رونق اقتصاد بوشهر با پرورش شتر

استان بوشهر با داشتن شرایط آب و هوایی مساعد می‌تواند به یکی از نقاط مستعد برای پرورش شتر تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۱۸۵۸۵

به گزارش جام‌جم، کارشناسان، اقلیم وآب و هوای استان بوشهر را یکی از مزایای این استان در پرورش شتر و استفاده از محصولات متعدد آن از گوشت گرفته تا پشم و شیر ـ با توجه به بازده مناسب اقتصادی آن ـ می‌دانند. به زعم آنان اگر مشکلاتی که پرورش‌دهندگان شتر در شهر‌های مختلف استان بوشهر با آن مواجهند رفع شود، شتر می‌تواند به یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های تحول در اقتصاد این استان جنوبی کشور تبدیل شود، چراکه بازار مناسبی بخصوص در کشورهای حاشیه خلیج فارس برای آن وجود دارد. از این رو آنان دستگاه‌های مسئول را به حل این معضل فرا می‌خوانند.

یکی از پرورش‌دهندگان شتر در دهستان انگالی بوشهر با بیان این ‌که گوشت شتر با داشتن پایین‌ترین کلسترول کیلویی 30 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، به جام‌جم می‌گوید: استان‌هایی همچون اصفهان و شیراز از طرفداران پر و پا قرص مصرف گوشت شتر هستند که در این میان اصفهان به عنوان مرکز مصرف گوشت شتر ایران شناخته شده است.

عین‌الله کره‌بندی می‌افزاید: با توجه به بازار محدودی که برای فروش گوشت شتر در ایران وجود دارد، سرمایه‌گذاری روی پرورش شتر با هدف تولید شیر آن بیشتر می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد.

این پرورش‌دهنده بیان می‌کند: هدفی که از پرورش شتر در کشور ما دنبال می‌شود، صرفا تهیه گوشت است. سرمایه‌گذاری فقط برای این هدف چندان مقرون‌به‌صرفه نیست، چراکه تقریبا سه سال طول می‌کشد تا سرمایه برگردد. به عنوان مثال، اگر 50 نفر شتر داشته باشیم تنها 30 نفر شتر در طول سال زاد و ولد دارند و بقیه که احیانا در سال گذشته زاد و ولد داشته‌اند، با توجه به سیستم آفرینشی آنها، تنها در طول سال یک بار فرصت زاد و ولد دارند، لذا دیگر امکان بارداری برای آنها وجود ندارد.

مشکلات پرورش‌دهندگان

با این حال پرورش‌دهندگان شتر استان بوشهر با مشکلات متعددی نیز روبه‌رو هستند که رفع آن می‌تواند باعث جهش در این خصوص شود.

کره‌بندی، در این باره شیوه سنتی پرورش و نبود دامپزشکی در کشور را که قادر به شناسایی بیماری‌های شتر باشد از جمله مشکلاتی عنوان کرد که پرورش‌دهندگان شتر با آن مواجه هستند.

وی با اشاره به وقوع بیماری در بین شترهایش یاد آور می‌شود: روزگاری 70 نفر شتر پرورش می‌دادم، اما اکنون این تعداد به ده تا 15 نفر شتر رسیده است. آن زمان شترها به نوعی بیماری مبتلا شدند که متاسفانه نتوانستم دامپزشکی در کشور بیابم که آنها را درمان کند. شتر‌ها به نوعی انگل خونی مبتلا شده بودند که داروی آن را باید از کشور قطر تهیه می‌کردم. بر اثر این بیماری 30 نفر از شترها از بین رفتند این حادثه باعث شد تا برای جبران ضررها مجبورشوم 20 شتر دیگر را بفروشم تا این‌که اکنون تعداد آنها به حدود 15 شتر رسیده است.

وی با بیان این‌که چرای مرتعی به طور معمول باعث تلفات در شترها می‌شود، خاطرنشان می‌کند: در شیوه سنتی که پرورش‌دهنده شتر را برای چرا به مرتع می‌برد هنگام تردد و عبور ماشین‌ها تصادفاتی رخ می‌دهد که هم خودرو‌ها و هم شترها آسیب می‌بینند یا تلف می‌شوند.

در همین حال رئیس جهاد کشاورزی دهستان انگالی به عنوان یکی از مراکز پرورش شتراستان بوشهر در گفت‌وگو با جام‌جم، نداشتن نقدینگی و تسهیلات را ازجمله دلایلی ذکر می‌کند که پرورش‌دهندگان با آن مواجهند.

این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند، نبود حمایت به بی‌میلی پرورش‌دهندگان شتر در برابر شیوه صنعتی پرورش منجر شده است. با وجود این‌که با صنعتی شدن و برخورداری شتر از تغذیه مناسب، پرورش‌دهنده هم به تولید شیر بیشتری دست می‌یابد که می‌تواند آن را کیلویی 15 هزار تومان در بازار به فروش برساند و هم گوشتی با کیفیت بهتر به دست آورد، اما آنان به سمت صنعتی شدن نمی‌روند.

وی با اشاره به نقش شیر و ادرار شتر در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌افزاید: شیر و ادرار شتر در درمان بیماری‌هایی چون دیابت، آسم، آلرژی، فشار خون، سرطان، زردی نوزادان و انواع بیماری‌های آلرژی مانند سرماخوردگی موثر است. شیر شتر در عربستان به صورت آبمیوه فرآوری می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این از پشم شتر برای بافتن عبا و سجاده استفاده می‌شود. لذا شترداری در بوشهر کاملا به‌صرفه است.

رتبه دهمی بوشهر در شترداری

از سوی دیگر، مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان این‌که آب و هوای مساعد و مراتع ساحلی و شوره‌زار استان بوشهر این استان را برای پرورش شتر مستعد کرده است به جام‌جم می‌گوید: مناطق ساحلی دیر، دشتی و بوشهر و شهرستان‌های دشتستان و تنگستان ازجمله مناطقی هستند که به پرورش شتر در استان می‌پردازند.

محمدصادق یزدان شناس از 60پرورش‌دهنده شتر بوشهر که به پرورش 3200 نفر شتر با نژاد‌های دشتی، ذبه، عربی و ترکی به صورت سنتی می‌پردازند، یاد می‌کند و می‌افزاید: 22 استان در ایران به پرورش شتر می‌پردازند که استان ما رتبه دهم را در میان دیگر استان‌ها دارد. وی با اشاره به برخی مشکلات پرورش‌دهندگان شتر در بوشهر، با بیان این که منابع طبیعی مرزی را برای شترداران مشخص نکرده است، می‌افزاید: زمانی که ممیزی منابع طبیعی مرزهایی را برای دامداران تعریف کرد، مرزی برای شتردار قرار داده نشد و بسیاری از مراتع به اسم دامداران است و زمانی که شتری وارد مراتع آنها می‌شود؛ حتی اگر علوفه آن مرتع چندان مناسب نباشد، اما همین مساله تنش‌هایی را بین پرورش‌دهندگان شتر و دامداران ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند: اگر هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد شود، می‌توان برای رشد کمی و کیفی شترداری در استان بوشهر برنامه‌ای جامع تدوین کرد و تحولی در اقتصاد و بخصوص اشتغالزایی در این استان، با کمترین سرمایه‌گذاری بخش دولتی ایجاد کرد.

پرورش شتر، زمینه‌ای مناسب برای اشتغال عشایر

عشایر شهرستان فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان امسال پرورش شتر را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند.

پرورش شتر در مناطق عشایری سیستان و بلوچستان، زمینه‌ای مناسب برای تولید و اشتغال است. رئیس اداره امور عشایری فنوج در این باره گفت: با هدف توسعه پرورش شتر و تبدیل آن از روش سنتی به صنعتی، تسهیلات کم‌بهره و بدون ضامن تا سقف 15 میلیون تومان به عشایر پرداخت می‌شود.

محمد طوقی با بیان این که توانمندسازی و تولید و اشتغال پایدار در مناطق عشایری از برنامه‌های این اداره است، افزود: با همکاری شرکت‌های تعاونی عشایری، محصولات آنان در مرکز شهر یا سایر شهرستان‌ها به فروش می‌رسد.

راضیه بوستانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها