نام شهدا بر تارک کوچه‌های شهر می‌درخشد

می‌درخشند مثل یک ستاره، ‌نامشان جاودانه است و جاودانگی‌شان، نشانه‌ای بر پاسداری از اسلام. شهدایی که این روزها نامشان بر کوچه و خیابان‌های شهرها و محله‌های ما نشسته، ‌هر کدام برای خود، خانه‌ای داشتند و خانواده‌ای. اما برای دفاع از مرزهای کشور و ارزش‌های اسلام، از خانه، خانواده، جان و مالشان گذشتند. ثبت‌نام این شهدا، بر تارک خیابان‌هایی که روزگاری در آن زندگی می‌کردند و امروز خانواده‌هایشان غریبانه در آن روزگار می‌گذرانند،‌ کمترین کاری است که می‌توان برای پاسداشت خون این شهدا انجام داد.
کد خبر: ۹۶۹۸۸۳
نام شهدا بر تارک کوچه‌های شهر می‌درخشد

مجتبی شاکری

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی‌شهر تهران

ترویج فرهنگ شهادت و نشان دادن ارادت و حرمت به خانواده معظم شهدا، عاملی است که باعث تغییر اسامی بسیاری از کوچه و خیابان‌های شهر شده است. این حرکت، گام مثبتی است در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت. فرهنگی که در هشت سال دفاع مقدس بین مردم ما رواج پیدا کرد و از آن زمان مثل یک میراث گرانبها به نسل امروز هم رسیده است. در همین خصوص کمیسیون نامگذاری و تغییرنام معابر و اماکن عمومی شهر تهران در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست‌شهری شورای اسلامی شهر تهران به تغییرنام و نامگذاری معابر، خیابان‌ها، ‌میادین، ایستگاه‌های مترو و... به نام مقدس شهدا اقدام می‌کند.

این کمیسیون با حضور سه نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست‌شهری و رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران و مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران و یک نفر نماینده منتخب از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشکیل می‌شود. جلسات کمیسیون به ضرورت، هر 15 روز یک بار در محل شورای اسلامی شهر تهران تشکیل می‌شود و نتیجه این جلسات تصویب تغییرنام‌هایی است که درخواستش از قبل به کمیسیون آمده است.

حسنعلی اخلاقی امیری

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد

یکی از نکاتی که موجب یادآوری رشادت‌ها و معرفی الگوهای مناسب برای مردم بویژه نسل جوان، دختران و پسران نسل کنونی است، بزرگداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس است.

یکی از مصادیق بزرگداشت مقام شهدا، نصب اسامی این بزرگواران به صورت زیبا و شکیل در کوچه‌ها و معابر و میادین شهرهاست؛ چون شهری که به یاد شهدا باشد، مردمش دچار غلفت از داشته‌ها و سرمایه‌هایشان نمی‌شوند. انتخاب اسامی شهدای دفاع مقدس برای خیابان‌ها و معابر، یکی از اولویت‌های کمیته نامگذاری معابر شورای شهر مشهد است. از آنجا که مشهد، شهری بین‌المللی است و در سال میزبان میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی، نامگذاری معابر به نام شهدا می‌تواند به یک اتفاق فرهنگی بزرگ هم تبدیل شود و اثرات مثبت زیادی میان زائران داشته باشد.

سردار نعمان غلامی

رئیس سازمان بسیج سازندگی

ما هر چه امروز، عزت و سربلندی در عالم داریم، مدیون مجاهدت‌های شهدایی هستیم که خونشان بر زمین ریخته شده است. اگر امروز شهرهای ما سرشار از امنیت است، سرشار از عزت است، به خاطر همان خون‌هایی است که بر زمین ریخته شدند. در حقیقت منشاء این آرامش و امنیت، همان شهدایی هستند که خالصانه از جانشان گذشتند.

بنابراین اگر بتوانیم محله‌ها و شهرهایمان را به تصاویر و اسامی این شهدا و پیام‌ها و وصیت‌هایشان مزین کنیم، یک کار فرهنگی بزرگ انجام داده‌ایم. به این ترتیب، هم ارادت‌مان را به رشادت‌های آنها نشان داده‌ایم و هم هر روز که از خانه بیرون می‌آییم، ‌وقتی نگاهمان به نام این شهدا می‌افتد، پیام آنها را دریافت می‌کنیم؛ پیامی که همانا ادامه راه آنها و پاسداری از اسلام و انقلاب است.

نامگذاری کوچه‌ها، معابر و خیابان‌ها به نام شهدا ـ که در همه کشور هم دیده می‌شود ـ مسئولیت و رسالت سنگینی است که باید آن را سرلوحه کارها قرار داد و با جدیت پیگیری کرد.

مهدی باقربیگی

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان

شهدا از گذشته تا امروز آبروی هر کوچه و محله بوده‌اند؛ چه در زمان جنگ و چه حالا، هنوز هم افتخار است که به یک محله شهید بیاورند. تصویری که از گذشته و از روزهای جنگ هم در ذهن من مانده همین است. این که وقتی شهیدی را به کوچه می‌آوردند مردم آن محله، افتخار می‌کردند بچه محل آنها شهید شده است. الان هم در اصفهان برنامه شورای شهر بر این است هر جایی که خانواده شهیدی زندگی کند، آن کوچه و خیابان را به نام شهید بزرگوار آن خانواده نامگذاری کنیم. البته چون مردم اصفهان سهم زیادی در دفاع مقدس داشتند و آمار شهدای استان بسیار بالاست، بعضی مواقع این دغدغه در شورا به وجود می‌آید که ما چطور می‌توانیم قدردان همه آنها باشیم و نامگذاری‌ها را در شان مقام و جایگاهشان انجام بدهیم.

غلام‌مهدی حقدل

رئیس شورای شهر شیراز

شهدا، ستارگان آسمان انقلابی ایران هستند. همه فخر و افتخار ما به وجود نازنین شهداست و الحمدالله سعی شده تا حدامکان قدردان بزرگواری و فداکاری آنها باشیم. نامگذاری اسامی کوچه‌ها و معابر به نام شهدا، یکی از نشانه‌های این قدردانی است که خوشبختانه در شیراز این اتفاق افتاده و همه جا به نام مقدس شهدا مزین شده است. البته ما هیچ وقت نمی‌توانیم دینمان را به رزمندگانی که شجاعانه مقابل دشمن سینه سپر کردند و از جانشان گذشتند ادا کنیم، اما با این کار می‌توانیم نشان دهیم راهشان را ادامه می‌دهیم و یادشان را زنده نگه می‌داریم. از این نظر شهدا، محور کارهای فرهنگی شورای شهر هستند و می‌توانم ادعا کنم بالای 90 درصد از نامگذاری‌های معابر،‌کوچه‌ها و خیابان‌ها در شیراز به نام مبارک شهداست. این کار توسط کمیته نامگذاری صورت می‌گیرد؛ کمیته‌ای متشکل از 20 عضو و نماینده از دستگاه‌های مختلف، ‌ازجمله بنیاد شهید، سپاه، دانشگاه، نیروی انتظامی، بسیج، ارتش، شورای شهر و... خوشبختانه همه این نهاد‌ها با هم در قدردانی از خون شهدا اتفاق نظر و همفکری دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها