دو روی سکه برف و باران

از سیل سیستان تا شادی کشاورزان

در حالی که بارش شدید باران و وقوع سیلاب از اواسط هفته گذشته، سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار داده و خسارات زیادی در این استان به بار آورد، دامنه این بارش‌ها در اواخر هفته به سایر نقاط کشور هم کشیده شد. به طوری که از روز گذشته بسیاری از استان‌های کشور بویژه در جنوب و غرب کشور شاهد بارش شدید برف و باران و چهره‌ای زمستانی بودند؛ شرایطی که گرچه خوشحالی کشاورزان و باغداران را همراه داشت، اما به انسداد بسیاری از راه‌های مواصلاتی و روستایی، لغو برخی پروازها و... نیز منجر شد.
کد خبر: ۹۹۵۲۱۴
از سیل سیستان تا شادی کشاورزان

به گزارش جام‌جم، پس از آن‌که در دی‌ماه شاهد خساست آسمان در بیشتر نقاط کشور و کاهش شدید بارش‌ها بودیم، بهمن ماه با دست و دلبازی آسمان همراه شد و از روزهای دوم و سوم، ابرهای آبستن و بی‌قرار آسمان سیستان و بلوچستان را برای باریدن و کاستن از بار خود برگزیدند. بارش‌ها در این استان که از چند روز قبل‌تر پیش‌بینی شده بود، به حدی بود که به پرآب شدن رودخانه خشک و تفتیده سرباز، سرریزشدن سدهای خشک سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب در راه‌های مواصلاتی شهری و روستایی و بسیاری از مناطق مسکونی و غیرمسکونی این خطه اساطیری منجر شد. بارش بی‌وقفه و چندروزه باران در استانی که سال‌هاست از بی‌آبی و خشکسالی در رنج است، گرچه خوشحالی مردم، مسئولان و کشاورزان و روستاییان را همراه داشت، اما از آنجا که طبق معمول برای این چنین شرایط سیلابی در کشورمان تاکنون هیچ پیش‌بینی و چاره‌اندیشی نشده، تبدیل به سیلابی ویرانگر نیز شد که جان چند نفر از هموطنان را گرفت و چند منزل مسکونی را به ویرانی کشید.

خسارت‌ها در سیستان و بلوچستان

در همین زمینه رضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: حدود 170 واحد مسکونی بیش از 60 درصد تخریب شد و به 700 واحد مسکونی هم خساراتی وارد آمد که در مجموع 1186 خانواده با جمعیت 5545 در مناطق سیل‌زده اسکان اضطراری داده شدند و 9 مادر نیز که در میان سیل گرفتار بودند، توسط امدادگران به بیمارستان منتقل شدند.

اربابی با بیان این‌که تیم‌های ارزیاب در سطح استان سیستان و بلوچستان در حال برآورد میزان خسارات هستند که تا روز دوشنبه نهایی می‌شود، افزود: بیشترین میزان خسارت وارد شده به منازل مسکونی در جنوب استان است که عملیات امدادرسانی همچنان ادامه دارد و بیشتر راه‌های مسدود شده نیز بازگشایی شده است.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ، برای افرادی که منازل مسکونی آنها آسیب جدی دیده، وام 20 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان نیز در این باره گفت: در جریان بارندگی‌های اخیر در سطح استان شش روستا که در مسیر سیلاب قرار داشتند، به طور کامل تخلیه و ساکنان آنها که بیش از صد خانوار بودند در محلی امن سکونت داده شدند.

رسول راشکی افزود: تاکنون 1109 چادر امدادی، 11 هزار و 560 قوطی کنسرو، 3387 تخته پتو و مقدار لازم مواد غذایی و اقلام ضروری دیگر در میان آسیب‌دیدگان این حادثه توزیع شده است.

17میلیارد تومان خسارت

هوشنگ بامری، فرماندار شهرستان دلگان در جنوب غربی سیستان و بلوچستان هم گفت: بجز بخش کشاورزی تاکنون 17 میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و زیرساخت‌های این شهرستان وارد شده که از این میزان خسارت 15میلیارد آن متعلق به حوزه راه‌ها و محورهای مواصلاتی و دو میلیارد آن مربوط به بخش زیرساخت‌های آب و برق حوزه شهرستان دلگان است.

به گفته وی، هنوز خسارات وارد شده به بخش کشاورزی و منازل مسکونی شهروندان دقیقا محاسبه نشده و تیم‌های ارزیابی در حال محاسبه میزان خسارت دقیق به این حوزه‌ها هستند.

بارش شدید باران در استان هرمزگان هم خساراتی به بار آورد که در همین زمینه یوسف حسینی، بخشدار بخش گوهران این استان گفت: خطوط تلفن همراه و ثابت در بشاگرد قطع شده و از میزان خسارات وارده ناشی از سیل اطلاع چندانی در دست نیست.

قابل ذکر است که طی چند روز اخیر موجی از انتقاد در فضای مجازی نسبت به پوشش خبری کم و نامناسب سیل سیستان و بلوچستان و خسارات آن به راه افتاده و مردم خواستار توجه بیشتر به این استان شده‌اند.

بارش برف و باران

گذشته از بارش شدید باران در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، بسیاری از نقاط کشور از روز گذشته شاهد بارش شدید برف و باران بود. بارش برف بیشتر استان‌های غربی، شمالی و مرکزی کشور همچون اردبیل، کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان، آذربایجان، همدان، زنجان، گیلان، گلستان اصفهان، البرز، خراسان شمالی و بخش‌های شرقی تهران را تحت تاثیر قرار داد. بارش باران هم در استان‌های شمالی، تهران، فارس، خوزستان، کرمان، بوشهر، مازندران، اراک، قم، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد با شدت بیشتری همراه بود، گرچه در سایر استان‌های برفی هم گزارش شد.

در مجموع شدت بارش برف و باران در بسیاری از مناطق کشور، پیامدهای خوشایند و ناخوشایندی را به همراه داشت؛ خوشایند آنجا که سرزمین خشکیده و تفتیده‌مان را طراوتی دوباره بخشید و به شادی کشاورزان و روستاییان منجر شد و ناخوشایند آنجا که موجب گرفتاری بسیاری از مسافران در جاده‌های مواصلاتی کشور، ریزش بهمن در برخی گردنه‌ها و مسدود شدن آنها همچون جاده چالوس، قطع برق در برخی مناطق مثل اسدآباد همدان و برخی شهرهای استان کرمانشاه و تخریب و آسیب‌دیدگی برخی واحدهای مسکونی و آثار تاریخی همچون فرو ریختن بخشی از سقف بازار تاریخی و سرپوشیده جهرم در استان فارس شد. لغو پروازهای تهران به ایلام و ایلام به تهران طی روز گذشته به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی نیز از دیگر پیامدهای بارش‌های روز گذشته بود.

در همین حال سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز کنترل و ترافیک راهور ناجا از مه‌گرفتگی، بارش برف و باران در بیشتر محورهای کشور خبر داد.به گفته وی، در چنین شرایطی تردد در بسیاری از محورهای کشور بویژه محورهای غربی و شمالی غربی فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است و با توجه به ادامه بارش‌ها تا یکی دو روز آینده، توصیه می‌شود رانندگان هنگام تردد از مناطق کوهستانی زنجیره چرخ و تجهیزات ایمنی را با خود به همراه داشته باشند. ابل ذکر است این شرایط جوی با کاهش شدید دما در برخی استان‌های کشور نیز همراه است.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها