
شِرپ از کجا آمده است
یکی از قدیمیترین گروههای انسانی که در رشتهکوههای هیمالیا و در کشور نپال زندگی میکنند شِرپا نام دارند که در گویش محلی به معنی مردمان شرقی است. نام این قبیله، الهامبخش ساخت تعداد زیادی از خودروهای خاص از جمله رنو شرپا شده است. گروه سازنده روسی نیز برای محصول خود از همین عنوان استفاده کردهاند.
سازندگان شِرپ
کار طراحی و ساخت این خودرو را تیمی از مهندسان، ورزشکاران و شکارچیان روس انجام دادهاند. اولین بار فکر ساخت این خودروی همهجا رو در سال 1391/ 2012 شکل گرفت. این تیم با استفاده از دانش و تخصص خود، تمام ویژگیهای مورد نیاز برای ساخت یک خودروی توانمند در مسیرهای ناهموار را به کار بردهاند.
مشخصات فنی
این خودرو دارای 340 سانتیمتر طول، 252 سانتیمتر عرض و 230 سانتیمتر ارتفاع است. تایرهای انتخاب شده برای این خودرو نیز 160 سانتیمتر قطر دارد و فاصله بیرونیترین قسمت آنها در محور جلو و عقب فقط 60 سانتیمتر است. به همین دلیل، قدرت حرکتی در خور توجهی را در عبور از مسیرهای غیرقابل عبور ایجاد میکند. این خودروی دو نفره به یک موتور توربوشارژ دیزل بسیار کوچک ژاپنی به نام Kubota V1505-t مجهز است که فقط 110کیلوگرم وزن دارد و با داشتن حجم 5/1 لیتر میتواند 3/44 اسب بخار قدرت را در 118 نیوتنمتر گشتاور برای سرنشینان خود فراهم کند. همچنین این موتور کوچک موفق شده، استانداردهای تایر4 سازمان EPA آمریکا و استاندارد استیج A3 از اتحادیه اروپا را نیز به دست بیاورد. لازم به ذکر است که موتورهای سری 05 کوبوتا یکی از برترین موتورها در زمینه تولید قدرت در مقایسه با حجم موتور هستند و در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارند. این موتور در یک ساعت فعالیت و با تولید حداکثر قدرت مورد انتظار به 15 لیتر سوخت نیاز دارد. برای شرپ یک گیربکس پنج سرعته دستی با قابلیت انتقال نیرو به هر چهارچرخ طراحی شده که براحتی میتواند وزن 1300 کیلوگرمی شرپ را به حرکت دربیاورد. طراحی منحصربهفرد، این خودرو را قادر ساخته است تا به سرعت حداکثری 45 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. البته طبق اظهار گروه سازندگان، جهت و سرعت باد در بالا رفتن سرعت حرکت شرپ اثر بسیار زیادی دارد. حداقل سرعت این خودروی همهجا رو در دنده یک برابر با 5/1 کیلومتر بر ساعت است که با در نظر گرفتن قدرت بسیار زیاد موتور شرپ براحتی میتواند از مانع یک متری برف عبور کند.
تایرهای خاص
تایرهای سفارشی شرپ از نوع بدون تیوب کمفشار و مجهز به سیستم تنظیم فشار باد اتوماتیک با ابعاد غولپیکر هستند و میتوانند این خودرو را روی سطح آب نگه داشته، با استفاده از آجهای پرهای شکل روی آن تا شش کیلومتر در ساعت آن را به حرکت دربیاورند. البته از آنجا که تاکنون برای وارد نشدن آب به داخل اتاق شرپ طرح ویژهای در نظر نگرفتهاند، برای خروج آب از داخل اتاقک این خودرو و شست و شوی کف آن پیچهای تخلیه در نظر گرفته شده است.
مصرف سوخت
میزان مصرف سوخت شرپ وابسته به نوع استفاده متفاوت است، اما به طور میانگین موتور کوچک این خودرو در هر ساعت بین دو تا سه لیتر گازوئیل مصرف میکند. مخزن سوخت شرپ، ظرفیت نگهداری 58 لیتر سوخت را دارد، اما برای مقاصد خاص و سفرهای طولانی و پرفشاری که به سوخت بیشتری نیاز است، میتوان چهار مخزن سوخت اضافه را که هر کدام 50 لیتر ظرفیت دارند، به آن اضافه کرد. همچنین طراحان روسی یک گزینه از تجهیزات اضافه را برای شرپ در نظر گرفتهاند که در صورت تمایل و سفارش خریدار میتوان از تایرها نیز به عنوان مخزن اضافه سوخت بهره برد که در این صورت 50 لیتر دیگر به مجموع سوخت قابل حمل این خودرو افزوده خواهد شد.
تجهیزات رفاهی
برای این خودرو که به منظور ماموریتهای خاص طراحی و ساخته شده است، نمیتوان تجهیزات رفاهی زیادی در نظر گرفت، اما در قسمت عقب اتاق خودروی دو نفره شرپ، فضایی به اندازه دو تختخواب در نظر گرفته شده است. همچنین به دلیل پارچهای بودن روکش انتهایی اتاق این خودرو از چارچوب و اسکلتهای فلزی مقاومی استفاده شده تا ایمنی سرنشینان در حد قابل قبولی تامین شود. همچنین اتاق شرپ دارای سیستم گرمکن اتوماتیک است و رنگ بدنه با روکش ویژه و بسیار بادوام پلیمر پوشیده شده است. از سوی دیگر، برای کاهش صدا و دمای موتور در زیر اتاق، طراحان از سیستم عایقبندی صوتی و حرارتی منحصر به فردی استفاده کردهاند. سیستم هدایت و فرمانپذیری این خودرو به گونهای طراحی و ساخته شده که شرپ را قادر میکند در دایرهای به قطر 4/3متر گردش کند. سیستم انتقال نیروی چرخهای چپ و راست نیز مستقل از یکدیگر عمل کرده و این مکانیسم چرخیدن خودرو را به شکل کاملا مشابهی با تانکها یکسان کرده است. همین مساله سبب شده تا شرپ بتواند از موانع موجود در جادههای تنگ و دشوار کوهستانی بخوبی عبور کند.
خودرویی برای مشتریان خاص
هرچند شرپ نسل جدیدی از فناوری خودروهای همهجا رو یا AAVT را به نمایش میگذارد که با توجه به فناوریهای جدید و بهروز میتواند پرچمدار این کلاس خودرویی باشد، اما قیمت بسیار بالای آن مانعی بزرگ برای عمومی شدن مصرف آن است. طبق اعلام شرکت تولیدکننده، قیمت یک دستگاه خودروی شرپ چیزی حدود 65 هزار دلار (نزدیک به 247 میلیون تومان) است که با توجه به امکان نصب تجهیزات رفاهی جانبی، انتظار افزایش قیمت آن تا 70هزار دلار دور از ذهن نیست. اگر زیبا نبودن این خودرو را به گرانقیمت بودن آن اضافه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که استفاده از این خودرو میتواند فقط در اولویت شرکتهای دولتی و کاربریهای خاص متمرکز باشد تا بتواند ماموریتهای غیرممکنی را در جابهجایی یک تن بار در مسیرهای صعبالعبور انجام دهد؛ مسیرهایی که شاید بزکوهی هم در گذر از آن ناموفق باشد.
منبع: sherp.ru
محمدرضا نجفی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
جامجم» در گفت وگو با دکترسید محمد مرندی،مهمترین چالشهای پیشرو در دستیابی تهران و واشنگتن به توافق را بررسی کرد
سیدعبدالله صفیالدین، نماینده حزبالله در ایران: