معاون استانداری تهران اعلام کرد

برپایی 5 نمایشگاه بهاره از 9 اسفند در پایتخت

سردرگمی مردم در نمایشگاه‌های بهاره

درحالی نزدیک به یک هفته از افتتاح نمایشگاه‌های بهاره می‌گذرد که متقاضیان خرید از این نمایشگاه‌ها نسبت به کیفیت کالاهای ارائه شده در این مراکز نظرات مختلفی دارند و در مجموع به نظر می‌رسد اهداف چنین نمایشگاه‌هایی محقق نشده است.
کد خبر: ۱۰۰۹۷۹۰
سردرگمی مردم در نمایشگاه‌های بهاره

در این زمینه گروهی از مردم معتقدند حسن برگزاری این نمایشگاه‌ها فقط وجود تمام نیازهای خانوار در یک مرکز است و دیگران می‌گویند ارائه خدمات و کالا در این نمایشگاه‌ها در شأن خریداران نیست و مشکلات عمده‌ای در این بخش هرساله وجود داشته و دارد که مسئولان باید در این زمینه سیاستگذاری بهتری داشته باشند.

نکته قابل توجه درباره برگزاری نمایشگاه بهاره امسال این است که اعضای صنوف مرتبط با این نمایشگاه‌ها رضایتی از برگزاری آن نداشته و معتقدند در شرایط فعلی هیچ لزومی به برپایی نمایشگاه نبوده و صنوف می‌توانستند با استفاده از حراج‌های فصلی، همین شرایط را برای خریداران مهیا کنند.

از سوی دیگر گزارش میدانی خبرنگار جام‌جم از دو نمایشگاه مصلی و حکیمیه تهرانپارس حکایت از این دارد که بسیاری از واحدهای حاضر در نمایشگاه برای دستیابی به فروش نقدی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و بخش قابل توجهی از خریداران هم فقط به دلیل کمبود وقت برای تأمین نیازهایشان به این مراکز مراجعه می‌کنند، درحالی که رضایت کلی از نحوه برگزاری ندارند.

بررسی میدانی کالاهای عرضه‌شده در نمایشگاه‌های بهاره هم نشان از کیفیت نه‌چندان مطلوب این کالاها دارد، ضمن آن‌که جنس خارجی هم در برخی غرفه‌ها دیده می‌شود.

پاس کردن چک‌ها و فرار از کسادی

محمدرضا - د یکی از غرفه‌داران نمایشگاه حکیمیه تهرانپارس درباره علت حضورش در این نمایشگاه گفت: مهم‌ترین امتیاز شرکت در این نمایشگاه‌ها بحث فروش نقدی و تأمین بخشی از نیاز مالی شب عید تولیدی‌ها و پاس کردن چک‌هاست، درحالی که گرفتاری‌ها و همچنین مشکلات واگذاری غرفه‌ها برای تولیدی‌ها مشکل‌ساز است.

این تولیدکننده افزود: امکانات کم به دلیل غرفه‌بندی‌های غیرمنطقی اصلی‌ترین گرفتاری کسبه است و در بسیاری موارد خدمات عمومی نامناسب باعث بروز نارضایتی در میان خریداران و همچنین تولیدی‌ها می‌شود، درحالی که اغلب این غرفه‌داران دارای فروشگاه‌های مختلف در سطح بازار هستند.

وی معتقد است اغلب کسبه برای جبران رکود موجود بازار، در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، ولی نکته اینجاست که اصولا قدرت خرید مردم کاهش یافته و در این نمایشگاه‌ها هم با وجود تخفیف‌های ارائه‌شده، رونق قابل توجهی دیده نمی‌شود.

خوراکی‌ها، برنده میدان

رضایی یکی از فروشندگان در نمایشگاه حکیمیه نیز به خبرنگار جام‌جم درباره شرایط برگزاری این نمایشگاه گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور شاید برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی مفید نیست، اما با توجه به تاکید مسئولان دولتی، این نمایشگاه برگزار شد، ولی نکته اینجاست که قدرت خرید مردم کاهش یافته که در نمایشگاه کاملا مشهود است.

این فروشنده اظهار کرد: مردم با توجه به مشکلاتشان سعی در مدیریت منابع مالی خود دارند که این اولویت‌بندی ابتدا خوراک و پس از آن پوشاک کودکان است، بنابراین برنده واقعی این نمایشگاه‌ها فروشگاه‌های خوراکی و بخصوص پروتئینی‌ها هستند.

وی تصریح کرد: یکی از پرطرفدارترین بخش‌های نمایشگاه‌های بهاره معمولا بخش آجیل و خشکبار بوده است، اما امسال با وجود تخفیف‌ها و کیفیت بالای محصولات می‌بینیم که حضور خریداران در این غرفه زیاد نیست و خریدها بسیار محدود است.

این تولیدکننده اضافه کرد: به جای این‌که برای برپایی این نمایشگاه‌ها با کیفیت موجود هزینه شود، با استفاده از توانمندی خود اصناف جشنواره تخفیف‌های ویژه برگزار می‌شد تا مردم بتوانند متناسب با منطقه محل سکونت خود برای تهیه ملزومات مورد نیازشان برنامه‌ریزی کنند، درحالی که پنج نقطه تهران فقط برای این منظور تعیین شده که خود عاملی برای بروز ترافیک‌های سنگین است.

حمل‌ونقل، اولین گرفتاری

بهداد خراسانی که برای خرید کالا به نمایشگاه مصلی آمده بود، به جام‌جم گفت: یکی از مشکلات اصلی تمام مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه‌های بهاره، نبود فضای پارک مناسب است. برای مثال در نمایشگاه مصلی با وجود این‌که بخشی از فضا برای پارکینگ در نظر گرفته شده است، اما در ساعات پایانی نمایشگاه و پس از تعطیل شدن ادارات شاهد ترافیک سنگین و نبود فضای مناسب پارک برای مراجعه‌کنندگان هستیم.

خراسانی تاکید کرد: اگر از این مشکل ـ که برای اغلب نمایشگاه‌های بهاره تهران صادق است ـ بگذریم، بحث نحوه ارائه خدمات به خریداران است که این‌گونه نمایشگاه‌ها در شأن مردم نیست، نوع غرفه‌بندی، فضای تعیین شده برای غرفه‌داران و همچنین مشکلات نقل و انتقال پول گرفتاری‌های اصلی خریداران در این‌گونه نمایشگاه‌هاست.

وی اظهار کرد: غرفه‌بندی این نمایشگاه‌ها بخصوص در بخش پوشاک بسیار نامناسب و پراکنده است و نبود فضای مناسب برای پرو لباس‌ها معمولا باعث بروز مشکلاتی در انتخاب پوشاک مورد نظر می‌شود.

تنها حسن نمایشگاه

علیرضا مفتاق، یکی از مراجعه‌کنندگان نمایشگاه حکیمیه به خبرنگار ما گفت: تنها امتیاز این نمایشگاه‌ها قرار گرفتن اجناس مختلف در یک مرکز است که در شرایط و گرفتاری‌های فعلی خانواده‌ها امتیازی مناسب است، چون افراد می‌توانند نیازهایشان را با یک بار مراجعه تهیه کنند.

مفتاق اظهار کرد: کیفیت کالاهای امسال گرچه بهتر از سال‌های گذشته است، اما متاسفانه همچنان می‌بینیم در برخی محصولات کیفیت مناسبی برای خریداران نوروزی در نظر گرفته نشده است و باید در این زمینه نیز برنامه‌ریزی شود.

این خریدار بازار حکیمیه تاکید کرد: گرچه امسال ظاهرا قرار شده کالاهای فروخته شده، پس نیز گرفته شود، اما همان‌طور که اشاره کردم گرفتاری خانواده‌ها شاید مانعی در این زمینه باشد، چون درصورت مناسب نبودن خرید بخصوص در پوشاک فرصت تعویض یا پس دادن آن نیست.

وی تصریح کرد: بهتر است فکر دیگری به جای برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌کردند یا این‌که مکان بهتری برای خرید ایجاد شود و خریداران بتوانند در محیطی مناسب اقدام به انتخاب کالاهای مورد نظر کرده و خرید کنند. برای مثال در غرفه‌های مربوط به کفش فضای مناسبی برای انتخاب وجود ندارد، چون یا غرفه آنچنان شلوغ است که نمی‌توان انتخاب مناسبی داشته باشیم یا این‌که غرفه‌داران اعلام می‌کنند به دلیل جلوگیری از سرقت از دور باید کالا انتخاب شود.

بهتر است جای دیگر متمرکز شویم

بهجتی، یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان در نمایشگاه مصلی به جام‌جم گفت: فقط به قصد خرید آجیل آمدم، اما متوجه شدم این نمایشگاه هیچ امتیازی برای خریداران ندارد و فقط باعث سردرگمی آنها می‌شود.

بهجتی اضافه کرد: این‌که برخی می‌گویند نمایشگاه امسال بسیار خوب است واقعا نمی‌دانم چرا این حرف را می‌زنند، چون نه فضای مناسبی برای خرید درنظر گرفته شده است و نه قیمت‌ها تفاوت خاصی نسبت به بازار دارد. به همین دلیل بهتر است مسئولان توان خود را برای نوع دیگری از مدیریت بازار متمرکز کنند.

این فرهنگی بازنشسته افزود: برخی مسئولان در اخبار می‌گویند برگزاری این نمایشگاه‌ها باعث کاهش قیمت‌ها در سطح شهر می‌شود، حال سوال اینجاست که مگر کسبه سطح شهر اعلام نمی‌کنند در رکود هستند و نیازمند حمایت، آیا این حمایت از تولید و اشتغال است؟ یا این‌که باعث بروز مشکلات اقتصادی برای فروشگاه‌های سطح شهر می‌شود؟

وی با اشاره به واحدهای حاضر در نمایشگاه به خبرنگار ما گفت: در برخی غرفه‌ها بخصوص بخش کالای خواب موجودی کالا در غرفه محدود است و فروشنده اعلام می‌کند که برای تهیه جنس و رنگ متنوع به فروشگاه مرکزی مراجعه کنید. به همین دلیل بهتر است اصناف با برگزاری جشنواره‌های آخر فصل خدمات بهتری به خریداران بدهند.

نباید بحران برای اقتصاد درست کنیم

معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها یک فرصت است و نباید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بحران‌آفرین باشند.

وی با انتقاد از برخی واحدهای صنفی در این نمایشگاه عنوان کرد: بعضی از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی، در نمایشگاه‌های بهاره اجناس بی‌کیفیت را به فروش می‌رسانند و بعضی دیگر نیز برند نیستند و تنها با انگیزه فروش به این نمایشگاه‌ها می‌آیند.

وی با بیان این‌که عید نوروز یک حجم بالایی از تقاضای خرید وارد بازار می‌شود و متاسفانه این مساله هدایت‌شده نیست و تولیدکننده به خاطر این‌که نمی‌تواند کالا را بخوبی به دست مشتری برساند، کالاهای بی‌کیفیت را نیز وارد عرضه می‌کند، گفت: فروش اجناس بی‌کیفیت و نامطلوب باعث می‌شود که مشتری و مصرف‌کننده از خرید راضی نباشند و به مصرف‌کننده بدبین نسبت به بازار تبدیل می‌شوند.

عرضه کالای باکیفیت داخلی

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: اگر بخواهیم فرصت برگزاری نمایشگاه‌ ها را برای فروش اجناس بی‌کیفیت خارجی اختصاص دهیم، به اقتصاد و تولید ملی ضربه زده‌ایم.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های بهاره مزیت‌های خوبی برای مردم ازجمله صرفه‌جوبی در وقت، جلوگیری از بروز ترافیک و انجام خرید از یک مرکز مناسب دارد.

به گزارش خانه ملت، وی با بیان این‌که نمایشگاه‌های بهاره باید بر فروش کالاها و اجناس تولید داخلی تاکید ویژه‌ای داشته باشند تا فرصتی برای عرضه و فروش اجناس ایرانی فراهم شود، اظهار کرد: باید به طور جدی از فروش و عرضه کالاهای خارجی در نمایشگاه‌های ‌آخر سال جلوگیری شود.

مخالفت برخی اصناف با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره

حسن افخمی علیشاه، رئیس اتحادیه نبات، آبنبات ریز و قند ریز گفت: نمایشگاه‌های بهاره هم به حاضران و هم به غایبان آسیب می‌زند و با برگزاری این نمایشگاه‌ها موافق نیستیم.

افخمی اظهار کرد: فضای نمایشگاه برای فروش شیرینی و آبنبات و قند مناسب نیست، زیرا به دلیل قرار گرفتن غرفه‌ها در فضای آزاد باعث خراب شدن این نوع محصولات می‌شود، فضای غرفه‌ها نیز به اندازه کافی نیست. بعضی از مغازه‌دارانی که سال گذشته در نمایشگاه حضور داشته‌اند، امسال مایل به حضور نبوده‌اند.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شهربانو
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
من جهت بازدید از نمایشگاه ارم رفتم جنسها واقعا بی كیفیت و بنجل بودند به عبارتی غرفه داران تمام جنسهای ته انباریشان را جمع كرده بودند تا انبارها یشان راخالی كنند من موافق عدم بر گزاری نمایشگاه هستم و معتقد هستم تخفیف فصلی جهت مغازه داران لحاظ شود تا هر كسی با هر سلیقه ای بتواند اجناس مورد نیاز خودش را تهیه كند

نیازمندی ها