گفت‌وگو با گوسفنددار نمونه کشور

تبدیل شغل سنتی به صنعت اشتغالزا

یکی از مهم‌ترین، اصلی‌ترین و گران‌ترین مواد مغذی برای انسان گوشت، بخصوص گوشت گوسفند است. گرچه پرورش این دام سختی‌ها و دشواری‌های خود را دارد اما همچنان مردمان سختکوش در تلاش برای تولید این دام هستند. در این زمینه با تیمور صفایی گوسفنددار نمونه کشور در استان کرمانشاه مصاحبه کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۰۱۹۰۶۹
تبدیل شغل سنتی به صنعت اشتغالزا

ایده اولیه پرورش گوسفند از کجا به ذهنتان خطور کرد؟

پرورش گوسفند بین اجدادمان به صورت سنتی نسل به نسل گشته و تنها کاری که بنده در این خصوص صورت داده‌ام، صنعتی کردن این روش بوده است. از 300 رأس میش، 450 رأس بره متولد شده و این افزایش همراه با پروار کردن آنها تا 90 روز با تغذیه شیر بوده است به‌طوری که طی 60 روز میانگین وزن بره‌ها به 120 کیلو می‌رسد.

سرمایه‌گذاری اولیه‌تان چقدر بوده است؟

در اواخر سال 89 و ابتدای سال 90 برای صنعتی کردن پروار گوسفندان، حدود 50 میلیون تومان سرمایه اولیه داشتم که با بازدید رهبر معظم انقلاب از شهرستان کرمانشاه و با دستور شخص ایشان قرار شد تا 300 میلیون تومان تسهیلات با سود 7 درصد به ما تعلق گیرد، حالا بماند فقط 230 میلیون تومان تسهیلات به بنده داده شد و معلوم نشد چه بلایی سر 70 میلیون بقیه آن آمد.

به غیر از وام بانکی، کمک‌های دیگر دولتی به شما تعلق گرفته است؟

به غیر از تسهیلاتی که با دستور رهبر معظم انقلاب در اختیار بنده قرار گرفت باید گفت خیر.

چند نفر در حال حاضر به‌صورت مستقیم و چند نفر غیرمستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند؟

شش نفر به صورت مستقیم و دائمی و در حدود 15 نفر کارگر به صورت فصلی در حدود سه ماه مشغول انجام کارهای دیگر در خصوص دام همانند نظافت محل دام و تهیه غذای دام هستند.

شما چگونه و با چه روشی با بیماری دام مقابله کرده‌اید؟

با کمک گرفتن از دامپزشکان با بیماری‌هایی همانند تب برفکی، تب مالت، پی‌پی‌آر و آبله با انجام تمام عملیات بهداشتی دام شامل: واکسیناسیون، حمام ضد کنه، سمپاشی اماکن دامی و خوراندن داروهای ضد انگل داخلی، با بیماری‌های دام مقابله کردیم و میزان تلفاتمان سه مورد آن هم فقط در سال 94 بوده است. سال گذشته با لطف خدا و پشتیبانی پرسنل دامپزشکی، هیچ تلفاتی نداشتیم.

آیا تحصیلاتتان با کارتان مرتبط است؟

خیر، همان‌طور که اشاره کردم، ما به‌صورت تجربی و نسل به نسل با دامداری آشنا می‌شویم. البته با تمامی بیماری‌ها و مسائل دام آشنا هستیم.

آیا شما در کلاس‌های آموزشی مرتبط با دام شرکت کرده‌اید؟

بله در کلاس‌های آموزشی ـ ترویجی شهرستان خودمان (کرمانشاه) شرکت کرده‌ام.

آیا صادراتی در این زمینه دارید؟

بله سال 94 حدود 400 رأس گوسفند به حاشیه خلیج‌فارس صادر کردیم.

مهدیه آخوندزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها