به گزارش جام جم آنلاین ، متأسفانه در سال 2008 آمار کشتهشدگان تصادفات جادهای در ایران با 23.000 نفر، رتبه اول را در جهان کسب نمود. این در حالی است که تنها 30% این تصادفات منجر به فوت، در خارج از جادههاست و 70% درصد آن در جادههای بینشهری رخ میدهد.
از علل این اتفاق میتوان عوامل بسیاری را برشمارد. در سال 1391، کارشناسان 3 عامل اصلی را برای این رویداد خطرناک برشمردند. این 3 عامل شامل استاندارد پایین جادهای، فرهنگ ضعیف رانندگی و خودروهای نامطمئن میباشند.
ازنظر استانداردهای جادهای، متأسفانه جادههای ناایمن و مخصوصاً ناشناس بودن نقاط خطرناک برای رانندگان یکی از این عوامل است.
همچنین فرهنگ رانندگی، تکیه بیشازحد بر تسلط رانندگی، سبقتهای خطرناک، اعمال تلافی جویانه در جاده و تعجیل همیشه برای رسیدن به مقصد را میتوان از عوامل اصلی فرهنگی نامید.
همچنین خودروهایی که در اصل تولید بیکیفیت بودهاند و در کنار آن خرید خودروهای کارکردهای که شرایط مناسبی ازنظر امنیتی ندارد و یا فروشنده شرایط کامل سلامت آن را بیان نکرده است، یکی از عوامل مهم دیگر در افزایش میزان تلفات میباشد.
در سالهای اخیر که استفاده از گوشیهای هوشمند رونق بیشتری یافته، متأسفانه آمار کشتهشدگان تصادفات را نیز بالاتر برده است. البته این رویداد تلخ تنها در ایران اتفاق نمیافتد. در ایالاتمتحده آمریکا، 8.1% از تصادفات منجر به فوت، بهصورت 6 ماهه مربوط به استفاده از گوشیهای همراه در حین رانندگی بوده است.
واقعاً جای آن دارد که نگاهی آگانه تر به میزان استفاده از گوشیهای تلفن داشته باشیم. استفاده از تلفن همراه و مخصوصاً ارسال پیامک در حال رانندگی بهشدت خطر افزایش تصادف و حتی تصادفات منجر به فوت را بالا میبرد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد