مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و داروی کشور گفت: سازمان غذ و دارو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح ملی پایش آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی را آغاز کرده و در این طرح برای حداقل 12 نوع محصولات غذایی حداقل 80 نوع آنالیز مشخص شده است.
کد خبر: ۹۹۴۸۲۴
دانشگاه علوم پزشکی اهواز قطب آنالیز مواد غذایی

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از خوزستان، دکتر بهرام دارایی اظهار کرد: دیگر زمان آن فرا رسیده است که به منظور ارتقاء روش‌های مورد استفاده در آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو، در زمینه ارتباطات‌های بین‌المللی نیز که فوق‌العاده حائز اهمیت است کارهایی انجام شود. برنامه‌هایی برای معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم در رده ملی و هم در رده بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ایران از نظر امکانات آزمایشگاهی در بخش غذا و دارو از سایر کشورهای دنیا عقب‌تر نیست؛ البته شاید امکانات روز دنیا عجیب‌تر از امکانات کشور ما باشد اما ایران از امکانات لازم که کفاف کنترل و آنالیز را در این بخش بدهد، برخوردار است.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و داروی کشور تصریح کرد: استان خوزستان در طرح ملی پایش آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی سازمان غذا و دارو به صورت بسیار جدی مدنظر قرار گرفته است و مقرر شده سازمان غذا و داروی کشور تجهیز آزمایشگاه‌های معاونت غذا و داروی این استان با دستگاه‌ها پیشرفته‌تر را انجام دهد و شاخصه‌هایی نیز جهت ارائه خدمات از سوی خوزستان به کشور تعیین شود که این اقدامات عملا در جهت تمرکزدایی صورت می‌گیرد.

دارایی ادامه داد: به علت وجود طیف گسترده‌ای از مواد غذایی و داروها، گسترش آلاینده‌ها و تغییر مداوم و سریع استانداردها و محول شدن آنالیز یا آزمایش تجهیزات پزشکی به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و داروی کشور، این انتظار که این آزمایشگاه قادر به ارائه تمام خدمات مورد نیاز باشد، عملا امکان‌ناپذیر است. البته با توجه به ارتباطاتی که با آزمایشگاه مرجع اتحادیه اروپا برقرار کرده‌ایم، دریافته‌ایم که اتحادیه اروپا نیز دارای چنین چالش‌هایی است.

وی افزود: پس این‌گونه نیست که تمام آزمایشگاه‌های مرجع اتحادیه اروپا به نحوی یکسان و به خوبی حرکت ‌کنند؛ ممکن است که تنها یک یا دو کشور به خوبی کار کنند و بقیه کشورهای این اتحادیه مشکلاتی داشته باشند. با این وجود آزمایشگاه مرجع اتحادیه اروپا از 27 یا 28 کشور تشکیل شده است و ما در کشور خود باید بتوانیم از همین چند قطب آزمایشگاهی که داریم و یکی از این قطب‌ها نیز خوزستان است استفاده کنیم و قطب‌های دارای مزیت را در همان مزیت نسبی پیش ببریم.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و داروی کشور عنوان کرد: بحث‌های بیولوژی و میکروبیولوژی کار روزمره ما است. با این وجود هنوز به بحث امنیت غذا و سلامت غذایی تاکنون پرداخته نشده و اقدامی نیز در این زمینه انجام نشده است. اکنون که بحث سلامت غذا به صورت رسمی به سازمان غذا و دارو واگذار شده است و دیگر مشکل تفکیک وظایف این سازمان از سایر سازمان‌های دیگر وجود ندارد، باید این وظایف از جمله تامین سلامت غذایی را به صورت درست انجام دهیم.

دارایی گفت: سازمان غذ و دارو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح ملی پایش آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی را آغاز کرده است؛ در این طرح برای حداقل 12 نوع محصولات غذایی حداقل 80 نوع آنالیز مشخص شده و همچنین تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری و دوره‌های تخصصی موردنیاز جهت ارائه و میزان نیروی انسانی مورد نیاز جهت اجرای طرح مذکور تعیین شده و 10 دانشگاه کشور به عنوان 10 قطب این طرح در نظر گرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون نزدیک 60 میلیارد تومان از بودجه این طرح جذب و سفارش برخی از تجهیزات آن نیز داده شده است. احتمالا میزان جذب از بودجه این طرح تا سال آینده به حدود 100 میلیارد تومان می رسد. خوزستان نیز یکی از قطب‌هایی است که قرار است چنین امکاناتی را جذب کند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و داروی کشور بیان کرد: نزدیک به 300 تا 320 آزمایشگاه همکار داریم که چندان از وضعیت این آزمایشگاه‌ها آگاهی و اطلاعات دقیقی نداریم. روش علمی و دقیق برای بررسی اقدامات آزمایشگاه‌های همکار، پایش آزمایشگاه‌های مذکور و کنترل وضعیت آن‌ها است.

دارایی اظهار کرد: وضعیت مواد غذایی و انطباق مواد غذایی با استانداردها و تعداد رد شدن مواد غذایی از آزمایش‌های سازمان غذا و دارو و همچنین وضعیت اخطاریه‌های این سازمان به مواد غذایی مختلف از طریق سامانه سلامت مواد غذایی به اطلاع‌ مردم خواهد رسید. این سامانه مردمی تا اواخر سال راه‌اندازی خواهد شد و مردم با مراجعه به سامانه مذکور قادر خواهند بود تا از وضعیت مواد غذایی مصرفی خود با هر برند تجاری اطلاع یابند. ممکن است خیلی از افراد با راه‌اندازی چنین سامانه‌ای مخالف باشند اما در هر صورت مردم باید نسبت به وضعیت مواد غذایی که مصرف می‌کنند آگاهی داشته باشند.

وی تصریح کرد: موضوع تست‌های سریع و غربالگری در طرح ملی پایش آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی حائز اهمیت بسیار زیادی است. در این زمینه نیز برنامه مفصلی را شروع کردیم و برای تمام آنالیز‌ها حتی در حوزه میکروبیولوژی چنین تست‌هایی در نظر گرفته‌ایم. تست‌های سریع و غربالگری راهبرد سازمان غذا و دارو است. این نوع تست‌ها در آزمایشگاه و حتی در محل تحویل محصول و به ویژه در گمرک‌ها و مبادی ورود و خروج محصول قابل کاربرد هستند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و داروی کشور ادامه داد: در نهایت در آینده با اجرای این برنامه بیشتر تست‌ها از طریق تست‌های سریع و غربالگری انجام خواهند شد. آزمایشگاه سیار نیز برای چنین تست‌هایی در نظر گرفته شده است. انجام تست‌های سریع و غربالگری نیازمند تخصص آنچنانی نیست و با ارائه آموزش‌های مختصر حتی بازرس‌های فاقد مدرک تخصصی هم می‌توانند این تست‌ها را اعمال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها