برگزاری کاروان نمادین اسرای کربلا در تنکابن با حرکت به سمت حرم مطهر امامزاده سید حسین شیرود غم جانسوز اهل بیت عصمت و طهارت را در میان شهروندان تنکابنی زنده کرد.
کد خبر: ۹۶۷۵۸۳
کاروان از«اسارت تا بهشت» در تنکابن

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، کاروانی از راه می رسد در اندوه هزارانه چشم هایی که پر از اشک و ماتم در انتظار تسلی نظاره کردند، کاروانی که اینبار نه در سوز عطشناک کربلا در حرکت بود بلکه میان هزاران دوستداران اهل بیت(ع) در شهرستان تنکابن، ماتم اسرای کربلا را در چشم مردم ولایتمدار تنکابن و رامسر بازسازی کرد.

آیین سنتی حرکت کاروان نمادین اسرای کربلا در تنکابن روز جمعه برگزار شد و در آیین سنتی حرکت کاروان نمادین اسرای کربلا، بخش هایی از مصایب وارد شده به اهل بیت به تصویر کشیده شد که دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد.

در این مراسم که هزاران عاشق و دلباخته اهل بیت عصمت و طهارت این کاروان را همراهی می کردند، عزاداران حسینی در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان و شهدای کربلا اشک ماتم ریخته و با کارواان اسرای کربلا همدردی کردند.

در حالی کاروان نمادین اسرای کربلا با عنوان «از اسارت تا بهشت» همراه با زینب (س) در میان انبوه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت از خزر کنار رامسر به سمت امامزاده سید حسین شیرود به حرکت در آمد که حضور جوانان و نوجوانان در همراهی با این واقعه تاریخی چشگیر بوده و نشان دهنده ی آن است که به تصویر کشیدن وقایع مذهبی بویژه واقعه کربلا در بین مردم و قشر جوان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و در جذب حضور آنان تاثیر بیشتری دارد.

حجت الاسلام محمد ابراهیم حاجی پور با بیان اینکه گسترش و توسعه فرهنگ عاشورایی بر همه آحاد جامعه لازم است، افزود: اداره اوقاف و امور خیریه تنکابن با کمک یک خیر تنکابنی اقدام به بازسازی کاروان نمادین اسرای کربلا با عنوان از اسارت تا بهشت همراه حضرت زینب (س)، بر اساس تاریخ کرده و تمام وقایع این کاروان بدون هیچ دخل و تصرفی به نمایش عموم گذاشته شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تنکابن افزود: از یک ماه پیش عوامل اجرایی این مراسم در حال انجام کارهای مربوط به آن هستند و تاکنون حدود ۶۰ میلیون تومان از سوی خیر تنکابنی برای بازسازی این واقعه تاریخی هزینه شده است.

وی اضافه کرد: یک موکب و دو ایستگاه صلواتی از شرکت کنندگان این مراسم در طول ۱۵ کیلومتر مسافت رامسر تا شیرود پذیرایی کرده و دو مداح نیز در طول مسیر نوحه خوانی کردند.

یکی از هنرمندان تنکابن که نقش بانویی از اهل بیت امام حسین(ع) را برعهده داشت هنگام تعزیه خوانی با حال عجیبی روبرو شده و سپس نقش بر زمین می شود با مساعد شدن حالش با اشاره به دلایل حضورش در این کاروان گفت: امسال برای رفتن به کربلا ثبت نام کردم اما بنا به دلایلی نتوانستم بروم.

وی افزود: هنگامی که در این پوشش و در این نقش ظاهر شدم، لحظه ای خود را در کربلا دیدم و در دل به خود نهیب زدم که تو لایق اینجا نیستی و همین موضوع باعث تلنگر شدیدی به من شد و دیگر نتوانستم تعادل خود را حفظ کنم.

این بانوی هنرمند گفت : در شرایطی نیستم که بتوانم حرف بزنم اما همین قدر بگویم که تاکنون هیچ مراسمی اینگونه روی من تاثیر نگذاشته بود.

حجت الاسلام داریوش صالحی یکی از اساتید حوزه و دانشگاه هم درباره اهمیت برگزاری و بازسازی حرکت کاروان اسرای کربلا در عصر امروزگفت: امروزه تعزیه خوانی و یا تئاتر خیابانی می تواند تاثیر بسیار خوبی بر مردم داشته باشد.

وی افزود: همه ما می دانیم، در جهان امروز، خوراک های رسانه ای مختلفی به خورد جوانان مان داده می شود و تنها راه مبارزه با این ابزار های نرم، عینی و ملموس کردن وقاع تاریخی و مذهبی مان است تا دشمن نتواند تصویری دیگر از دینمان را به نمایش بگذارد.

صالحی اضافه کرد: عینیت بخشی به روایات حادثه عاشورا و اربعین با بهره گیری از ابزارهای هنرهای مذهبی آنچنان که در این جمعیت مشتاق پیداست می تواند فرهنگ ساز باشد و اگر نگاه عمیق تری به این موضوع شود می تواند گستره بیشتری از تاثیر گذاری را در برگیرد.

این کارشناس مذهبی افزود: زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا و بسط و گسترش شور و شعور حسینی نقش محوری در تعالی جامعه اسلامی خواهد داشت.

زهرا دوستی یکی از شرکت کنندگان در این مراسم هم با چشمانی اشکبار گفت: من آرزوی رفتن به کربلا را دارم اما خوشحالم که امروز در این مراسم حضور دارم و مظلومیت و معصومیت خاندان عصمت و طهارت را می بینم.

وی افزود: بطورحتم دیدن این کاروان قلب همه شرکت کنندگان در این مراسم را لرزاند و حال و هوای کربلا در اذهان مردم زنده کرد.

انسیه بریش کاظمی همسر شهید غلامرضایی گفت: به تصویر کشیدن واقعه کربلا و برپایی تعزیه بطور قطع بروی مردم بویژه جوانان تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: اگر به جمعیت نگاه کنید متوجه حضور جوانان و نوجوانانی می شوید که در کمتر مراسمی به این کیفیت حضور پیدا می کنند اما در اینجا مشتاقانه و کنجکاوانه به وقایع نگاه کرده و اشک ریختند.

کاظمی با بیان اینکه انجام اینگونه مراسم ها لازمه جامعه امروز است، تصریح کرد: چنانچه ما بیشتر در مورد بزرگان و امامان دین خود بدانیم بهتر می توانیم راه زندگی خود را انتخاب کنیم که البته جوانان بایستی این وقایع را لمس کنند تا در پی آن بروند و این امر نیازمند هنر متولیان امر است که تا چه اندازه مباحث دینی را برای قشر جوان جذاب و ملموس ارائه کنند.

احمد عصری هم یکی دیگر از شهروندان تنکابنی گفت: حرکت این کاروان نمادین و حضور این جمعیت مشتاق معنایی بجز تجدید میثاق با آرمانهای امام حسین (ع) ندارد.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۶۰۰ رسانه خارجی در نشان دادن چهره ای خشن از شیعیان و آدم کش خواندن آنان، انجام کارهای فرهنگی را لازم دانست و گفت : مظلومیت شیعه و البته شهامت حضرت زینب (س) در زنده نگه داشتن واقعه کربلا در این کاروان هویداست.

عصری اضافه کرد: در تاریخ آمده است که دشمنان اسلام ۷۰ بار کربلا را تخریب کردند و بجایش گندم کاشتند اما حضرت زینب (س) کاری کرد که تا ابد چراغ کربلا زنده بماند.

وی از بانیان کاروان اسرای کربلا قدر دانی کرد و ضمن آنکه خواستار تداوم اینگونه مراسم های فرهنگی و مذهبی در سطح شهرستان تنکابن شد اظهار داشت : یقین می دانیم که دست زور پایدار نیست آنچنانکه کاخ های ابوسفیان و ابن زیاد ویران شدند اما خانه حضرت علی (ع) بعنوان یکی از بزرگترین پایگاه شیعیان همچنان پابرجاست.

کاروان از اسارت تا بهشت کربلا در غروب امامزاده سید حسین شیرود تنکابن می رود اما چشم هزاران عاشق اشک فشان این عبور را زمزمه می کند و در قلوب شرکت کنندگان تنکابنی در آئین حرکت کاروان نمادین اسرای کربلا همچنان نام و عشق تمام نشدنی سیدالشهدا(ع) می تپد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها