پس از پایان پاکسازی فرودگاه «تلعفر»، نیروهای بسیج مردمی عراق آمادگی خود را برای ورود به شهر اعلام کردند.
کد خبر: ۹۶۹۸۹۳

نیروهای حشد الشعبی اعلام کردند کار پاکسازی فرودگاه «تلعفر» پایان یافته و منتظر دستور حمله به شهر تلعفر هستند. فرودگاه «تلعفر» روز چهارشنبه گذشته به دست نیروهای حشد الشعبی افتاد و به علت مین‌گذاری گسترده کار پاکسازی این فرودگاه تا صبح دیروز طول کشید. گروه تروریستی تکفیری داعش هنوز از اعتراف صریح به شکست خود در تلعفر سرباز می‌زند.

با ورود عملیات آزادسازی موصل به ماه دوم خویش، تروریست‌های داعش ضمن تلاش برای جلوگیری از پیشرفت نیروهای عراقی در خطوط درگیری و دفاع از مواضع باقیمانده، استراتژی‌های جنگی خویش را به سمت جنگ شهری تغییر داده‌اند.

از این رو تروریست‌های داعش تلاش دارند با انفجار ماشین‌های بمبگذاری شده در میان منازل مردم، جلوی پیشروی نیروهای ارتش عراق را بگیرند. روز پنجشنبه در شرق موصل، انفجار چند خودروی بمبگذاری شده در منطقه «التحریر» منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر شد.

روز گذشته نیز حمله به یک مراسم عروسی در غرب عراق 16 کشته به جا گذاشت. یک عامل بمبگذار به یک مراسم عروسی در شهر عامریه الفلوجه در استان انبار در غرب عراق حمله کرد که بر اثر آن 16 نفر کشته و 45 نفر زخمی شدند. بر اساس اعلام نمایندگی سازمان ملل‌متحد در عراق (یونامی) طی ماه اکتبر (ده مهر تا ده آبان) در مجموع 1792 عراقی بر اثر اقدامات تروریستی، خشونت و درگیری‎‏های مسلحانه کشته و 1358 نفر دیگر زخمی شدند.

یک نیروی تازه نفس

عملیات آزادسازی موصل، مرکز استان نینوا با فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روز 26 مهر آغاز شد. این عملیات همچنان ادامه دارد. بخشی از نیروهای عراقی از جنوب و شرق و بخش دیگری تحت فرماندهی نیروهای حشد الشعبی از سمت غرب شهر موصل را در محاصره قرار داده‌اند. نیروهای حشد الشعبی قرار است مرزهای سوریه و عراق را امن کرده و به تروریست‌ها اجازه ندهند برای تجدید سازمان خود از خارج کمک بگیرند. هادی العامری، دبیرکل سازمان بدرعراق می‌گوید حشد الشعبی فرودگاه تلعفر را پایگاهی برای آزادسازی سایر مناطق از اشغال تروریست‌های داعش قرارخواهد داد.

به گفته او، قرار است از این پایگاه برای آزاد سازی سایر مناطق عراق بویژه مناطق القیروان، العدنانیه، القحطانیه، الوردیه، البعاج و تعل عبطه تا مرزهای سوریه استفاده شود. نیروهای حشد الشعبی می‌گویند در صورتی که دولت سوریه از آنها بخواهد، عملیات خود را به داخل خاک سوریه نیز خواهند کشاند. درخشش و توان رزمی نیروهای حشد الشعبی تاکنون توجه بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرده است.

حشد الشعبی چیست؟

واژه الحَشد به زبان عربی به معنای بسیج و واژه الشَعبی به معنای مردمی است. ترکیبِ این دو واژه نیز به معنای بسیجِ مردمی است. بسیج مردمی عراق به نیروهای شبه‌نظامی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازماندهی شده‌اند. این نیرو از حدود 40 گروه مختلف ( سازمان بدر، عصائب اهل حق، سرایا السلام، کتائب حزب‌الله، حرکه النجباء، سرایا عاشورا و ....) تشکیل شده که عمدتا گروه‌های شیعه هستند، اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند. تعداد دقیق اعضای این گروه معلوم نیست. برخی منابع تعداد آنها را بین 60 تا صدهزار نفر و برخی منابع دیگر حتی تا 5/2 میلیون نفر تخمین می‌زنند.

در سال 2014 و پس از افتادن موصل از پنج تا 13 ژوئن 2014 میلادی به دستِ نیروهای داعش در واکنش به فتوای مراجع عراق بویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، این نیرو تشکیل شد.

عقیل حسینی رئیس شورای بسیج عراق تشکیل حشد الشعبی را ادامه بسیج ایران توصیف کرد وگفت: بسیج عراق با تجربه بسیج ایران تشکیل شده‌است. در سپتامبر 2015 حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد گروه‌های حشد الشعبی بخشی از نیروهای حکومتی هستند.

در حال حاضر این نیروها تحت نظر وزارت کشور فعالیت دارند و به صورت رسمی از دولت عراق 700 هزار دینار در ماه حقوق دریافت می‌کنند. مناطق عملیاتی حشد الشعبی تمام عراق ازجمله بغداد، بابل، دیالی، صلاح‌الدین، انبار و الکرمه از توابع شهر فلوجه در انبار است. نیروهای بسیج مردمی از سلاح‌های ایرانی و سلاح‌های موجود در عراق و سلاح آمریکایی استفاده می‌کنند. این نیرو به طور کلی تحت فرماندهی حیدر العبادی انجام وظیفه می‌کند، اما فرمانده عملیاتی و میدانی آن ابومهدی المهندس از یاران نزدیک به سردار قاسم سلیمانی است.

حشد الشعبی؛ چهارمین نیروی پارتیزانی جهان

مجله نیوزویک طی تحلیلی نوشت، نیروهای مردمی عراق از لحاظ شجاعت و کوبندگی، پس از نیروهای «نوی سیل» آمریکا، «آلفا»ی روسیه و «اکو کبرا»ی اتریش قرار می‌گیرند.

به نوشته این منبع: «این نیروها حماسه‌های بی‌نظیری را خلق کرده‌اند و در مناطقی که حتی آمریکایی‌ها از سال 2003 به بعد توفیقی به دست نیاورده بودند، پیروزی‌های بزرگی رقم زدند. این نیروها در «آمرلی»، «جرف الصخر»، «دیاله» و «تکریت» ضربات مهلکی را به داعش وارد کرده‌اند.» یکی از افتخارآمیزترین عملیات این گروه آزاد سازی جزیره خالدیه از تروریست‌های تکفیری بود. حشد الشعبی از این عملیات فیلمی تهیه کرد که در جشنواره قاهره برنده جایزه‌ای شد و مورد استقبال قرار گرفت. بسیج مردمی عراق در بسیاری از جنگ‌ها برای شکستن محاصره داعش یا آزادسازی شهرها نقش فعال داشته است. از جمله شکستن محاصره سامرا و آمرلی و آزادسازی جرف الصخر (که بعدها به جرف النصر شهرت یافت)، بیجی، جنوب موصل و فلوجه و دیگر مناطق بویژه در دو استان صلاح‌الدین و الانبار. حشد الشعبی در عملیات‌های مهمی از جمله «لبیک یارسول‌الله» 1 و 2 شرکت داشته است. این موفقیت‌ها تا به آنجا بود که آمریکا نیز به آن اعتراف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها