سخنگوی سابق نمایندگی کشورمان در سازمان ملل:

ایران اولویت ترامپ نیست

گمانه ها در باره انتخاب ریک تیلرسون مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل برای تصدی مسئولیت وزارت امورخارجه آمریکا این تصور را در میان کارشناسان بین الملل بوجود آورده است که نگرانی ها در خصوص سیاست خارجه امریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ خصوصا در مورد ایران می تواند بی مورد باشد .
کد خبر: ۹۷۸۳۹۵
ترامپ سیاست یکی به نعل یکی به میخ آمریکا را کنار می گذارد / او به دیپلماسی اقتصادی اهمیت می دهد

هرچند که شبکه تلویزیونی سی .ان .ان به نقل از منابع مطلع در تیم انتقال قدرت به دولت جدید آمریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، ریک تیلرسون مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل را برای تصدی مسئولیت وزارت امورخارجه آمریکا در دولتش درنظر گرفته است.

صمد قائم پناه استاد دانشگاه و کارشناس بین الملل درحوزه خاورمیانه وامریکا در گفت وگو با جام جم آنلاین ضمن خوش بینی نسبت به سیاست های بین المللی ترامپ گفت:باتوجه به شعارهای انتخاباتی ترامپ می توان این ارزیابی را داشت که وی در حوزه نظام بین الملل سیاست چندان تندی اتخاذ نخواهد کرد .

وی با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه ترامپ مشکلات اقتصادی آمریکاست افزود:ترامپ توسط آرای طبقه متوسط به پایین جامعه آمریکا انتخاب شده است .حتی یک تناقضی نیز در این میان وجود دارد چراکه میان پایگاه اجتماعی ترامپ که سمبل نظام سرمایه داری است وکسانی که در نظام سرمایه داری با محدودیت ها ومشکلات اقتصادی در حال دست وپنجه نرم کردن هستند و به ترامپ رای دادند تفاوت بسیاری است از این روتمام تلاش ترامپ براین خواهد بود که در جهت رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی این طبقه گام بردارد.

این کارشناس بین الملل در پاسخ به این پرسش که درصورت انتخاب وزرای تند رویی چون رامنی ومک کین برای پست وزارت خارجه آیا در دیپلماسی خارجی ایران و امریکا تغییری بوجود خواهد آمد گفت :جای نگرانی وجود ندارد چون معتقدم وزرای ترامپ با هردیدگاهی مسلما سیاست های ترامپ را دنبال خواهند کرد و برخلاف دیدگاه برخی از کارشناسان که شرایط ایران وآمریکا را در دوران ترامپ تیره وتار معرفی می کنند باید گفت که ترامپ سعی می کند از طریق ارتباطات اقتصادی با کشورهای مختلف بتواند منافع جامعه آمریکا را تامین کند.ولذا کمتر خود را درگیر بحرانهای نظام بین الملل خواهد کرد.

وی ادامه داد:چنانچه ترامپ بخواهد خود را در گیر بحرانهای بین المللی کند باید بدنبال ائتلاف سازی باشد ودر راستای این ائتلاف سازی نیز هزینه های زیادی را برای آمریکا وشهروندان آمریکایی تحمیل خواهد کرد.

قائم پناه در عین حال تاکید کرد که ترامپ آدم ناشناخته ای است وخیلی نمی توان از رفتارهای فعلی ایشان برای آینده امریکا چشم انداز قابل قبولی ارائه داد باید صبر کرد و سیاست هایش را دید ولی برآیند کلیت سیاست های ایشان در حال حاضر این است که دنبال این نیست که درعرصه نظام بین الملل حضورفعالی داشته باشد.او اگر بخواهد در نظام بین الملل ورود پیدا کند باید ائتلاف سازی کند چون نظام بین الملل چند قطبی شده ودیگر امکان اینکه آمریکا تنها بازیگر اصلی این جریان باشد وجود ندارد.از این رو در سیاست هایفعلی ترامپ نیز می بینیم که وی علاقه ای به ائتلاف سازی ندارد.

وی درخصوص برجام نیز گفت :برجام با دست اندازهای زیادی مواجه نخواهد شد زیرا ترامپ هم بدنبال منافع اقتصادی خود از قبل برجام است و به همین خاطر بخش های اقتصادی برجام را تقویت خواهد کرد.ترامپ دنبال دیپلماسی سیاسی ونظامی نیست و گفتمان اقتصادی را ترجیح می دهد حتی در صحبت های ترامپ نیز این سیاست را می بینیم نظیر این صحبت وی که گفته بود برای تغییر ساختار هیچ کشوری هزینه نمی کند..

این کارشناس بین الملل در باره سیاست ترامپ در قبال داعش نیز گفت:وی ظاهرا با داعش سرسازگاری ندارد چراکه وی یک اقتصاد دان است وفعالیت اقتصادی نیز نیاز به بستر ثبات و امن دارد.مسلما وی سیاست یکی به نعل و یکی به میخ امریکا در برابر داعش را کنار خواهد گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها