تحولات منطقه حوزه آسیاپاسیفیک نه به دلیل تغییر سال از 2016 به 2017 متفاوت است بلکه به خاطر آن نقطه عطفی به شمار می‌رود‌که در آمریکا اتفاقاتی به دلیل انتخابات ریاست جمهوری حادث شد که این رویداد بر حوزه آسیاپاسیفیک اثر خواهد گذاشت.
کد خبر: ۹۸۵۳۲۹

قبل از آقای ترامپ آمریکایی‌ها درپی تمرکز سیاست و امنیت خود بر حوزه آسیاپاسیفیک بودند ولی با روی کار آمدن ترامپ این حرکت تسریع خواهد شد و به نظر می‌آید که سال آینده حوزه آسیاپاسیفیک یکی از مهم‌ترین عرصه‌های ژئواستراتژیک جهان به دلیل احتمال افزایش منازعات بین چین و آمریکا و متاثر بر متحدین این دو کشور خواهد بود. شاید در حوزه جزایر کوریل که بین ژاپن و روسیه است به دلیل سفری که پوتین به ژاپن داشت تعارض و تنش بین آمریکا و متحدین منطقه آمریکا با روسیه کاهش پیدا کند اما در منطقه که مرکز ثقل سیاست آمریکا به نظر می‌آید، روسیه و اروپای غربی در حوزه اقیانوس اطلس به سمت چین و حوزه آسیا پاسیفیک معطوف خواهند شد. بنابراین تفاوت سال 2016 و 2017 این است که به‌رغم همه تدابیری که برای جلوگیری از تنش و تشنج در روابط آمریکا و چین یا روابط آمریکا و قدرت‌های بزرگ وجود دارد به نظر می‌آید از سال 2017 در واقع تنش‌ها و التهابات سیاسی و امنیتی چه در دریای چین شرقی چه دریای چین جنوبی افزایش پیدا خواهد کرد و محور اصلی این منازعات که منازعاتی در حد تنش است و به درگیری‌های مسلحانه منجر نخواهد شد بین آمریکا و چین روی خواهد داد.

این اتفاقات که در دریای چین شرقی رخ می‌دهد چندین مساله را شامل می‌شودکه یکی مربوط به کره‌شمالی، دیگری تایوان و مساله جزایری که کره‌جنوبی، تایوان، ژاپن، چین و کره‌شمالی نسبت به آنها مشکل دارند. بنابراین سه مساله در حوزه شرق آسیا و دریای چین شرقی مشکل‌ساز خواهد بود. در دریای چین جنوبی بحث جزایر پاراسل و اسپراتلی،که حوزه آبراه بین‌المللی است به عنوان یک موضوع که مورد اختلاف بین آمریکا و چین است ادامه دارد لذا حوزه دریای چین جنوبی و چین شرقی، کره‌شمالی و تایوان و جزایر مورد اختلاف در دریای چین شرقی، و جزایر استراتژیک پاراسل از مواردی است که می‌توان به عنوان عوامل تنش‌زا در حوزه آسیا پاسیفیک نام برد. ضمن این‌که این اتفاقات متاثر از سیاست قدرت بین ایالات متحده آمریکا و چین و در مجموع بین قدرت‌های بزرگ است که انعکاس آن به این شکل نمود پیدا می‌کند. در واقع بین آمریکا و چین در آسیای مرکزی، بین آمریکا و چین در حوزه آسیاپاسیفیک، بین روسیه و آمریکا در حوزه آسیای مرکزی، بین روسیه و آمریکا در حوزه اروپا، و بین روسیه و آمریکا در حوزه خاورمیانه منازعات قدرت وجود دارد. لذا با توجه به این معادلات می‌توانیم در شرق آسیا و در حوزه آسیا پاسیفیک شاهد تجلی اختلافات بین چین و آمریکا باشیم.

همچنین باید اشاره کرد در گذشته کره‌شمالی عاملی بود که چین از طریق این کشور تسویه‌حساب‌هایش را با آمریکا انجام دهد اما الان آمریکایی‌ها مانع این شدند که چین سواری مجانی دریافت کند و از طریق کره‌شمالی با آمریکایی‌ها تسویه‌حساب کند. آمریکایی‌ها مستقیم به سمت چین رفته و مشکلات خود را با چین مطرح می‌کنند. بنابراین کره‌شمالی و اختلافش با کره‌جنوبی کماکان به صورت موضوع اختلافی باقی خواهد ماند و تضاد بین اینها تا حد زیادی تحت‌تاثیر تنش بین آمریکا و چین خواهد بود، یعنی هرچه تنش بین آمریکا و چین افزایش پیدا کند احتمال این‌که چین مهره‌ای از ابزار کره‌شمالی یا از کارت این کشور برای تعدیل رفتار آمریکا و متحدین آمریکا در منطقه استفاده کند بیشتر است.

دکتر نوذر شفیعی/ استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها