خرید محصولات خارجی اثری منفی براقتصاد، اجتماع و فرهنگ کشورها می‌گذارد، زیرا مردم به جای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، کالاهای مصرفی خود را ازمنابع خارجی تهیه می‌کنند و این روش در طولانی‌مدت منجر به از بین رفتن صنایع داخلی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۴۷۲۴
سیاست خرید محصولات داخلی در سراسر دنیا

با تسلط یافتن فرآیند جهانی شدن، مردم سراسر دنیا به خرید محصولات خارجی و عمدتا از کشورهای پیشرفته روی آورده‌اند و این رفتارکه خطری برای محصولات داخلی کشورها، بویژه کشورهای در حال پیشرفت است، موجب راه افتادن کمپین‌های خرید محلی در کشورهای مختلف شده است. خرید محصولات داخلی فواید زیادی برای کشورها دارد؛ ازجمله این که قدرت اقتصادی کشور را بالا می‌برد، از اثرات منفی بر محیط‌زیست می‌کاهد، موجب حمایت از افراد جامعه می‌شود، شغل ایجاد می‌کند، نوآوری‌ها را افزایش می‌دهد، موجب ارائه خدمات بیشتر و بهتر می‌شود و درنهایت رفاه جامعه و کشور را تامین می‌کند.

برند ساخت کانادا

کانادا در دنیا به داشتن ثبات اقتصادی معروف است. این کشور توانسته با روش‌های موثر، وضعیت اقتصادی کشور را درشرایط مناسب حفظ کند. یکی از اقدامات دولت به راه انداختن کمپین برند ساخت کاناداست. دولت دراین برنامه با تبلیغات مختلف و آگاه کردن مردم در زمینه فواید خرید محصولات داخلی توانسته مردم را به خرید کالاهای داخلی تشویق کند. البته دولت در بالا بردن کیفیت محصولات ساخت داخل تلاش بسیار کرده، به نحوی که در تحقیقی که سال 2016 در این کشور انجام شده، نشان داده است دو سوم کانادایی‌ها از برند ساخت کانادا استقبال و از محصولات کشور خود استفاده می‌کنند.

فهرست کالاهای مهم سنگاپور

در سنگاپور ازسال 1956 تاکنون، دولت درکمپین خرید محصولات داخلی شروع به تشویق مردم به خرید کالاهای داخلی کرد. این کشور در این برنامه سعی کرد، مردم را نسبت به حمایت از تولیدات داخل که در نهایت کیفیت زندگی خودشان را افزایش می‌دهد، ترغیب کند.

دولت فهرستی از کالاهای داخلی را که حمایت آنها توسط مردم ضروری به نظر می‌رسید، تهیه کرد و با تبلیغات مختلف آنها را به مردم شناساند. آنها در تلاش‌شان برای حمایت از تولیدات داخلی و تغییر افکار مردم به سراغ جوانان رفتند و با تخصیص جوایز گوناگون، آنها را به خرید محصولات داخلی تشویق کردند. درحال حاضر مردم سنگاپور برای کالاهای تولید کشور بسیار ارزش قائل هستند و می‌دانند با حمایت از آنها می‌توانند رونق و شکوفایی کشورشان را حفظ کنند.

لوگوی ساخت استرالیا

دولت استرالیا از سال‌ها قبل برای ارتقای شرایط اقتصادی کشور، مردم را به خرید کالاهای داخلی تشویق کرد و برای این کار، لوگوهایی با عنوان ساخت استرالیا طراحی و بین مردم توزیع کرد. این برنامه از سال 1986 اجرا و از مردم خواسته شد تا از محصولاتی استفاده کنند که مواد تشکیل‌دهنده آن عمدتا در داخل کشور تولید می‌شود. برنامه‌ریزها معتقد بودند، وقتی مردم فلسفه و دلیل خرید کالاهای داخلی را ندانند، اهمیتی به این کار نمی‌دهند. بنابراین آنها را باید از فواید خرید محصولات داخلی آگاه کرد. به این ترتیب، خرید کالاهای داخلی توسط مردم که به اهمیت آن پی برده بودند، باعث شد محصولات داخل کشور از نظر کمی و کیفی ارتقا یابد. جالب‌تر این که دولت، پا را فراتر گذاشته و مردم را به خرید کالاهای تولید محله و شهرهای محل زندگی‌شان تشویق کرده تا به این ترتیب بتواند اقتصاد تک‌تک شهرها و محله‌های کشور را رونق دهد و با ثبات کند.

رشد اقتصاد ژاپن

دولت ژاپن ازچند دهه گذشته تاکنون با ایجاد کارخانه‌های بسیار مجهز و تولید کالاهایی بسیار باکیفیت، نه تنها توجه مردم جهان را به کالاهای خود جلب کرده، بلکه توانسته حمایت مردم خود را نیز به دست آورد. زمانی ژاپن واردکننده کالاهای آمریکایی بود، اما در حال حاضر یکی از صادرکنندگان کالا به این کشوراست. البته کالاهای خارجی دربازار ژاپن وجود دارد، اما مردم معتقدند خرید کالاهای ژاپنی نسبت به کالاهای خارجی مطمئن‌تر است.

تعصب مردم کره جنوبی

مردم کره جنوبی در طول سال‌های توسعه اقتصادی به وسیله برنامه‌های آگاهی بخش دولت خود، بخوبی اهمیت و فواید خرید کالاهای داخلی را درک کرده‌اند و ازتولیدات داخل حمایت می‌کنند. بیشترمردم کره جنوبی ازتحصیلات بالایی برخوردارند یا نسبت به امورمختلف محیط زندگی خود آگاه هستند و همین موضوع باعث شده، نسبت به خرید محصولات داخلی تعصب نشان دهند. البته دولت هم در پاسخ به حمایت مردم، کالاهای با کیفیت و بادوامی وارد بازار می‌کند.

مسابقه لوگوی ساخت بریتانیا

سال 2010، بریتانیا نیز کمپین ساخت بریتانیا را به راه انداخت تا علاوه برتشویق مردم به خرید کالاهای ساخت بریتانیا، محصولات خود را به کشورهای دیگر جهان نیز معرفی کند. دولت بریتانیا به این منظور، مسابقه‌ای میان دانشجویان به راه انداخت تا با کمک آنها بهترین لوگوی ساخت بریتانیا را طراحی کند و همین موجب توجه مردم به محصولات داخلی شد و آنها با درک عمیق از فواید حمایت از تولیدات داخل توانستند به رونق و شکوفایی کشورشان کمک کنند.

جایزه تایوان برتر

دولت تایوان از دهه 80، زمانی که این کشور توانست استقلال اقتصادی خود را به دست آورد، شروع به قدرت بخشیدن و شکوفایی اقتصادی کرد. در این زمان دولت تایوان به منظور بهبود کیفیت کالاهای خود، به نحوی که مردم کشور را تشویق به خرید کالاهای داخلی کند، جایزه تایوان برتر را به سازندگانی تخصیص داد که کالاهایی با کیفیت برتر تولید می‌کردند. دولت تایوان درکنار ارتقای صنایع داخلی و حمایت از آنها همچنین به آگاه‌سازی مردم درحمایت از تولیدکنندگان پرداخت که به این ترتیب، مردم نیز به سمت محصولات داخلی جذب شدند و با خرید محصولات ملی از صنایع داخلی پشتیبانی کردند.

منبع: business.financialpost.com

نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
ملت ایران دیگه چكار بكنن. 50 سال ایران خودرو و سایپا خودرو تولید كردند و مردم خریدند چه اتفاقی افتاد؟
هنوز مردم پراید سوار می شن یا هنر بزرگشون این باشه یه پژو بخرن.
بقیه یخچال و تلوزیون و ... هم همین طور.
اول مدیریت صحیح و درازمدت به دور از سلیقه و رانت باید باشه تا محصولات با كیفیت در رقابتی سالم تولید بشن.
شك نكنید اگر محصولات با كیفیت تولید بشود مردم سراغ جنس خارجی نمی رن.
دولتمردان ما هم باید جواب اعتماد مردم رو بدن.
اگر ایران خودرو بنز بزنه با قیمتی معقول مثل جهانی خیالتون راحت كسی خارجی نمی خره.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها