مشاغل مختلفی برای ربات‌هایی که در آینده در اجتماع و در فاصله نزدیکی از زندگی روزانه ما قرار دارند، تصور می‌شود. به نظر می‌رسد، یکی از این مشاغل کم‌کم دارد در برخی ایالت‌های آمریکا فراگیر می‌شود و بسرعت رشد می‌کند.
کد خبر: ۱۰۰۱۴۳۱
شغل جدید ربات‌ها

فکر کنید، به شرکتی خدماتی تلفن زده‌ یا به جایی سفارش غذا داده‌اید. دقایقی بعد روی موبایل شما پیغامی می‌آید که بسته شما دم در است و وقتی در را باز می‌کنید، با رباتی که روی چهار چرخ است یا رباتی که بتازگی رونمایی شده و روی دوپا راه می‌رود و از لحاظ مکانیزم پاهایش، بسیار شبیه دایناسورهای گوشتخوار است، روبه‌رو می‌شوید! وسط بدنه این ربات، جعبه‌ای است که با کد خاصی باز شده و بسته را به شما تحویل می‌دهد.

شاید تا به حال، تاکسی‌های اینترنتی را تجربه کرده باشید. حالا با پدیده‌ای روبه‌رو هستید به نام ربات‌های پیک که براساس فناوری نقشه گوگل و اطلاعات جی‌پی‌اس، توسط کمپانی‌های مختلف در حال ساخت هستند و برخی نیز وارد بازار شده و در اختیار برخی شرکت‌ها قرار گرفته‌اند.

این ربات‌ها با داشتن حسگرهای مختلف از برخورد با موانع و انسان پرهیز می‌کنند و همچنین با استفاده از سیستم‌های ناوبری با دقت قابل قبول و سرعت مناسبی برای تحویل بسته‌ها در فواصل کوتاه کاربردی شده‌اند. در آخرین نمونه از این ربات‌ها، چرخ جایگزین دوپای رباتیک شده و این ربات قابلیت عبور از موانع بسیاری را در سطح شهر دارد که ربات‌های چرخدار با آن مشکل داشتند. البته حفظ تعادل روی دوپا بسیار سخت و حتی گرانقیمت و چالش علمی بسیار مهمی است.

به نظر می‌رسد، در دنیای ربات‌ها کمپانی‌های خصوصی به روش‌هایی ارزانقیمت و قابل اعتماد برای حفظ تعادل و همچنین ناوبری در سطح شهر و پیداکردن خودکار مسیر توسط ربات دست پیدا کرده‌اند و برنامه‌های موبایل، هوش مصنوعی و رباتیک در کنار هم در حال ایجاد تحولی جدید در زندگی بشر هستند. این موضوع از نظر من دارای اهمیت بسیار بالایی است که باید با توجه به‌بستر اینترنت و قابلیت‌هایی که تلفن‌های همراه در اختیار هر کدام از ما قرار داده‌اند، به فکر خلق مشاغل رباتیک جدید باشیم و از این کاروان که با سرعت بالا در حال خلق ظرفیت‌های کاری و تجاری جدید است، عقب نمانیم.

بازار رقابت‌های محصولات در آینده، بازار سیستم‌های رباتیک هوشمند است که نیاز دارد هم تحقیقات دانشگاهی و هم مهارت‌های کارآفرینی در کنار هم با سرعت بالا رشد کنند تا از آینده‌ای که زیاد هم دور نیست، عقب نمانیم.

آریا صبوری

پژوهشگر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها