جام جم آنلاین - آرشیو

جایگاه خانواده در جهان‌بینی اسلام 

جایگاه خانواده در جهان‌بینی اسلام 

فلسفه ازدواج و تشکیل خانواده به آرامش رسیدن زن و مرد است. فرزندانی که در سایه این آرامش متولد می‌شوند و تحت حمایت و تربیت پدر و مادرهستند، ازسلامت روان بسیار بالاتری برخوردارند ودر کانون خانواده نوع روابط سالم میان زن ومرد را می‌آموزند و می‌توانند درآینده همین رفتارها را در زندگی شخصی خود پیاده کنند.

۲۰ سال پس از زلزله مرگبار بم

۲۰ سال پس از زلزله مرگبار بم

۲۰ سال از زلزله بم می‌گذرد و در این مدت حدود ۲۰ میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده است. متاسفانه این جمعیت در مناطق نامناسبی ساکن شده‌اند و به این شکل معرضیت جمعیت در نزدیکی پهنه‌های لرزه‌زا افزایش پیدا کرده است.

پیامد‌های برونسپاری بدون نظارت

پیامد‌های برونسپاری بدون نظارت

نظارت بر برونسپاری‌های انجام شده از سوی دستگاه‌ها به درستی انجام نمی‌شود، این واقعیت را حوادثی که هر ازگاهی رسانه‌ای می‌شود و جریحه دار شدن افکار عمومی را در پی‌دارد، ثابت می‌کند. برای نمونه ماجرای برخورد نامناسب با مددجویان بهزیستی و یا آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد از اتفاقاتی است که اخیرا شاهد آن بوده‌ایم. البته برونسپاری به سازمان بهزیستی محدود نمی‌شود سازمان‌ها و وزارتخانه‌های زیادی چنین رویکردی را دنبال می‌کنند.

سالمندان را در شب یلدا فراموش نکنیم

سالمندان را در شب یلدا فراموش نکنیم

شب یلدا فرصت مناسبی است برای دیدار با سالمندان. در چنین مناسبت‌هایی اعضای خانواده می‌توانند سالمندان را از تنهایی در بیاورند و به آن‌ها اعتماد به نفس بدهند که هنوز می‌توانند در دورهمی‌های خانوادگی نقش خود را ایفا کنند.

مجتمع‌هایی که ترافیک می‌زایند

مجتمع‌هایی که ترافیک می‌زایند

این روز‌ها برخی مجتمع‌های تجاری در مناطقی ساخته می‌شود که معابر آن چند دهه قبل احداث شده است. به همین دلیل افزایش تردد شهروندان در این مناطق سبب ایجاد گره‌های ترافیکی می‌شود. البته نباید فراموش کرد که مشکلات ترافیکی به این مناطق محدود نمی‌شود، زیرا معابر هر شهر مانند رگ‌های بدن انسان است و اگر یکی از آن‌ها مسدود شود، مناطق دیگر نیز دچار آسیب خواهد شد.

معلولیت ناتوانی نیست

معلولیت ناتوانی نیست

بی تردید تصورش هم سخت است؛ این‌که خودت یا یکی از عزیزانت دچار معلولیت شود! اما این هم یکی از واقعیت‌های تلخ زندگی است. فاصله سلامتی با معلولیت گاهی فقط به اندازه کسری از ثانیه است و یک حادثه می‌تواند ما را به یکی از انواع معلولیت دچار کند. این اتفاقی است که بسیاری از معلولانی که بر اثر وقوع یک حادثه معلول شده‌اند آن را تجربه کرده‌اند.

آگاه سازی کلید کنترل ایدز

آگاه سازی کلید کنترل ایدز

باید جامعه را از این خطر ‌ که علت اصلی انتقال ویروس اچ آی وی در جهان و کشورما از طریق روابط جنسی محافظت نشده است و در این خصوص نیاز است که مسئولان و رسانه‌ها به اطلاع رسانی بپردازند. زیرا بی‌توجهی به مسائل آموزشی و آگاه سازی سبب شده سن افراد مبتلا به این ویروس نیز کاهش پیدا کند و این روز‌ها شاهد باشیم افراد حدود ۲۰ ساله نیز به ‌ اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شوند.

هوای تهران به باد رفته

هوای تهران به باد رفته

‌این روز‌ها نباید به بهبود کیفیت هوای کلانشهر‌های کشور امیدوار بود، زیرا مدیران اراده‌ای برای کاهش آلودگی‌هوا ندارند و آن‌ها سال‌هاست که مدیریت آلودگی هوای تهران را به باد و باران سپرده‌اند.

۱۶ سال به دنبال تعرفه گذاری خدمات پرستاری

۱۶ سال به دنبال تعرفه گذاری خدمات پرستاری

جامعه پرستاری سال‌هاست از بی‌عدالتی رنج می‌برد و برخلاف تاکید سران قوا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از گذشت حدود ۱۶ سال هنوز بدرستی اجرا نشده است.

واقعیت‌های مجازی

واقعیت‌های مجازی

بگذارید با یک سؤال شروع کنم؛ شما چقدر اهل حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستید و در طول روز یا هفته چند بار سراغ این شبکه‌ها می‌روید و اصلا خودتان چقدر اهل پست گذاشتن و فعالیت در چنین فضایی هستید؟

نوجوان امروزی دوست دارد دیده و شنیده شود؛ ‌همین!

نوجوان امروزی دوست دارد دیده و شنیده شود؛ ‌همین!

فارغ از این‌که نام‌شان را چه بگذاریم، ‌نوجوانان امروزی زیست متفاوتی را تجربه کرده‌اند. آنها از زمانی که چشم بازکرده و خود را شناخته‌اند پای‌شان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باز شده و خود ما کسانی هستیم که پای آنها را به چنین فضاهایی باز کرده‌ایم. حالا ما با نسلی مواجه‌ایم که در خیلی از موارد از نسل قبلی و پدر و مادرهای‌شان بیشتر می‌دانند!

‌ وزارتخانه‌ای با کمبود ۳۰۰ هزار نیرو

‌ وزارتخانه‌ای با کمبود ۳۰۰ هزار نیرو

مدارس علاوه بر معلم، مدیر و معاون به سایر نیرو‌ها مانند مربی پرورشی، مربی ورزش، متصدی آزمایشگاه، متصدی کارگاه، مراقب بهداشت، مشاور، خدمتگزار و سرایدار  نیز نیاز دارد.‌‌ این درحالی است که برآورد می‌شود که آموزش و پرورش با کمبود حدود ۳۰۰ هزار نیرو مواجه است.

راهکاری برای حل معضل اشتغال

راهکاری برای حل معضل اشتغال

خاطرات کودکی خیلی از ما شاید با صدای چرخ خیاطی دستی مادر و مادربزرگ یا تصویر بافتنی بافتن آنها گره خورده باشد. خیاطی‌ها و بافتنی‌هایی که خیلی وقت‌ها فراتر از تامین نیاز اعضای خانواده بود و لباس و وسایل مورد نیاز دوستان آشنایان و اهالی محل را هم تامین و از این راه برای خودشان درآمد کسب می‌کردند.

خطر ایجاد حاشیه برای حاشیه‌نشینی

خطر ایجاد حاشیه برای حاشیه‌نشینی

در سال ۹۳ سندی در هیات دولت تصویب شد به نام سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری. براساس این سند قرار شد در هر شهرستان ستاد بازآفرینی هر شهر تشکیل شود که ریاست آن با فرماندار و دبیری آن با شهرداری‌ها است. به همین دلیل ایجاد ساختار جدید برای ساماندهی و مدیریت حاشیه‌نشینی در کشور سبب به تاخیر افتادن مداخلات، افزایش موازی‌کاری و تضعیف هماهنگی‌های بین بخشی خواهد شد.

۳ سناریوی احتمالی برای زلزله هرات

۳ سناریوی احتمالی برای زلزله هرات

می‌توان سه سناریو برای زلزله‌های اخیر افغانستان در نظر گرفت. سناریوی نخست این که به شکل فراوان شاهد وقوع زلزله‌هایی با بزرگای متوسط در منطقه خواهیم بود. بر اساس سناریوی دوم نیز این احتمال وجود دارد که مجددا شاهد وقوع زمین لرز‌ه‌هایی با بزرگای بیش از شش در منطقه باشیم. سناریوی سوم نیز این است که همه این اتفاقات مقدمه زمین لرزه‌ای بزرگتر باشد.

مشکلات نابینایان دیده نمی‌شود

مشکلات نابینایان دیده نمی‌شود

نابینایان در کشورمان با مشکلات زیادی رو به رو هستند. یکی از جدی‌ترین این مشکلات بحث اشتغال است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از نابینایان کشور بیکار هستند. آنچه به این مشکل دامن می‌زند، بی‌توجهی به مسائلی مانند ارائه آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به این افراد است.

ابطال در لحظه گواهی معاینه‌فنی خودروهای آلاینده

ابطال در لحظه گواهی معاینه‌فنی خودروهای آلاینده

چنانچه ماموران پلیس راهور با خودروهای آلاینده و یا دارای نقص فنی مواجه شوند‌. مشخصات خودرو را وارد سامانه سیمفا می‌کنند و گواهی معاینه فنی خودرو در لحظه باطل خواهد شد.

توسعه حمل و نقل عمومی در گرو اقدامات فرابخشی

توسعه حمل و نقل عمومی در گرو اقدامات فرابخشی

توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی این ناوگان در گرو اقدامات فرابخشی است، زیرا وزارتخانه‌هایی مانند صمت، راه و شهرسازی و وزارت کشور در این حوزه نقش دارند. آنچه در این بین به آن کمتر پرداخته شده این نکته است که این وزارتخانه‌های مسئول آن طور که باید با یکدیگر تعامل و ارتباط ندارند.

رفع کمبود معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان

رفع کمبود معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان

برای رفع مشکل کمبود معلم در آموزش و پرورش باید مساله را به شکل ریشه‌ای برطرف کرد. در واقع باید ردیف‌های استخدامی را افزایش داد و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را نیز بالا برد.

لزوم احیای جایگاه معلمان

لزوم احیای جایگاه معلمان

برای ارتقای منزلت و جایگاه معلمان نیاز است که این مهم از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و علمی مورد توجه قرار گیرد، زیرا این ابعاد مکمل یکدیگر هستند و نمی‌توان گفت که شرایط اقتصادی روی مسائل علمی و اجتماعی معلمان اثر گذار نیست.

1 صفحه

نیازمندی ها