تحلیل برندگان و بازندگان اجلاس 171 اوپک

اجماع ایران و روسیه؛ ناکامی سعودی

دیروز اوپک به توافق رسید تا 2.1 میلیون بشکه از تولید روزانه خود را کاهش دهد و براساس آن ایران و چند کشور دیگر نیز نباید در تولید روزانه نفت خود کاهشی اعمال کنند و از این کاهش معاف شدند. در طول سال‌های گذشته همیشه عربستان با ایران و عراق رقابت شدیدی برای افزایش سهم در بازار داشت، اما پس از هشت سال موضع خود را در این زمینه تغییر داد.
کد خبر: ۹۷۳۸۷۵
توافقی که آینده بازار نفت را تغییر می‌دهد

نشست 171 اوپک که دیروز در وین برگزار شد، یکی از حساس‌ترین جلسات این سازمان محسوب می‌شد و به‌نوعی می‌توان گفت که دوباره به سقف اولیه تأسیس این سازمان بازگشت. تولید روزانه نفت اوپک برای بازار نفت 32 میلیون بشکه در روز بود و اکنون نیز زمزمه‌های بازگشت به این رقم به گوش می‌رسد؛ به‌طوری‌ که اگر کشورهای اوپک 2.1 میلیون بشکه و غیراوپک 600 هزار بشکه نفت کاهش دهد به زیر 32 میلیون بشکه خواهد رسید. توافق دیروز نشان داد هرزمانی که ایران و عربستان در بازار نفت هماهنگ عمل کردند، تأثیر مثبت در بازار داشتند و عربستانی‌ها پس از هشت سال اقدام به تغییر موضع خود کردند. البته صحبت‌ها و پافشاری ایران نیز روی بازگشت و دریافت سهم قبلی خود باعث شد تا عربستان نتواند برای سهم ایران برنامه‌ریزی جدید داشته باشد.

این توافق هم برای اعضای اوپک و هم برای غیر اوپکی‌ها مؤثر است به این دلیل که با صادرات نفت کمتر درآمد بیشتری کسب خواهند کرد و همان‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند به اعلام توافق اوپک درباره کاهش تولید روزانه نفت، قیمت این طلای سیاه رشد داشت و پیش‌بینی می‌شود نفت به بیش از 65 دلار برسد. البته رسیدن به این رقم نیازمند رعایت قانون اوپک است و نباید از این توافق شانه خالی کنند.

قبل از برگزاری نشست اوپک، وزرای بسیاری از کشورها حتی عربستان اعلام کرده بودند، توافق قطعا حاصل خواهد شد. این موضوع نشان‌دهنده تصمیم جامع اعضای این سازمان برای بلندمدت است و اگر بخواهند در خصوص بازار جهانی تصمیمی بگیرند، به طور قطع موفق خواهند بود. بازار نفت اکنون آینده بهتری را دنبال خواهد کرد، اما باید درنظرداشت که آینده خوب بازار بستگی به نحوه اجرای تعهد میان اعضای اوپک و غیراوپک دارد و اگر هر کدام از آنها این توافق را نقض کنند، شاهد تاثیری در بازار نخواهیم بود و قطعا سازمان اوپک باید در این زمینه نظارت‌های لازم را داشته باشد.

همچنین احتمال دارد از ایران بخواهند که بخشی از تولیدات خود را فریز کند که در آن صورت مسئولان وزارت نفت باید تمهیداتی را برای قبول یا رد آن در نظر بگیرند.

دکتر محمدمهدی حاجیان - کارشناس انرژی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
طراوت
-
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
۰
۰
خاك تو سرمون الان این خوشحالی داره؟ نفت به این ارزشمندی و میخوان واسه خودشون نگه دارن اونوقت میگن شما باید بفروشید و حق كاهش ندارید به جای ایستادن روپای خودمون و افزایش تولیدات از همون نفت خام فقط فكر فروشیم. خوش به حال اون روزا كه تركمنچای میبستن ناراحت میشدن لااقل

نیازمندی ها