سیاست جدید چینی‌ها با رویکرد مقاوم‌سازی اقتصاد کلید خورد

چین به دنبال خودکفایی

با توجه به بالاگرفتن تنش‌ اقتصادی میان دو قدرت اقتصادی برتر جهان یعنی چین و آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ؛ چین برای تقویت جایگاه اقتصادی خود در بازارهای بین‌المللی به دنبال اجرای برنامه‌های متعدد است و یک به یک از سیاست‌های جدید اقتصادی خود در جهت مقابله با تهدید آمریکا پرده‌برداری می‌کند.
کد خبر: ۱۰۱۶۱۰۸
چین به دنبال خودکفایی

در تازه‌ترین برنامه اقتصادی دومین قدرت اقتصادی دهکده جهانی، دولت پکن اعلام کرده است تا هشت سال آینده در صنایع اصلی به خودکفایی کامل خواهد رسید. اعلام چنین سیاستی از سوی رهبران این کشور، عامل نگرانی دیگر کشورهای جهان بخصوص شرکای تجاری چین شده است.

شی جینگ پینگ، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده، کشورش مایل است رویکردهای اقتصادی و صنعتی خود را در بازارهای بین‌المللی تغییر دهد و در همین راستا به دنبال اجرای برنامه‌هایی در زمینه نوسازی و کاهش وابستگی صنایع خود به دیگر کشورهاست. پینگ با اشاره به برخی وابستگی‌های این کشور به کشورهای مختلف جهان گفت: اغلب برنامه‌های تدوین شده در این راستا مربوط به بسیاری از رشته‌های صنعتی از تولید خودروهای برقی تا چیپ‌های کامپیوتری و هواپیماست تا چین را به خودکفایی کامل برساند.

کارشناسان اقتصادی و همچنین تحلیلگران تجارت بین‌المللی در این زمینه معتقدند، اجرایی‌شدن این برنامه‌ها می‌تواند معادلات اقتصادی جهان را در آینده نزدیک تحت تأثیر قرار داده و مختصات رقابت جهانی در این عرصه‌ها را از اساس به سمت سرزمین اژدها تغییر دهد.

سیاست‌های حمایتی برای صنایع

تحلیلگران صنعتی می‌گویند: با بررسی آنچه چین در گذشته نسبت به صنایع خود برای افزایش رقابت کالاهای تولیدی در بازارهای بین‌المللی با دیگر تولیدکنندگان انجام داده، در می‌یابیم سرزمین اژدها به دنبال کاهش قدرت رقابت تولیدکنندگان خارجی در بازارهای بین‌المللی نسبت به محصولات چینی است و آنچه باعث نگرانی بسیاری از کشورهای صنعتی شده، این است که چین با در پیش گرفتن یک سیاست حمایتی برای صنایع خود، زمینه‌ رقابت شرکت‌های خارجی با شرکت‌های چینی را از بین ببرد.

این در حالی است که در سه ماهه ابتدای سال 2017، اجرای برخی سیاست‌های اقتصادی چین برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی این کشور به این نگرانی دامن‌زده است، به صورتی که سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های صنعتی غیرچینی نگران آن هستند که چین با قائل شدن امتیازاتی برای صنایع داخلی، عملا به سوی کاهش نقش شرکت‌های خارجی در این کشور پیش برود.

تحلیلگران تاکید دارند، چین تصمیم دارد با اجرایی کردن این برنامه به قهرمان صنعتی جهان بدل شود. این برنامه نه تنها بهبود کیفیت محصولات ساخت این کشور را دنبال می‌کند، بلکه بر آن است که راه چین را بیش از پیش در حوزه فناوری پیشرفته هموار سازد.

ساخت چین، 2025

برنامه سرمایه‌گذاری 300 میلیارد دلاری چین در صنایع داخلی تحت عنوان (Made in China 2025) کلید خورده و گفته می‌شود،‌ دولت چین برای تحقق این هدف دو سیاست مکمل را اجرا خواهد کرد تا به این ترتیب بتوان سرزمین اژدها را برنده رقابت‌های اقتصادی و تجاری دهکده جهانی برای دهه آینده معرفی کرد.

در این زمینه، اعلام برخی سیاست‌های حمایتی دولت از صنایع داخلی عاملی است برای دورنمای مثبت این نگرش تازه چین به صنایع داخلی تا در آینده، شاهد کاهش قدرت رقابت اقتصادهای دیگر جهان در معادلات اقتصادی باشیم. به عنوان مثال، اولین سیاست جدید اقتصادی چین ناظر بر پرداخت وام‌های کلان با بهره ناچیز به صنایع داخلی است. این وام‌ها از سوی بانک‌ها و مؤسسات مالی تحت پوشش دولت تأمین خواهند شد.

در همین حال، دومین گام تقویت اقتصادی چین این است که شرکت‌های رقیب اقتصادی خود را در خارج از مرزهای کشور با ارائه پیشنهادهای مالی بالا به صاحبان فعلی این شرکت‌ها خریداری کند و تمام آنها را در راستای رسیدن به اهداف اقتصادی خود برای یک دهه آینده مدیریت نماید.

موج نگرانی‌های اقتصادی از سیاست‌های اقتصادی جدید چین در بازارهای مالی و صنعتی آنچنان بوده است که روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای آورده است، دولت آمریکا و دولت بسیاری از کشورهای اروپایی ناخشنودی خود را نسبت به این برنامه بیان کرده‌اند، در حالی که دولت چین رسما اعلام کرده بدون توجه به این اظهارنظرها سیاست‌های جدید اقتصادی خود را اجرایی خواهد کرد.

منابع: بلومبرگ/ رویترز/ یورو نیوز

مترجم: عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها