذربایجان‌شرقی گرچه با وارد کردن خسارات جانی و مالی سنگین، شهرستان‌های عجب‌شیر و آذرشهر را عزادار کرد، اما سایر مناطق این استان را هم به لحاظ خسارات مادی بی‌نصیب نگذاشت.

علی هوشیار، رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان‌‌شرقی، خسارت وارده سیل روز جمعه به ابنیه فنی و راه‌های استان (براساس برآوردهای اولیه) را بیش از 20 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این خسارات به روستاها و ابنیه شهرستان‌های هشترود، مراغه، عجب شیر، قلیج، بستان آباد، آذرشهر، ورزقان و تبریز وارد شده است .

رانش زمین در کردستان

بارش‌های سهمگین در استان کردستان اما به رانش زمین در برخی مناطق و ریزش دیوار شمالی پارک کوثر سقز منجر شد که اتفاقا ریزش همین دیوار جان چهار شهروند سقزی را گرفت.

به گفته علی‌اکبر ورمقانی، فرماندار سقز، حجم خاک ناشی از رانش و ریزش به حدی بود که بعد از پنج ساعت و نیم تیم‌های امداد و نجات توانستند چهار فوت شده این حادثه را از زیر خاک بیرون بکشند.

خسارات در آذربایجان غربی

بارش باران‌های سیل‌آسا گرچه از آذربایجان‌غربی آغاز شد و به استان‌های اذربایجان شرقی و کردستان رسید، با این حال و خوشبختانه خسارات جانی در این استان در پی نداشت، اما خسارات مادی سنگین‌تری نسبت به دو استان دیگر برجای گذاشت. سه شهرستان ارومیه، نقده و اشنویه در این استان گرفتار سیلاب و متحمل بیشترین خسارات در بین دیگر شهرستان‌های آذربایجان غربی شده‌اند.

آن‌طور که عبدالحسین علی‌اکبری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی اعلام کرده است در پی بارندگی‌های اخیر در این استان سه پل در جاده‌های استان شامل پل سه دهنه 15 متری محور راژان ـ زیوه، پل چهار دهنه ده متری روستای گلستانه و یک پل نیز در محور سیلوانا تخریب شده است. همچنین پل هاشم‌آباد در روستای هاشم‌آباد منطقه مرگور ارومیه که تنها راه ارتباطی با مرکز استان بوده نیز به‌صورت کامل تخریب شده و راه ارتباطی 36 روستا قطع‌شده است.

همچنین محور پیرانشهر ـ‌ اشنویه نیز به‌دلیل طغیان رودخانه تا اطلاع ثانوی مسدود و سه راهی محمدیار نیز با آبگرفتگی روبه‌روست. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی به آبگرفتگی 60 روستای استان نیز اشاره کرد و افزود: بیشتر این روستاها در حوزه شهرستان ارومیه قرار دارند که 800 نفر از عوامل راهداری در همه محورهایی که دچار آبگرفتگی شده‌اند، حضور دارند.

احتمال تندباد در آذربایجان غربی

گرچه از شدت بارش‌های سنگین در آذربایجان غربی کاسته شده، اما صادق ضیاییان، مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به وقوع تندباد طی امروز در نواحی مختلف این استان هشدار داده و از مردم در شهرهای مختلف خواسته است که آمادگی خود را برای مواجهه با تندباد حفظ کنند.

عزای عمومی در آذربایجان شرقی

در پی جان باختن تعدادی از مردم شهرستان‌های عجبشیر و آذرشهر در حادثه سیل، امروزدر استان آذربایجان شرقی عزای عمومی اعلام شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آیت‌الله مجتهد شبستری نماینده ولی‌فقیه در استان و جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی برای ابراز همدردی و به احترام سومین روز ازدست‌رفتگان این حادثه، امروز 27 فروردین را در استان عزای عمومی اعلام کردند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها