جام جم آنلاین - آرشیو

رمضان؛ جشنی به وسعت دنیا

رمضان؛ جشنی به وسعت دنیا

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، دارای دکترای شیعه‌شناسی و مطالعات اسلامی، در کنار تدریس در حوزه و دانشگاه به تالیف کتب و مقالات بسیاری پرداخته که برخی از آنها رتبه‌های اول کشوری را برای او داشته‌اند. وی صاحب تالیفاتی چون «مصلحت در فقه، مبانی، رهیافت‌ها و راهکارها»، «مسجد مجازی؛ رهیافت‌ها و راهکارها»، «بگذار زندگی کنم! بررسی سبک زندگی اسلامی» و... است.

ستاره‌های دوبلاژ راوی افسانه‌های یزد

ستاره‌های دوبلاژ راوی افسانه‌های یزد

«ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان بامحوریت شهر یزد،مدتی است که روی پرده سینماها رفته است. دهقان دراین اثر تاریخچه شهر یزد را با نگاهی به افسانه‌ها واسطوره‌ها با روایت عناصر چهارگانه(آب، باد، خاک و آتش) تصویرمی‌کند.این مستندساز در ایساتیس تنها به بیان آنچه رخ می‌دهد در قالب فیلم مستند اکتفا نکرده، بلکه آنچه که می‌خواهد تصویر کند را با فرمی شاعرانه با کلام گوینده‌های متن ــ نصرا...مدقالچی(باد)، ابوالحسن تهامی‌نژاد(آتش)،زهره شکوفنده(خاک) و مریم شیرزاد(آب) ــ درهم آمیخته و مستندی قابل‌تأمل و دیدنی خلق کرده‌است.

‌توچال‌، برداشتی از واقعیت است

‌توچال‌، برداشتی از واقعیت است

فیلم«توچال» به کارگردانی محمد آهنگرانی داستان ارتباط عاطفی یک مربی اسکی بازنیجوان را روایت می‌کند. این فیلم بافاصله‌ای شش ساله از زمان تولید، از۲۷دی روی پرده سینما رفته و ازلحاظ فروش ومخاطب در نقطه خوبی قرار نگرفته که شاید یکی از دلایل اصلی آن قرارگرفتن در بازه زمانی اکران فیلم‌های جشنواره فجر ودیگری فاصله بین اکران وتولید است.

اشتباه را جبران کنید

اشتباه را جبران کنید

حجت قاسم‌زاده اصل، فیلمنامه‌نویس و کارگردان تلویزیون و سینما که با آثاری چون روز ششم، یادآوری، تنهایی، قصه‌ها و واقعیت شناخته می‌شود. ضمن این‌که پیشتر و درسال‌های قبل مسئولیت‌های مهم صنفی به‌عنوان رئیس و نایب‌رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران را هم برعهده داشت. بنابراین باتوجه به اشراف و آگاهی‌اش در حوزه فیلمنامه‌نویسی و فضای صنفی این رشته، بهترین گزینه برای  بررسی عدم اهدای سیمرغ در جشنواره فجر بود.

«ما می‌توانیم»دستاورد انقلاب است

«ما می‌توانیم»دستاورد انقلاب است

۱۱فوریه ۱۹۷۹ سرآغاز عصر جدیدی در تاریخ بشریت شد، دستاورد انقلاب یعنی همین که اخیرا یکی از فلاسفه آمریکایی به آن اقرار کرد. انقلاب آمده کرامت ما را بدرخشاند و استقلال‌مان را تضمین بکند؛ فعالیت‌های اقتصادی و آمار کمی را به‌عنوان دستاورد انقلاب طرح‌کردن به قول استاد جواد منصوری: «یک انحراف بزرگ و ستم عظیم به انقلاب است در حالی که ما جهان و معادلاتش را به‌هم ‌زدیم. الان دیگر ایسم‌های سیاسی رنگی ندارد. مگر تاثیر انقلاب به‌جز این است. اگر از دستاورد‌های انقلاب همین نباشد که مثلا در ژاپن سمیناری با محوریت: ایران چگونه آینده دنیا را می‌سازد. برگزار می‌شود پس چیست.»

مردم، قهرمان پالایشگاه

مردم، قهرمان پالایشگاه

مهرداد خوشبخت را به‌واسطه کارگردانی فیلم خوش‌ساخت «آبادان یازده۶۰» که برنده جایزه ویژه حاج‌قاسم سلیمانی از جشنواره فیلم فجر شد، می‌شناسیم. این کارگردان پیش از این، فیلم‌های دیگری نظیر «عقاب صحرا»، «جای او دیگر خالی نیست» و «صدای پای من» راساخته‌است. او اخیرا فیلم «پالایشگاه» را درهمین حال‌وهوا به تهیه‌کنندگی سعید سعدی ساخته‌است.

«آقای ایرانشهر» ناگفته‌های بسیار دارد

«آقای ایرانشهر» ناگفته‌های بسیار دارد

«آقای ایرانشهر» عنوان کتابی است به قلم رحیم مخدومی که اخیرا از سوی انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده است. این کتاب برشی از دوران ۸ ماهه حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۶ در شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان است که در قالب تبعید توسط رژیم پهلوی صورت گرفت. نویسنده در مقدمه کتاب این دوران ۸ماهه را نمونه‌ای از یک مدیریتِ کم‌خرج و مثمر ثمر جهادی معرفی کرده است.

هنرهای سنتی ایران در خطر یغما

هنرهای سنتی ایران در خطر یغما

جلیل جوکار، عضو گروه هنر اسلامی دانشگاه هنر اصفهان و دارای نشان درجه یک هنری در هنر نگارگری؛ دو نشان درجه یک هنری و عضو شماری کمیته‌های علمی وتخصصی مانند مدیرهنری دانشنامه‌های جهان اسلام و ایران امروز، داور و دبیر بسیاری جشنواره‌های هنری کشوری و بین‌المللی با کتاب‌ها و مقاله‌های تخصصی مانند نمادگرایی (سمبولیسم) در نگارگری اسلامی، لاجورد از گذشته تا‌کنون و... گوشه‌ای از فعالیت‌های این نگارگر است.

روایت پسر از مجاهدت‌های پدر

روایت پسر از مجاهدت‌های پدر

سال‌های همراهی با حاج‌قاسم، آن هم بدون این‌که از خود نام و نشانی به جای بگذارد باعث شده بود حسین پورجعفری به عنوان مخزن اسرار حاج‌قاسم شناخته شود. انسان کم‌صحبتی  که بدون حاشیه در کنار فرمانده در اکثر سفرها و جلسات جبهه مقاومت حضور داشت. محمدعلی پورجعفری، پسر دوم شهید پورجعفری است  که از پدرش برای‌مان  می‌گوید.

ساخت حریم تئاتر شهر، احترام به حقوق مردم است

ساخت حریم تئاتر شهر، احترام به حقوق مردم است

اگر پای صحبت قدیمی‌های تهران بنشینی و از کافه شهرداری بپرسی، بی‌شک خیلی‌ها آن را به یاد دارند. باغی بسیار وسیع با استخری بزرگ دروسط آن که درسال۱۳۱۱ به دستور دولت وقت درخیابان انقلاب نبش چهارراه ولیعصر احداث و به‌واسطه هوای آزاد و مصفا، موسیقی زنده، سیرک و بندبازی و... پاتوق قشر وسیعی از مردم بود.

پیشرانی عدالت در قلمرو زن ایرانی

پیشرانی عدالت در قلمرو زن ایرانی

از نشانه‌های حیات طیبه و زندگی فعال انقلاب اسلامی، جدیت گام‌های پیش‌رونده رهبری و دعوت پیشرانی است و در کانون این کنش‌ها اشکال گوناگون اجرای عدالت است.

غصه ۲پسر بیمار روی قلب پدر و مادر شهید

غصه ۲پسر بیمار روی قلب پدر و مادر شهید

امروزسالروز وفات حضرت‌ام‌البنین(س)‌ وروز تکریم مادران‌وهمسران شهداست. این مناسبت بهانه‌خوبی بودتا پای صحبت‌های مادر شهید مدافع حرم، مهدی خوش‌آمدی بنشینیم اما دیدن خانه ۴۰متری خانواده خوش‌آمدی دریکی ازکوچه‌های محله قراکرد و حوالی حسینیه‌شیخ اکبر پیشوای‌ورامین به‌جای این‌که خوشحال‌مان کند، دل‌مان را آزرد.

ناگفته‌های حسین پسر غلامحسین

ناگفته‌های حسین پسر غلامحسین

۱۲۳۷۵ روز، عددِ چیست؟ می‌دانید ۳۳سال و ۱۰ماه و ۱۷روز نشانگر چه چیزی است؟ این محاسبه مدت زمان طولانی یک انتظار است که از ۲۷بهمن۱۳۶۴ و اوایل عملیات والفجر۸ آغاز شد و تا ۱۳دی ۱۳۹۸ به طول انجامید. داریم از بی‌قراری سردار شهید حاج قاسم‌سلیمانی حرف می‌زنیم که از همان لحظه شهادتِ یار دیرینش محمدحسین یوسف الهی، عزم رفتن کرد.

نسل ما منافقین را نمی‌شناخت

نسل ما منافقین را نمی‌شناخت

فیلم «سرهنگ ثریا» لیلی عاج از زاویه‌ای متفاوت به جنایات سازمان مجاهدین خلق (منافقان) در پادگان اشرف می‌پردازد. این فیلم داستان مادری است که فرزندش را گروه منافقان به پادگان اشرف برده‌ و او حدود چهارسال تلاش می‌کند تا فرزندش از دست این گروه تروریستی آزاد کند.

گریز از فضای روشنفکری تئاتر

گریز از فضای روشنفکری تئاتر

مینی‌ بوس، نوشته آراز بارسقیان با کارگردانی غلامحسین (فرشید) دولت‌آبادی این روز‌ها در تالار مشایخی ساعت۲۰ اجرا می‌شود. این نمایش راوی دعوایی از سال۶۴ است که با خرید یک مینی‌بوس بین پدر و دایی شروع می‌شود و سال‌ها ادامه دارد.

بازخوانی خطر زنان داعش

بازخوانی خطر زنان داعش

با این‌که دیگر از خلافت خودخوانده ابوبکر البغدادی چیزی نمانده و تنها هسته‌های خاموش این گروه خشن به شکل پارتیزانی در گوشه و کنار سوریه، افغانستان، عراق و... عملیات تروریستی انجام می‌دهند اماباید بپذیریم که هنوز ایده‌های‌شان درذهن طرفداران‌شان همچون آتش زیر خاکسترجاری ومنتظر فرصتی برای شعله‌ور شدن است.

شب‌چله ترویج بهتر زیستن ایرانی

شب‌چله ترویج بهتر زیستن ایرانی

«شب یلدا» عنوانی معاصر از جشن شب‌چله است. ایرانی‌ها جشن کهن و ملی آن هم با نام بیگانه! (یلدا واژه سُریانی) یعنی برخلاف برداشت‌های نادرست که در اشعار استادان سخن فارسی گشته‌اند و هرجا نام یلدا آمده، برداشته و آن را به پای تایید جشن شبانه کنونی گذاشته‌اند، باید بنویسیم در هیچ شعر و سروده‌ای یلدا نام جشن نیست بلکه نام شب و درازنای تاریکی است که نماد آزگاری سیاهی و ظلم و ستم دانسته شده؛ چرا این تغییر رخ داده؟

مرگ تدریجی میرآب‌ها

مرگ تدریجی میرآب‌ها

تمرکز ویژه هفدهمین جشنواره سینماحقیقت به عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی سینمای مستند ایران بر دو بحران اساسی امروز کشور یعنی آب و مساله جمعیت، محمل و بستری مناسب برای پیوند ذوق و خلاقیت فیلمسازان و هشدار هنرمندانه آنها درباره این چالش‌هاست.

اساتید موسیقی ایران شاگردپرور نیستند

اساتید موسیقی ایران شاگردپرور نیستند

بتهوون با بهره‌گیری و استنباط از سخن ارسطو گفته‌بود: «آنجا که سخن از گفتن باز می‌ماند، موسیقی آغاز می‌شود.» ولی ما به قصد ساعتی گفت‌وگو با اردوان کامکار، آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور، چاره‌ای نداشتیم که موسیقی را متوقف کنیم و سخن گفتن را پی بگیریم اما مگر موسیقی دست‌بردار بود ومی‌شد درمصاحبت با یکی ازبزرگان موسیقی ایران، خبری از ساز نباشد. برای همین تقریبا در همه زمان گفت‌وگو که در آموزشگاه (موسیقی) اردوان کامکار برگزار شد، صدای سنتور هنرجویان و معلمان از اتاق‌های مجاور به گوش می‌رسید و به شکل دلپذیر و آرامش‌بخشی حرف‌های ما را همراهی می‌کرد.

پرتره‌هایی از اندیشمندان انقلابی

پرتره‌هایی از اندیشمندان انقلابی

مستند سینمایی «مشت در نمای درشت» که محصولی از مرکز هنری رسانه‌ای سلوک است، دومین مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدصالح حجت‌الاسلامی است. این مستند در بخش نمایش ویژه هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» اکران شد و به فراز و فرودهای زندگی هنری و حرفه‌ای شاعر برجسته و انقلابی کشورمان سید‌حسن حسینی می‌پردازد.

1 صفحه

نیازمندی ها