کدام یک به سود شرکت‌های بین‌المللی است؟

نفت ارزان یا گـران

ارزان شدن نفت خام در دو سال اخیر، هرچند به زیان کشورهای تولیدکننده نفت شده، اما برای شرکت‌های بزرگ نفتی نتایج مختلفی به بار آورده و تبعات آن به یک شکل نبوده است. در برخی شرکت‌ها از جمله انی و پتروچاینا، زیان‌های هنگفت بر جای گذاشته اما در برخی همچون شورون، توتال، شل و بی‌پی با سود همراه بوده است. گزارش حاضر نگاهی می‌اندازد به آخرین وضعیت سود و زیان شرکت‌های بین‌المللی نفت.
کد خبر: ۹۶۸۹۵۸

زیان شرکت انی بیش از انتظارها

به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین‌المللی زیان شرکت ایتالیایی انی در سه ماه سوم سال جاری میلادی (2016) بالغ بر 484 میلیون یورو بوده است. این در حالی است که شرکت انی ایتالیا ضرر سه ماه سوم سال جاری میلادی خود را بیش از 70 میلیون یورو (نزدیک به 79 میلیون دلار) پیش‌بینی کرده بود. با توجه به افت قیمت‌های جهانی نفت و کاهش تولید، ضرر خالص این شرکت در این مقطع، بالغ بر 484 میلیون یورو (528 میلیون دلار) بود در حالی که این میزان در مدت مشابه پارسال 127 میلیون یورو بوده است. توافق اخیر اوپک مبنی بر محدود کردن سطح تولید نفت، اندکی به بهبود شرایط بازار کمک کرده است، اما شرکت‌های نفتی همچنان فشار ناشی از سقوط قیمت نفت را از میانه‌سال 2014 میلادی حس می‌کنند.

شرکت انی با وجود این ضرر اعلام کرده است، انتظار دارد تولید سال جاری میلادی از میدان‌های جدید نفتی ازجمله کاشاگان قزاقستان را 280 هزار بشکه در روز افزایش دهد. این شرکت تأیید کرد میزان سرمایه‌گذاری خود را تا 20 درصد کاهش خواهد داد، اما همچنان انتظار دارد تولید نفت و گاز در سال جاری میلادی، مانند سال 2015 میلادی ادامه یابد.

کاهش سوددهی بی‌ای‌اس‌اف

شرکت آلمانی بی‌ای‌اس‌اف هم افت سود سه ماه سوم سال جاری میلادی (2016) خود را نسبت به مدت مشابه پارسال 27 درصد اعلام کرد. به گزارش پایگاه خبری مارکت واچ، سود سه ماه سوم سال جاری میلادی شرکت بی‌ای‌اس‌‌اف در جنوب غربی آلمان، به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مواد پتروشیمی جهان، به علت کاهش تولیدات بخش نفت و گاز کاهش یافت. این شرکت، سود این مقطع زمانی خود را 888 میلیون یورو یا 968 میلیون و 260 هزار دلار اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (2015) 27 درصد کاهش نشان می‌دهد. سود این تولیدکننده مواد پتروشیمی در سه ماه سوم سال گذشته میلادی یک میلیارد و 210 میلیون یورو بود. درآمد بی‌ای‌اس‌اف نیز در این بازه زمانی با 20 درصد افت به 14 میلیارد و ده میلیون یورو کاهش یافت.

پایان دوران ضرردهی دومین شرکت نفتی بزرگ آمریکا

شرکت شورون برای نخستین بار در یک سال اخیر، در سه ماه سوم سال جاری میلادی از سوددهی برخوردار شد. به گزارش شبکه بلومبرگ، در پی افزایش قیمت نفت در چند ماه اخیر، شرکت آمریکایی شورون برای نخستین بار در یک سال اخیر، در سه ماه سوم سال 2016 میلادی از سوددهی خود خبر داد. شورون در سه ماه سوم 2016 توانست برای هر سهم خود 68 سنت سود کسب کند که از پیش‌بینی کارشناسان فراتر بود. سود خالص این شرکت در دوره یادشده به یک میلیارد و 280 میلیون دلار رسید، در حالی که در دوره مشابه در سال 2015 میلادی، این شرکت دو میلیارد و 40 میلیون دلار سود را تجربه کرده بود. مجموع تولید روزانه نفت و گاز شورون در سه ماه سوم 2016 با یک درصد کاهش به دو میلیون و 510 هزار بشکه معادل نفت رسید که کمتر از برآورد کارشناسان بود.

کاهش سوددهی بزرگ‌ترین شرکت نفتی آمریکا

شرکت اکسون موبیل اعلام کرد: سوددهی آن در سه ماه سوم سال جاری میلادی با 38 درصد کاهش نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت اکسون موبیل آمریکا که بزرگ‌ترین شرکت نفتی سهام عام در جهان به شمار می‌آید، اعلام کرد سوددهی آن در سه ماه سوم سال 2016 میلادی 38 درصد نسبت به پارسال کمتر بوده است. با این همه سوددهی اکسون موبیل همچنان نسبت به برآورد کارشناسان بالاتر بود. طبق اعلام این شرکت، سود خالص آن در سه ماه سوم 2016 دو میلیارد و 650 میلیون دلار بوده، در حالی که در سه ماه سوم 2015 سود آن به چهار میلیارد و 240 میلیون دلار ‌رسیده است. مجموع تولید روزانه نفت و گاز این شرکت آمریکا در سه ماه سوم سال جاری میلادی با سه درصد کاهش نسبت به پارسال، به سه میلیون و 800 هزار بشکه معادل نفت ‌رسید.

سوددهی بزرگ‌ترین معامله‌گر نفت جهان به نصف رسید

سود نیمه نخست سال 2016 میلادی شرکت سوئیسی ویتول 42 درصد کاهش یافت. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، با توجه به افت قیمت‌های نفت، شرکت سوئیسی ویتول، بزرگ‌ترین معامله‌گر نفت در جهان، افت سود خود را در نیمه نخست امسال با 42 درصد افت 546 میلیون و 400 هزار دلار اعلام کرد. این میزان، پارسال در همین مقطع، 938 میلیون و 700 هزار دلار گزارش شده بود. فروش شرکت ویتول نیز در نیمه نخست سال 2016 میلادی با 22 درصد افت به 71 میلیارد دلار رسید. بیشینه سود این شرکت از سال 2011 میلادی تاکنون مربوط به سال گذشته میلادی و یک میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.

زیان شرکت آنادارکو

زیان شرکت آمریکایی آنادارکو در سه ماه سوم سال جاری میلادی (2016) بالغ بر 830 میلیون دلار بوده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، با توجه به افت قیمت‌های جهانی نفت، شرکت آنادارکو زیان سه ماه سوم امسال خود را بیش از حد پیش‌بینی شده اعلام کرد. انتظار می‌رود این رقم به علت فروش اموال و دارایی شرکت یادشده، از این هم بالاتر رود. این شرکت هزینه و سهام خود را نیز در سال 2016 کاهش داد و افزون بر آن، هزار نفر از کارمندان خود را اخراج کرد. شرکت آنادارکو برای مقابله با افت 55‌درصدی قیمت نفت هم که از میانه‌سال 2014 میلادی آغاز شده است، دارایی‌های خود را به فروش رساند. زیان خالص این شرکت نسبت به مدت مشابه پارسال از دو میلیارد و 240 میلیون دلار به 830 میلیون دلار کاهش یافت، اما این زیان فراتر از انتظار بود. شرکت آنادارکو در هر سهم خود 89 سنت ضرر کرد، در حالی که پیش‌بینی تحلیلگران 57 سنت برای هر سهم بوده است. بازده این شرکت در سه ماه سوم امسال، به یک میلیارد و 890 میلیون دلار افزایش یافت. گرچه انتظار می‌رفت این افزایش حدود دو میلیارد و 190 میلیون دلار باشد.

سودآوری بیشتر شل با وجود افت قیمت‌های نفت

سوددهی شرکت هلندی ـ انگلیسی شل در سه ماه سوم سال 2016 میلادی 18 درصد افزایش یافت که فراتر از پیش‌بینی‌ها بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود افت قیمت‌های نفت، شرکت هلندی ـ انگلیسی شل سود خالص خود را برای سه ماه سوم سال جاری میلادی فراتر از پیش‌بینی تحلیلگران و دو میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام کرد. این شرکت علت رشد سود خود را خرید سهام شرکت چندملیتی بی‌جی گروپ بریتانیا و در پی آن افزایش تولید نفت اعلام کرد. این مقدار سود با در نظر گرفتن هزینه‌های صادراتی و بدون احتساب مخارج غیرمنتظره بوده است و تحلیلگران آن را یک میلیارد و 710 میلیون دلار پیش‌بینی کرده بودند. سود شل در مدت مشابه پارسال دو میلیارد و 380 میلیون دلار بود.

کاهش شدید سود پتروچاینا در سه ماه سوم 2016

براساس این گزارش، سود شرکت دولتی پتروچاینا در سه ماه سوم سالجاری میلادی به علت افت قیمت‌های نفت نزدیک به ۷۷ درصد سقوط کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت دولتی پتروچاینا، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز چین که در حوزه نفت با رکود شدید روبه‌رو است، سود سه ماه سوم سال جاری میلادی خود را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یوآن (۱۷۷ میلیون و ده هزار دلار) اعلام کرد که 76/9 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد. شرکت‌های دولتی انرژی این کشور، بخصوص صنایع بالادستی، در پی افت قیمت‌های نفت تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند و از سوی دیگر افزایش تولید پالایشگاه‌های مستقل چین موسوم به تی پوت‌ها این شرکت‌های دولتی را مجبور کرده است سطح تولید فرآورده‌های پالایشی خود را کاهش دهند. با افت قیمت‌های جهانی نفت، میزان تولید نفت پتروچاینا در سه ماه نخست سال جاری میلادی به ۶۹۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید، در حالی که این میزان سال گذشته میلادی در همین مقطع ۷۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه بوده است.

سوددهی «بی پی» فراتر از انتظار کارشناسان

کاهش هزینه‌ها سبب شد سوددهی بریتیش پترولیوم (بی پی) در سه ماه سوم سال جاری میلادی فراتر از برآورد کارشناسان باشد. به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش بی پی نشان داد سوددهی این شرکت نفتی انگلیسی در سه ماه سوم سال 2016 میلادی نسبت به سال پیش از آن نصف شده، اما این سوددهی همچنان بالاتر از برآورد کارشناسان بوده است. از سوی دیگر، بی پی برآورد حجم سرمایه‌گذاری خود در سال جاری میلادی را یک میلیارد دلار دیگر کاهش داده است. سود خالص بی پی در سه ماه سوم 2016 به 933 میلیون دلار رسید، در حالی که کارشناسان انتظار داشتند این رقم 780 میلیون دلار باشد. در سه ماه سوم 2015، سود بی پی به یک میلیارد و 800 میلیون دلار ‌رسید. طبق اعلام این شرکت، حجم سرمایه‌گذاری آن در سال جاری میلادی 16 میلیارد دلار و در سال 2017 میلادی 15 میلیارد تا 17 میلیارد دلار خواهد بود.

سایپم ایتالیا 800 فرصت شغلی دیگر را کاهش می‌دهد

شرکت سایپم ایتالیا در پی بحران سقوط قیمت‌های نفت، 800 فرصت شغلی دیگر را در اروپا کاهش خواهد داد. افت قیمت‌های نفت، شرکت‌های بزرگ نفتی را مجبور کرده است میلیون‌ها دلار از هزینه‌های خود بکاهند. به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت پیمانکار صنعت نفت و گاز ایتالیا، سایپم، قصد دارد به منظور رویارویی با نوسان قیمت‌های نفت و کم شدن درآمدهای آن، 800 فرصت شغلی دیگر را در سراسر اروپا کاهش دهد.

این شرکت سال گذشته میلادی (2015) نیز هشت هزار و 800 مورد کاهش فرصت شغلی گزارش کرده بود. استفانو کائو، مدیرعامل سایپم گفت: آینده بازار نفت مشخص نیست؛ طبق پیش‌بینی‌ها احیای این بازار از سال 2017 میلادی به بعد آغاز خواهد شد. این شرکت پیمانکار که زیرمجموعه شرکت انی ایتالیاست، انتظار دارد که فروش آن از میزان کنونی، یعنی حدود ده میلیارد و 500 میلیون یورو، به حدود ده میلیارد یورو (11 میلیارد دلار) در سال 2017 میلادی کاهش یابد. سایپم همچنین پیش‌بینی کرد سود خالص آن سال آینده میلادی (2017) به بیش از 200 میلیون یورو خواهد رسید که این میزان برای سال جاری میلادی 250 میلیون یورو بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها