معضل معتادان مردد

معتادان از نظر شکل مراجعه به مراکز درمانی ترک اعتیاد به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ گروه اول معتادان را به عنوان گروه‌های آماده می شناسیم که به صورت خودخواسته به مراکز درمانی ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند و درمان اختیاری را پی می‌گیرند.
کد خبر: ۹۷۸۰۴۵

هم‌اکنون 7000 مرکز درمان اعتیاد در کشور فعالیت دارد که بیش از 500 هزار نفر از افراد معتاد تحت درمان این مراکز هستند. این گروه از معتادان می‌توانند در این مراکز به درمان اختیاری اعتیاد روی بیاورند و به زندگی بدون اعتیاد برگردند.

گروه دوم از معتادان را گروه‌های ناآماده می‌دانیم. این گروه هیچ تمایلی به ترک اعتیاد ندارند و با اجبار به مراکز درمانی فرستاده می‌شوند. سن پایین این گروه از معتادان، معمولا یکی از عمده دلایلی است که مانع مراجعه اختیاری آنها به مراکز درمان ترک اعتیاد می‌شود. خیلی از کسانی که در این گروه می‌گنجند، در زمره معتادانی هستند که هنوز اختلال جدی در عملکردهای جسمی و روانی آنها به وجود نیامده یا هنوز اختلال در موقعیت شغلی و اجتماعی آنها اتفاق نیفتاده است.

این گروه از معتادان که ممکن است بسیاری از اطرافیان هم از اعتیاد آنها بی‌اطلاع باشند، در زمره گروه‌هایی قرار دارند که میلی به ترک اعتیاد ندارند.

گروه سوم معتادان، افرادی هستند که برای ترک اعتیاد تردید دارند و فقط در شرایطی که جامعه و خانواده فشار بیاورد یا مشکل جسمی، روانی، خانوادگی و شغلی ناشی از اعتیاد برای آنها پیش بیاید، حاضر به مراجعه به مراکز درمان ترک اعتیاد هستند.

در این شرایط از خانواده‌ها می‌خواهیم که شخصی نزدیک به فرد معتاد، ابتدا به مراکز مشاوره ترک اعتیاد مراجعه کند تا یاد بگیرد به شکلی علمی و بدون نصیحت، تحقیر و سرکوفت زدن، فرد معتاد و مردد نسبت به درمان را برای مراجعه به مراکز ترک اعتیاد ترغیب کند.

سعید صفاتیان

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها