گفت‌وگو با «اسپایک لی»

پیش تولید قوی فیلمبرداری را راحت‌تر می‌کند

کار فیلمبرداری چه زمانی شروع می‌شود؟
کد خبر: ۹۶۱۱۶۱

قرار بر این بود که کلید فیلمبرداری را اواخر ماه سپتامبر بزنیم، اما پیش‌تولید کار کمی طول کشید و به ناگزیر، تاریخ شروع کار را به اواخر ماه اکتبر منتقل کردیم. البته این طوری کار خودمان هم راحت‌تر شد. با یک پیش‌تولید قوی، کار فیلمبرداری بهتر و سریع‌تر انجام می‌پذیرد.

لوکیشن در فیلم‌های شما همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

بله. به نظر من نباید از لوکیشن فقط به عنوان لوکیشن و مکان فیلمبرداری استفاده کرد. خیلی وقت‌ها لوکیشن می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در داستان و ماجراهای آن پیدا کند. د ر این حالت است که معمولا منتقدان می‌گویند، لوکیشن به یکی از شخصیت‌های داستان و ماجرا تبدیل شده است. نیویورک برای من همیشه معنی و مفهوم خاصی داشته و برایم مهم است. اما در مجموعه تازه‌ام لوکیشن‌های مختلف شهر شیکاگو، مکان‌های اصلی فیلمبرداری هستند. داستان مجموعه در این محل است که خودش را نشان می‌دهد و قوت پیدا می‌کند.

منتقدان از نسخه سینمایی استقبال خوبی کردند. مجموعه تلویزیونی چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با آن خواهد داشت؟

به هر حال، وجود تفاوت‌ها قطعی و لازم است. شما در مجموعه می‌توانید داستان را گسترش بیشتری داده و شخصیت‌پردازی کامل تری ارائه دهید. در عین حال، می‌توانید داستان‌هایی فرعی را که با داستان اصلی ارتباط پیدا می‌کنند، در دل کار بگنجانید. اما خط اصلی ماجرا و داستان، همان چیزی است که در نسخه سینمایی وجود داشت. در مجموعه، این داستان رنگ و لعاب بیشتری به خود می‌گیرد. مجموعه هم مثل فیلم سینمایی، چند داستان مختلف را در هم می‌تند و بجز شخصیت محوری ماجرا، با تعداد زیادی کاراکتر سروکار دارد و این کاراکترها به صورت مستقل، داستان‌های خود را تعریف می‌کنند. احتمال آن وجود دارد که داستان‌ها و زندگی این کاراکترهای متنوع، در بخشی از ماجراهای مجموعه به یکدیگر گره بخورد. در این داستان‌ها، زندگی قشر رنگین پوست دو شهر نیویورک و شیکاگو مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

ماجراهای مجموعه مثل فیلم سینمایی، در دهه 80 میلادی رخ می‌دهد؟

خیر، نمی‌توان چنین کاری را با داستان انجام داد. داستان مجموعه، حال و هوایی امروزی و معاصر خواهد داشت. در حقیقت، داستان‌هایی که در نسخه سینمایی اختصاص به آن دهه و حال و هوای مربوط به آن داشتند، در داستان نسخه تلویزیونی به زبانی امروزی تعریف می‌شوند. من هر بار که به ساخت فیلم یا مجموعه‌ای اقدام می‌کنم، تلاشم این است که داستان آن مربوط به همان محدوده زمانی باشد که در حال ساخت است. به این ترتیب، کار شما به صورت سندی در ارتباط با آن زمان و مکان درمی‌آید.

چرا این فیلم را برای تبدیل کردن به مجموعه‌ای تلویزیونی انتخاب کردید؟ شما فیلم‌های مهم و مطرح دیگری هم دارید.

در بین آنچه تا به حال ساخته‌ام، «او می‌خواهد آن را داشته باشد» جایگاه خاصی در ذهن و قلبم دارد و برایم یک چیز دیگر و ویژه است. ما نسخه سینمایی را طی 12 روز فیلمبرداری کردیم، دو تا شش روز. یادم نمی‌رود، تابستان خیلی داغی در سال 1985 داشتیم. کل هزینه تولید هم 175 هزار دلار شد. این پول را هم با کلی دردسر و مشکلات، قرض گرفته بودیم. نمی‌دانستیم اصلا می‌توانیم آن را پس بدهیم یا خیر. خب، این اولین فیلمی است که شما نام اسپایک لی را به عنوان کارگردان بر آن می‌بینید. آن زمان فکر می‌کردم با توجه به شرایط فیلمسازی حرفه ای، هیچ وقت موفق به ساخت و تکمیل آن نمی‌شوم.

با توجه به سی سالگی این فیلم، تولید مجموعه تلویزیونی آن را به صورت هدیه‌ای عزیز برای خود می‌بینید؟

اگر نگویم بله، دروغ گفته‌ام. هدیه با ارزشی است. با تولید مجموعه فرصت آن پیدا می‌شود که دوباره با کاراکترهای خاطره‌انگیزی تجدید دیدار کنیم، که هنوز هم پس از گذشت سه دهه آوانگارد و مثال زدنی به نظر می‌رسند. در این جا باید از همسرم تونیا یاد کنم، که تهیه کننده مجموعه است و کمک زیادی به تبدیل شدن فیلم به یک کار تلویزیونی کرد. او طرح‌های خیلی خوبی داد که براساس آنها، توانستیم داستان فیلم را به صورت یک کار چند اپیزودی تلویزیونی درآوریم. اگر او و طرح‌هایش نبود، به تنهایی نمی‌توانستم چنین کاری کنم.

ارزیابی‌تان از همکاری با شبکه نتفلیکس چیست؟

خیلی خوشحالم که با آنها کار می‌کنم. دید خیلی خوبی نسبت به نوع ساخت مجموعه‌های تلویزیونی دارند و این کمک می‌کند تا حاصل کار، چیزی بهتر و دیدنی‌تر از آب درآید.

از قرار معلوم، بحث تولید مجموعه‌ای تلویزیونی از فیلم شما، به زمانی قبل‌تر از این برمی‌گردد؟

بله. این بحث به سال 2014 برمی گردد. در آن زمان صحبت‌هایی با شبکه شوتایم داشتیم، اما مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسید. دیدگاه هایمان نسبت به نوع تولید مجموعه، بسیار متفاوت و دور از هم بود.

بجز این مجموعه، باز هم با تلویزیون همکاری خواهید کرد؟

البته، طبیعی است که چنین اتفاقی بیفتد و این همکاری ادامه پیدا کند. خیلی دوست دارم یک مجموعه اورجینال برای قاب کوچک بسازم. اما برای انجام این کار، به یک فیلمنامه چند اپیزودی قوی نیاز دارم. این کار را حتما خواهم کرد. البته در حال حاضر طرح خاصی ندارم. اما فکر می‌کنم تجربه تولید «او می‌خواهد آن را داشته باشد»، تجربه خوبی باشد و راه را برای همکاری بیشتر من با مخاطبان تلویزیونی هموارتر کند.

ترجمه: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها