رایزنی‌های نظامی با شرکای شرقی

همزمان با حضور وزیر دفاع چین در تهران و امضای موافقت‌نامه همکاری دفاعی ـ نظامی ایران و چین، یک مقام ارشد روس از مذاکرات تهران و مسکو برای امضای قرارداد تسلیحاتی ده میلیارد دلاری خبر داد.
کد خبر: ۹۶۸۶۶۲

این مقام روس به خبرگزاری ریانووستی گفته، بنابر این قرارداد، تانک‌های تی90، سیستم‌های توپخانه‌ای، هواپیما و هلیکوپترهای جنگی، از سوی مسکو به تهران تحویل داده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ویکتور اوزروف، رئیس کمیته امنیت و دفاع در مجلس اعلای روسیه به خبرنگاران گفت، مذاکره در باره این قرارداد در جریان یک دیدار پارلمانی از ایران آغاز خواهد شد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه در دو روز گذشته برای رایزنی با مقامات جمهوری‌ اسلامی ایران در تهران بود.

اخبار مرتبط با آغاز رایزنی‌ ایران و روسیه درباره توافق تسلیحاتی جدید در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش ، یکی از مهم‌ترین توافقات دفاعی میان تهران و مسکو ـ که مربوط به سامانه دفاعی اس300 بود ـ به سرانجام رسید و این مجموعه موشکی پس از مدت‌ها تاخیر و کش و قوس، بالاخره به‌صورت کامل به ایران تحویل شد.

روسیه، پیش از این تحریم‌های سازمان ملل را مانعی درباره توافقات تسلیحاتی می‌دانست و با وجود تاکیدات ایران مبنی بر بی‌ارتباط بودن تحریم‌ها با قراردادهای دفاعی، برای چند سال توافق تحویل اس300 را به تاخیر انداخت اما پس از برجام و صدور قطعنامه 2231، این قرارداد اجرایی شد و اکنون به نظر می‌رسد، دو کشور در حال رایزنی درباره قراردادهای جدید هستند.

به روایت ریانووستی، در قرارداد جدید، صحبت از تانک تی‌90 مطرح است. اولین‌بار، امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش از تمایل ایران برای خرید این تانک‌ها از روسیه خبر داد اما مدتی بعد الکساندر فومین، رئیس خدمات همکاری‌های نظامی-فنی روسیه با مرتبط‌کردن این توافق به تحریم‌های سازمان ملل گفته بود، کشورش قصد فروش تانک به ایران را ندارد.

در حال حاضر، با توجه به گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه -که اوج آن را در تحویل سامانه اس‌300 و همچنین همکاری در پایگاه نوژه همدان در ارتباط با سوریه شاهد بودیم ـ به نظر می‌رسد مسکو مایل به افزایش همکاری‌ است. جمهوری اسلامی ایران هم همواره از همکاری منطقه‌ای با روسیه استقبال کرده و حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در دیدار والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه تاکید کرد: همکاری‌های منطقه‌ای تهران و مسکو تا محو کامل تروریسم ادامه می‌یابد.

موافقت‌نامه همکاری دفاعی ایران و چین

همزمان با انتشار این اخبار، سپهبد چانگ وان چوان، وزیر دفاع چین که در تهران به سر می‌برد، دیروز به همراه سردار حسین دهقان، وزیر دفاع کشورمان موافقت‌نامه همکاری‌ دفاعی ـ نظامی ایران و چین را امضا کرد.

به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، گسترش همکاری دفاعی ـ نظامی و تبادل تجربیات در زمینه‌های نظامی بویژه در حوزه‌های آموزشی و مبارزه همه‌جانبه با تروریسم و مولفه‌های ناامنی در منطقه از مفاد این موافقت نامه است.

وزیر دفاع کشورمان در دیدار همتای چینی خود، همکاری دفاعی ـ نظامی ایران و چین را ضامن صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای دانست و با اشاره به سفر رئیس‌جمهور چین به کشورمان و توافق رؤسای‌جمهور دو کشور برای توسعه همکاری دفاعی- نظامی تاکید کرد: ارتقای روابط و همکاری دفاعی - نظامی بلند مدت با چین، از اولویت های اصلی دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران است و سفر وزیر دفاع چین به ایران را در همین چارچوب ارزیابی می کنیم.

آمادگی ایران برای برگزاری رزمایش مشترک با چین

سردار سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دیدار وزیر دفاع چین با اشاره به روابط دوجانبه و عزم طرفین برای ارتقای روابط به یک سطح راهبردی، بر اجرای تفاهم‌نامه امضا شده میان دو کشور ـ که دستور کاری برای برنامه‌ها و اقدامات نظامی دو کشور است ـ تاکید کرد. به گزارش فارس، سردار باقری، افزود: جمهوری خلق چین و نیروهای مسلح این کشور، از دوستان بسیار خوب ما بوده و جمهوری اسلامی برای توسعه و تعمیق همکاری‌های دفاعی و نظامی ازجمله برگزاری رزمایش‌های نظامی میان دو کشور آمادگی کامل دارد.

پیام همکاری‌های دفاعی برای غرب

عباسعلی منصوری‌آرانی

نماینده پیشین مجلس

همکاری‌های دفاعی معمولا آخرین مرحله‌ همکاری‌های کشورهاست و درپی همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی صورت می‌گیرد، بنابراین گسترش همکاری‌های دفاعی ایران با کشورهایی مانند چین و روسیه از ابعاد مختلف قابل بررسی است. روسیه و چین از اعضای دائم شورای امنیت بوده و از حق وتو برخوردارند و وقتی با ایران موافقت‌نامه همکاری دفاعی امضا می‌کنند به ‌این معناست که روابط این کشورها با ایران در فازهای سیاسی و اقتصادی به سطح قابل‌قبولی رسیده است. این همکاری‌های دفاعی می‌تواند در برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک، تبادل دانشجو و رصد موضوعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نمود یابد و نیروهای مسلح این کشورها می‌توانند در سطح بین‌المللی همکاری کنند. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران در خط اصلی مبارزه با تروریسم است و گسترش همکاری‌های دفاعی برخی کشورها با ایران در چنین شرایطی، بسیار پرمعناست و پیام مهمی برای غرب دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها