رئیس اوقاف و امور خیریه کشور؛

طرح توسعه مجموعه مفخم طرحی مهم برای اجراست

روایت زندگی شهید چیت‌سازیان با تحسین مقام معظم رهبری رو به رو شد

«گلستان یازدهم» تلاشی برای الگو دهی به نسل امروز

کتاب «گلستان یازدهم» نوشته بهناز ضرابی‌زاده که دربردارنده خاطرات زهرا پناهی‌روا، همسر شهید علی چیت‌سازیان از فرماندهان دوران دفاع مقدس است، روز گذشته با حضور خانواده این شهید و جمعی از مدیران فرهنگی و نویسندگان ادبیات پایداری رونمایی شد.
کد خبر: ۹۹۳۸۷۵
«گلستان یازدهم» تلاشی برای الگو دهی به نسل امروز

به گزارش جام‌جم، روز گذشته دفتر دیگری از خاطرات شهدای هشت دفاع مقدس رونمایی شد تا وجوه دیگری از شخصیت یکی از غیورمردان جنگ تحمیلی نمایان شود. این بار بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده کارکشته ادبیات دفاع مقدس که کتاب پیشینش «دختر شینا» با استقبال زیاد مخاطبان روبه‌رو شده بود، خاطرات شهید علی چیت‌سازیان، فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر 32 انصارالحسین(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس را از زبان همسرش زهرا پناهی‌روا روایت کرده است.

صبح دیروز جمعی از مدیران فرهنگی، نویسندگان و هنرمندان کشور به همراه خانواده شهید چیت‌سازیان در تالار مهر حوزه هنری گردهم آمدند تا کتاب «گلستان یازدهم» را رونمایی کنند. این کتاب از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

بی‌نیازی از ادبیات وارداتی

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخشی از این مراسم با بیان این‌که کتاب «گلستان یازدهم» به زندگی شهید چیت‌سازیان و مقام رفیع‌جوانی که اطاعت از امام خود را سرلوحه زندگی خود و خانواده‌اش قرار می‌دهد، می‌پردازد، گفت: قلم خانم ضرابی‌زاده، راوی این کتاب حکایت از آینده خوبی دارد. امیدوارم ایشان این کار را با همین همت، نیت و خلوص ادامه دهند.

به باور حجت‌الاسلام خاموشی، نوشتن از دفاع مقدس و شهدا، بدون خلوص امکان ندارد: تا خودمان را مانند شهدا و رزمندگان دفاع مقدس تصور نکنیم، امکان ندارد بتوانیم از آنها بنویسیم.

محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او معتقد است اگر خاطرات همسران شهدا نوشته نمی‌شد، حتما ادبیات، خاطرات و تاریخ دفاع مقدس ناقص بود. او با اشاره به این‌که همسران شهدا، نیمه پنهان شهدا هستند، افزود: اگر می‌خواستیم چهره کسانی را که مجاهد، اهل بصیرت، جهادگر و ایثارگر بودن را ترسیم کنیم، با روایت خاطرات جبهه بخشی از چهره آنها ترسیم می‌شد، اما این چهره ناقص بود و چهره نورانی آنها با گفته‌های همسرانشان کامل‌تر شده است.

مؤمنی‌شریف در بخش دیگری از سخنانش به بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: ایشان در دیدار اهالی دفتر ادبیات مقاومت و پایداری و ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، فرمودند که شما کشور را از ادبیات وارداتی بی‌نیاز کردید. با وجود این، رئیس حوزه هنری معتقد است متاسفانه ادبیات مقاومت و پایداری آن‌طور که باید و شاید در مجامع علمی معرفی نشده است: انتظار داشتیم در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب، دانشگاه‌های کشورمان برای شناساندن این ادبیات فعالیت بیشتری داشته باشند.

حمیدرضا حاج‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم به نقش پراهمیت نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: شهدا در انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارند. معمولا می‌گوییم ما به شهدا افتخار می‌کنیم که حقیقتی کتمان‌ناپذیر است، اما می‌خواهم بگویم ما همچنین به کسانی افتخار می‌کنیم که امروز علم شهدا را برافراشته نگاه داشتند.

به باور او، شهید چیت‌سازیان هنوز در انقلاب ما حضور دارد، چراکه همسر او امروز به نام آن شهید روایتی را ارائه می‌کند که می‌تواند راه شهید چیت‌سازیان را پرتوان‌تر به جوانان معرفی کند.

ادبیات دفاع مقدس ایستا نیست

در ادامه این مراسم مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری با بیان این‌که نویسندگانی همچون بهناز ضرابی‌زاده عهد نانوشته‌ای دارند تا بار بر زمین‌مانده از ادبیات دفاع مقدس در استان خود را بردارند، گفت: امروز با نسل تازه‌ای از نویسندگان جنگ تحمیلی روبه‌رو می‌شویم و مبالغه نیست اگر بگویم که بانوان پیشتازان این نسل هستند. در واقع خاطرات دفاع مقدس در بیشتر استان‌ها به بانوان سپرده شده است.

به گفته سرهنگی، این نسل جدید نویسندگان دفاع مقدس نیاز به حمایت دارند و اگر برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگیرد، تنها ممکن است در خیال به اهدافمان برسیم. او با بیان این‌که اگر هر استانی بتواند دو خاطره‌نویس حرفه‌ای تربیت کنند، افزود: این دو خاطره‌نویس تا 30 سال ادبیات و خاطرات جنگ را استخراج می‌کنند.

مدیر دفتر ادبیات پایداری معتقد است؛ نسل جدید اطمینان خاطری به ما می‌دهد که ادبیات دفاع مقدس ایستا نیست و حرکت خواهد کرد: در این راستا توجه به کودکان و نوجوانان را در اولویت قرار داده‌ایم.

زهرا پناهی‌‌روا، همسر شهید علی چیت‌سازیان نیز با بیان این‌که «گلستان یازدهم» یک سال و هشت ماه زندگی مشترک او با شهید چیت‌سازیان و به نوعی سیر و سلوک این شهید گرانقدر را برای نسل جوان روایت می‌کند، گفت: نسل جوان باید بداند این شهید بزرگوار چگونه در سن 25 سالگی به اوج قله رسید و فاتح زمین و آسمان شد.

او با اشاره به این‌که هرچند زندگی مشترکم با شهید چیت‌سازیان کوتاه بود، افزود: اما از این زندگی، عمری درس گرفتم. «گلستان یازدهم» خاطرات زندگی زیبا و معنوی است که هرگز پایانی ندارد.

معرفی الگوی مناسب

بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» با بیان این که زهرا پناهی‌روا و سردار شهید علی چیت‌سازیان زندگی کوتاهی با هم داشتند، به جام‌جم می‌گوید: 37 روز پیش از این که شهید چیت‌سازیان به شهادت برسد فرزند آنها به دنیا می‌آید. او با اشاره به این که پس از انتشار کتاب «دختر شینا» برای انتخاب سوژه مستاصل شده بود، افزود: از خود شهدا مدد گرفتم و با خودم گفتم اگر قرار است در مورد یکی از شهدا بنویسم خودش جلو بیاید. چند روز بعد از تهران تماس گرفتند و گفتند چند ساعت مصاحبه با همسر شهید چیت‌سازیان داریم و در صورت امکان من خاطرات ایشان را بنویسم. فایل‌ها را فرستادند و پس از گوش دادن به آنها به این نتیجه رسیدم که خودم باید با ایشان گفت‌وگو کنم. حدود 30 ساعت با ایشان مصاحبه کردم و پس از دو سال که به نگارش اختصاص داشت، کتاب گلستان یازدهم منتشر شد.

او درباره این که جوانان امروزی چگونه می‌توانند از زندگی شهدا الگو بگیرند، عنوان می‌کند: نسل امروز نیاز به الگوهای درست رفتاری دارد. خاصیت نوجوانی این است که به دنبال الگو می‌گردد. اگر این الگوها را به نوجوان‌ها ندهیم از جای دیگری می‌گیرند. وظیفه ما به عنوان کسانی که در امور فرهنگی فعالیت داریم، این است که الگوهای درستی در اختیار آنها بگذاریم. به باور ضرابی‌زاده، در حوزه خاطرات شهدا این ظرفیت وجود دارد که شهدا نمونه‌های بارزی هستند. به گفته او، کسی در سرزمینش قهرمان است که بتواند از دو مانع بزرگ، یعنی عشق و محبت و ترس در زندگی خود بگذرد و شهدای ما اینچنین بودند: آیا آ‌نها که چنین کارهای بزرگی انجام داده‌اند باید مورد غفلت ما قرار گیرند؟ باید بر شهدا که زندگی اخلاقی موفقی داشتند، همچون الگوهای مناسب نسل امروز سرمایه‌گذاری کرد.

او همچنین به دیدار اخیرش همراه با جمعی از نویسندگان و ناشران با رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کند و می‌گوید: من تقریبا جزو نفرات آخری بودم که در این جلسه درباره کارهای جدیدم با رهبر معظم انقلاب صحبت کردم، به ایشان عرض کردم که کتاب جدید من راجع به شهید چیت‌سازیان است که با عنوان «گلستان یازدهم» منتشر شده است. رهبر معظم انقلاب فرمودند که حتما این کتاب را می‌خوانند. من برای آن جلسه دو جلد از «گلستان یازدهم» را به‌همراه برده بودم تا یکی را تقدیم مقام معظم رهبری کنم و برای جلد دیگر از ایشان بخواهم که یادداشتی بر کتاب بنویسند. ایشان در همان جلسه متن کوتاهی را نوشتند: «رحمت و سلام خدا بر شهید عزیز علی چیت‌سازیان و درود بر همسر آن شهید و سپاس از نویسنده متعهد این کتاب».

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها