ترویج فرهنگ بسیج و معرفی کارکردهای آن همیشه جزو اولویت‌های رسانه ملی بوده است. سازمان صداوسیما در دوره جدید مدیریتی خود نیز با تعریف ماموریت‌های تازه و نو،به دنبال ارتقای برنامه‌های ارزشی است. به همین دلیل مرکز بسیج صدا و سیما برای افزایش کیفیت آثار انقلابی در شبکه‌های مختلف سیما، رادیو و استان‌ها، تعامل و هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف رسانه و بسیج مستضعفین، تولید برنامه‌های برون‌مرزی و همکاری با رسانه‌های انقلابی و شکوفاسازی ظرفیت‌های آنان، اقدامات گسترده‌ای را آغاز کرده است.
کد خبر: ۹۷۱۵۳۵
رسالت مشترک بسیج و رسانه

بسیج انقلابی و خدمتگزار

علی فروغی، رئیس مرکز بسیج صدا و سیما درباره ماموریت‌های جدیدی که برای این مرکز تعریف شده به جام‌جم گفت: مرکز بسیج سازمان صدا و سیما در این دوره جدید با نگاه بسیار خوب ریاست سازمان صدا و سیما و ریاست سازمان بسیج مستضعفین با ارتقای ماموریت و حوزه‌های عملکردی جدید، کارش را از سر گرفته است. به همین دلیل کارهای بسیار مهمی در حوزه برنامه‌های تولیدی، فرهنگی و سازماندهی مباحث مربوط به بسیج به ما محول شده است.

وی ادامه داد: دکتر ‌علی‌عسکری در حوزه تولید از ما انتظار دارند تولیدات شاخص هنری در عرصه‌های مختلف داشته باشیم، بنابراین باید کارهای شاخص با رویکرد انقلابی تقویت شود. رئیس رسانه ملی در حوزه مباحث فرهنگی ماموریت مهمی به بسیج محول کرده که شامل تقویت معنویت در کارکنان صدا و سیما و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای کارکنان صدا و سیماست و کارهای مقدماتی آن شروع شده است.

فروغی، یکی دیگر از ماموریت‌های مرکز بسیج صدا و سیما را اتصال فعالان فرهنگی انقلابی با بدنه سازمان صدا و سیما دانست و گفت: اتصال این دو ظرفیت به برکات فراوان در جبهه فرهنگی انقلاب و رسانه ملی منجر می‌شود، زیرا بسیج، معبر و تسهیل‌کننده این ظرفیت‌هاست. نکته دیگری که در ماموریت جدید آمده این است که رئیس سازمان صدا و سیما اعتقاد راسخ به بسیج با مدل اصیل، ناب و گفتمان دارد. بنابراین ما در صدا و سیما به دنبال تقویت این مساله و پیگیری آن هستیم. به همین دلیل در این مسیر حرکت می‌کنیم.

رئیس مرکز بسیج صدا و سیما درباره برنامه‌های این مرکز در هفته بسیج گفت: بخشی از برنامه‌های فرهنگی و ماموریت‌های جدید با شروع هفته بسیج آغاز شده است. روز شنبه 29 آبان یکی از با شکوه ترین دسته‌های عزاداری را در صدا و سیما داشتیم که با همکاری دوستان بسیجی شکل گرفت. همچنین هر روز ظهر در مسجد بلال مسابقات فرهنگی، برنامه‌های فرهنگی و مسابقات ورزشی برگزار می‌شود. البته برنامه‌های متعدد داریم که در مرحله شکل‌گیری است.

وی با اشاره به همکاری معاونان سیما، صدا و استان‌ها گفت: همکاری این معاونت‌ها، فضایی را شکل داده تا ظرفیت شبکه‌ها در اختیار بسیج قرار داده شده و برنامه‌های مختلف در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در قالب‌های مختلف و با این محوریت پخش شود. از سوی دیگر جلسات مشترک بین بخش‌های مختلف سازمان صدا و سیما و بسیج مستضعفین در راستای تعامل و هم افزایی با یکدیگر برگزار شده است.فروغی عنوان کرد: شعار بسیج امسال با عنوان بسیج انقلابی و خدمتگزار است. به همین دلیل برنامه‌هایی در حوزه جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی از شبکه‌ها پخش می‌شود که روی آنتن رفتن اردوهای جهادی از شبکه‌های مختلف، نشانگر دریای بیکرانی است که عملکرد بسیج را نشان می‌دهد. همچنین در حوزه گفتمان اصیل انقلابی هم کار می‌کنیم.

لزوم برنامه‌سازی برای جوانان

میرکیوان خلیلی‌پور، تهیه‌کننده برنامه‌های جهادی تلویزیون است که برنامه‌های متعددی را با محوریت اردوهای دانشجویی و جهادی و نیز راهیان نور را در شبکه سه ساخته و روانه آنتن کرده است. وی با اشاره به تولید برنامه‌هایی با محوریت بسیج گفت: توجه ویژه‌ به مباحثی چون بسیج در رسانه ملی اتفاق مبارکی است و ساخت آثاری با این محوریت برای جوانان، تاثیر دو چندان خواهد داشت. به عنوان یک تهیه‌کننده معتقدم تعداد برنامه‌های با محوریت بسیج باید افزایش یابد و به نظرم هرچقدر برنامه‌سازی کنیم، باز هم کم است و هنوز تا رسیدن به حد کافی فاصله داریم. خلیل‌پور درخصوص برنامه‌هایی که خود تهیه‌کنندگی آنها را به عهده دارد، توضیح داد: برنامه‌های ما با محوریت اردوهای دانشگاهی و جهادی هستند و دانشجویانی را به تصویر می‌کشیم که در قالب این اردوها به استان‌های محروم کشور رفته‌اند و سعی در خدمت‌رسانی دارند.

تهیه‌کننده برنامه‌هایی چون «پنجره‌ای به بی‌کرانه‌ها» گفت: همان‌طور که گفتم، شبکه سه سیما، شبکه جوان است و نگاه بخش عمده‌ای از جامعه معطوف به آن است. ما هر ساله در برنامه اردوهای جهادی که می‌سازیم چهره‌های جوان جدیدی را میان شرکت‌کنندگان می‌بینیم که وقتی با آنها صحبت می‌کنیم و از اهدافشان می‌پرسیم، می‌گویند چطور با تماشای برنامه‌های سیما علاقه‌مند به شرکت در این اردوها شده‌اند. فکر می‌کنم پخش بیشتر این برنامه موجب تقویت روحیه جهادی و ایثار در جامعه خواهد شد.

معرفی فرهنگ بسیجی به مخاطبان

مهدی زمانی‌بیدوختی، تهیه‌کننده برنامه «در آستان خورشید» با اشاره به ترویج فرهنگ و روحیه بسیجی میان مخاطبان گفت: ما در قالب ساختارهای مختلف می‌توانیم به این موضوع بپردازیم. البته برنامه‌ها باید از شعاری بودن فاصله بگیرد، چون مخاطب امروز از شعار فراری است. من به سهم خودم تلاش می‌کنم برنامه‌های غیرشعاری بسازم. وی ادامه داد: با توجه به این که دشمنان در قالب جنگ نرم فعالیت می‌کنند، به همین دلیل ما نیاز به ایجاد فرهنگ و گفتمان بسیج داریم تا از این طریق پاسخگوی هجمه‌های فرهنگی باشیم. البته تا امروز برنامه‌هایی با محوریت بسیج از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده و بهتر است تعداد این برنامه افزایش یابد.

تولیدات نمایشی با محور بسیج

علی فروغی با اشاره به تدارک تولیدات نمایشی با محوریت بسیج گفت: آثار نمایشی زمانبر است و باید با صبر و حوصله روی فیلمنامه‌ها کار کرد. برای ایام دهه فجر با محوریت انقلاب یک کار مشترک با شبکه سه داریم، ولی تولید بقیه آثار سال آینده خواهد بود.

رئیس مرکز بسیج صدا و سیما ادامه داد: ما برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های گفت‌وگو، موسیقی، انیمیشن، سریال و... با موضوع بسیج داریم. تمرکز ما در دوره جدید این است که اقدام جدی در کیفی‌سازی تولیدات داشته باشیم. قرار است مرکز بسیج تولیدات شاخص هنری ارزشی و انقلابی را تقدیم رسانه ملی کند. ضمن این که در حوزه بین‌الملل هم ورود پیدا کردیم و می‌خواهیم فعالیت‌های برون‌مرزی هم داشته باشیم. این اتفاق با اربعین شروع شد و گروه اعزامی از سوی بسیج داشتیم. با تعامل با دیگر کشورهای منطقه برنامه‌های متنوعی هم خواهیم داشت. وی افزود: با توجه به گستردگی فعالیت بسیج صدا و سیما در حال تعامل و هم‌افزایی با همه بخش‌های سازمان هستیم و با نگاه مثبتی که معاونت‌های مختلف دارند، شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها